ارزیابی عملکرد نمایندگان کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا؛

طلسم ایران 23 ساله شد

با کنار رفتن تمام نمایندگان کشورمان از رقابت های لیگ قهرمانان آسیا، طلسم ناکامی تیم های ایرانی در این رقابت ها 23 ساله شد.

طلسم ایرانی 23 ساله شدبه گزارش خبرنگار حوزه فوتبال وفوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، فصل 2016 لیگ قهرمانان فوتبال آسیا با ناکامی نمایندگان کشورمان مقابل تیم های اماراتی در مرحله یک هشتم نهایی، برای تیم های ایرانی به پایان رسید.

در حالی که بسیاری از اهالی فوتبال کشورمان پس از صعود مقتدارنه تراکتورسازی و ذوب آهن از مرحله گروهی و صدرنشینی آن ها، کار این 2 تیم را برای راه یابی به مرحله یک چهارم نهایی چندان دشوار تلقی نمی کردند اما باز هم مفت باختن تیم های ایرانی در لحظات حساس، مانع از آن شد که شاگردان امیر قلعه نویی و یحیی گل محمدی در عین شایستگی از قرار گرفتن در بین هشت تیم برتر قاره کهن بازمانند و به این ترتیب تیم های ایرانی به تنها تیم های صدرنشین مرحله گروهی لیگ قهرمانان در منطقه غرب، تبدیل شوند که در نخستین مرحله حذفی این رقابت ها با لیگ قهرمانان آسیا خداحافظی می کنند.

به این ترتیب طلسم تیم های ایرانی در بالابردن جام قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا به 23 سال رسید.

در این گزارش نگاهی می اندازیم به عملکرد نمایندگان کشورمان در رقابت های این فصل لیگ قهرمانان آسیا.

تراکتورسازی

تراکتور سرانجام در لیگ قهرمانان 2016 به طلسم سه ساله راهیابی به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا پایان داد و با تدابیر امیر قلعه نویی برای نخستین بار در گروه خود به صدرنشینی رسید.

تراکتور لیگ قهرمانان را با برتری قاطع خانگی چهار بر صفر مقابل الجزیره امارات آغاز کرد. بختیار رحمانی( 2گل) شجاع خلیل زاده ومهدی شریفی گل های تراکتور را در آن بازی به ثمر رساندند.

در بازی برگشت ا ین 2 تیم، تک گل بختیار رحمانی سه امتیاز را به تراکتورسازان هدیه داد.

نماینده کشورمان در سومین بازی خود با تک گل ایگور سرگیف مغلوب پاختاکور ازبکستان شد.

هر چند این نتیجه را با 2گل آگوستو سزار و سعید آقایی و پیروزی 2 بر صفر در دیدار برگشت جبران کرد.

اوج کار شاگردان امیر قلعه نویی به دیدار رفت با الهلال عربستان باز می گردد. جایی که تراکتور مجبور شد به دلیل کارشکنی عربستانی ها در دوحه قطر به مصاف حریف برود اما 2 گل فرزاد حاتمی و آلویس نانگ کامرونی به رئیس ها درس فوتبالی داد.

هر چند با دلسوزی و دست و دلبازی ژنرال فوتبال ایران و استفاده از نفرات جوان در دیدار برگشت مقابل الهلال، حریف عربستانی فرصت تنفس پیدا کرد و تیم نصفه و نیمه تبریزی را با 2 گل سالم الدوساری در مقابل تک گل نانگ شکست داد و به مرحله حذفی راه یافت.

تراکتور در دیدار رفت مرحله یک هشتم نهایی در ورزشگاه آل مکتوم دبی به مصاف النصر رفت و د حالی که حتی می توانست با دستی پر زمین بازی را ترک کند، در نهایت با دریافت چهار گل عجیب با نتیجه چهار بر یک مغلوب حریف شد.

کارلوس کاردوسو تک گل تراکتور را در آن دیدار به ثمر رساند.

در دیدار برگشت 2 تیم هواداران پرشور تبریزی ورزشگاه یادگار امام را پر کردند. تک گل سالم صالح در نیمه اول، کار تراکتور را برای صعود بسیار سخت کرد. هر چند شاگردان ژنرال در نیمه دوم کولاک به پا کرده و با پیروزی سه بر یک، تنها یک گل برای خلق حماسه بزرگ تراکتور با حضور پرشور ها کم آوردند.

فرزاد حاتمی(2 گل) و محمد ایرانپوریان برای تراکتور در دیدار برگشت موفق به گلزنی شدند.

تراکتورسازی در هشت بازی خود در این رقابتها، پنج برد، سه شکست، 14 گل زده، 8 گل خورده، تفاضل 6 را به ثبت رساند.

ذوب آهن اصفهان

شاگردان یحیی گل محمدی برخلاف روزهای نیمه ابری خود در لیگ برتر، در لیگ قهرمانان آسیا قدرت نمایی فوق العاده ای داشتند. آن ها در تقابل با مدعیانی چون لخویا قطر، بنیاد کار ازبکستان و النصر عربستان، فوتبالدوستان کشورمان را به یاد روزهای پرخروش زاینده رود انداختند و با ثبت چهار برد، 2 تساوی، 12 گل زده، 2 گل خورده، تفاضل 10 و کسب 14 امتیاز، ضمن به دست آوردن عنوان برترین تیم مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، با فقط 2 گل خورده بهترین آمار دفاعی را نیز به جا گذاشتند و همراه با لوکوموتیو ازبکستان بدون شکست به مرحله یک هشتم نهایی راه یافتند.

ذوبی ها در نخستین دیدار خود با تک گل مهدی رجب زاده، لخویا قطر را با انبوهی از ستارگان ریز و درشت در خانه حریف شکست دادند هر چند در ورزشگاه فولاد شهر به تساوی بدون گل مقابل شاگردان جمال بالماضی قناعت کردند.

شاگردان یحیی گل محمدی در دیدار رفت خود در تاشکند، بنیاد کار را با تساوی بدون گل متوقف کردند اما در بازی برگشت با اقتدار کامل پنج بر دو از سد حریف ازبک گذشتند. دانیال اسماعیلی فر، وحید محمدزاده، مرتضی تبریزی، کاوه رضایی و مهدی رجب زاده در مقابل 2 گل مینوری ساتو و نورماتف در آن بازی موفق به گلزنی شدند.

ذوب آهن در ورز

شگاه سلطان بن قابوس مسقط النصر رویاپرداز را با گل های احسان پهلوان (2 گل) و کاوه رضایی، تحقیر کرد و در بازی برگشت هم اجازه نداد آب خوش از گلوی شاگردان رائول کاندا پایین رود و نتیجه دیدار رفت را با گل های احسان پهلوان، مسعود حسن زاده و هاشم بیگ زاده تکرار کرد.

ذوبی ها در دیدار رفت مرحله یک هشتم در ورزشگاه هزا بن زاید ابوظبی به مصاف العین مدعی رفتند و موفق شدند با گل محمدرضا در برابر تک گل داگلاس حریف خود را در خانه با یک گل متوقف کردند. با این نتیجه تساوی بدون گل هم برای صعود ذوب آهن به دور یک چهارم نهایی کافی بود اما شکست 2 بر صفر خانگی مقابل شاگردان زلاتکو دالیچ به یکه تازی برترین تیم دور گروهی پایان داد و شاگردان یحیی هم از لیگ قهرمانان کنار رفتند.

ذوب آهن در هشت دیدار خود در این فصل رقابت های لیگ قهرمانان، آمار چهار برد، سه تساوی، یک شکست، 13 گل زده، پنج گل خورده و تفاضل 8 را ثبت کرد.

سپاهان اصفهان

مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر با وضعیتی بحرانی به رقابت های فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا پا گذاشت. با توجه به سابقه زردپوشان دیار نصف جهان در معتبرترین رقابت های باشگاهی قاره کهن و حریفان نه چندان قدرتمند این تیم در گروه A، هواداران سپاهان انتظار داشتند شاگردان ایگور استیماچ کروات با فاصله گرفتن از روزهای بد خود در لیگ پانزدهم، از اعتبار رکورددار قهرمانی لیگ برتر و پرسابقه ترین تیم ایران در لیگ قهرمانان آسیا به خوبی دفاع کنند.

سپاهان در نخستین بازی این فصل خود با 2 گل لوسیانو پریرا برزیلی در ورزشگاه فولاد شهر از سد النصر امارات گذشت اما این اولین و آخرین برد نماینده کشورمان در گروه الف لیگ قهرمانان بود چرا که تیره روزی های استیماچ و یارانش در آسیا هم ادامه یافت و آن ها با ثبت پنج شکست متوالی در قعر جدول گروه خود قرار گرفتند.

سپاهان در بازی برگشت مقابل النصر با گل های نیلمار برزیلی و جاناتان پیتروپیا بورکینافاسویی مغلوب شد.

سومین بازی نماینده کشورمان هم با شکست خانگی 2 بر صفر مقابل لوکوموتیو تاشکند به پایان رسید. بیکمائف و میرزایف 2 گل لوکوموتیو را در آن بازی به ثمر رساندند.

دیدار برگشت سپاهان و لوکوموتیو هم با تک گل عبدالخلیکوف به سود نماینده ازبکستان به پایان رسید.

سنگین ترین شکست سپاهان در بازی رفت با الاتحاد عربستان به ثبت رسید. دیداری که مشکی و زردپوشان جده با چهار گل عبدالرحمن الغمدی (2 گل) فهد الموالد و ریواس به برتری رسیدند و حکم اخراج سرمربی کروات سپاهان را امضا کردند.

دیدار برگشت نماینده کشورمان با الاتحاد که در مسقط عمان برگزار شد هم با نتیجه 2 بر صفر به سود الاتحاد به پایان رسید. لوسین سن مارتین رومانیایی و احمد النصیری 2 گل شاگردان احمد عبداللطیف را به ثمر رساندند. بردی که هیچ سودی برای تیم عربستانی نداشت، چرا که با تساوی النصر امارات و لوکوموتیو ازبکستان این 2 تیم به مرحله حذفی صعود کردند.

به این ترتیب سپاهان با یک برد، پنج باخت، 2 گل زده، 11 گل خورده، تفاضل منفی 9 و سه امتیاز و قعرنشینی در گروه به کار خود در لیگ قهرمانان آسیا پایان داد.

در مجموع سه نماینده ایران در 22 بازی خود در این رقابت ها ، 10 برد، 3 تساوی، نه شکست، 28 گل زده، 24 گل خورده، تفاضل چهار، 33 امتیاز، میانگین 1/5 امتیاز، 1/27 گل زده و 1/09 گل خورده را ثبت کردند.



انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.