وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت ۱۳۹۵/۰۳/۰۷

حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این هفته با اخبار متعددی روبه رو بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،وزارت علوم در این هفته با اخبار بیشماری روبه رو بوده که از جمله آنها می توان به مهر تایید شوای نگهبان بر طرح سنجش و پذیرش دانشجو، بازنگری رتبه بندی دانشگاه‌های خارجی، ارائه مهارت‌های زندگی دانشجویی از مهر 95، کسب مجوز پذیرش دانشجوی غیرایرانی غیربورس در دانشگاه‌ها، ابلاغ آیین نامه امتحانات دانشگاه علمی کاربردی و توقف پذیرش برخی از رشته‌ها در دانشگاه تهران اشاره کرد.
 
مهر تایید شوای نگهبان بر طرح سنجش و پذیرش دانشجو
 
محمد روشن معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم درباره تاییدیه طرح سنجش و پذیرش دانشجو اعلام کرد: طرح دوفوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب جلسه مورخ 26 اردیبهشت ماه 95 مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
 
رتبه بندی دانشگاه‌های خارجی بازنگری می شود
 
محمد مهدوی مزده مدير کل امور دانش آموختگان وزارت علوم بیان کرد: در آخرین جلسه شورای ارزشیابی (در تاریخ 19 بهمن 94 ) به اداره کل دانش‌آموختگان مأموریت داده شد که به سمت رتبه‌بندی رشته‌ای دانشگاه‌ها حرکت کند. با مرکز پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) شیراز برای تعریف یک پروژه در این خصوص مذاکراتی صورت گرفته که امیدواریم این پروژه تا پایان سال 95 به نتیجه برسد. 
 
وی افزود: با این اقدام مرکز ISC بر اساس معیارهای ارائه شده و معیارهای دیگری که خود پیشنهاد می دهند و به تصویب شورای ارزشیابی برسد، رتبه‌بندی دانشگاه‌های خارجی را به صورت رشته‌ای انجام می دهد.
 
توقف پذیرش برخی از رشته‌ها در دانشگاه تهران
 
حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران بالغ در 800 رشته در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری پذیرش دانشجو دارد و با توجه به دارا بودن بیشترین رشته محل‌ها ممکن است در طول یکسال در برخی از رشته‌ها پذیرش نداشته باشد. 
 
معاون آموزشی دانشگاه تهران اظهار داشت: تعیین ظرفیت رشته‌ها را در اختیار گروهای آموزشی هر دانشکده قرار دادیم و این گروه‌ها ممکن است در طول یک ترم در برخی از رشته ها پذیرش نداشته باشند. در بعضی از مواقع امکان تکمیل ظرفیت در برخی از رشته‌ها  بر حسب اختیار گروه‌های آموزشی وجود ندارد.
 
 
ساماندهی تحصیلات تکمیلی در دستور کار وزارت علوم
 
وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در خصوص اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت علوم در راستای اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور گفت: از جمله اولویت‌های مد نظر در نقشه جامع علمی کشور مباحثی همچون مرجعیت علمی، توسعه و ارتقای کیفیت دانش و فناوری، تقویت شرکت‌های دانش بنیان و توسعه پارک‌های علم و فناوری و ارتقای سطح و کیفیت علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی است.
 
وی ساماندهی تحصیلات تکمیلی و زیرساخت‌ها را اولویت های دیگر گنجانده شده در برنامه‌های راهبردی و اجرایی وزارت علوم دانست و افزود: دیپلماسی علمی و ارتباطات بین‌المللی به عنوان یکی دیگر از محورهای نقشه جامع علمی کشور است.
 
اجرای آیین نامه شورای صنفی دانشجویان در دانشگاه‌ها الزامی شد
 
ابوالحسن ریاضی معاون دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان درباره ابلاغ آیین نامه شورای صنفی دانشجویان گفت: آیین نامه شورای صنفی دانشجویان و شیوه نامه آیین نامه انضباطی دانشجو به تصویب محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسید که از زمان ابلاغ آیین نامه شورای صنفی دانشجویان و شیوه نامه آیین نامه انضباطی دانشجو به دانشگاه‌ها، لازم الاجرا شده است.
 
ارائه مهارت‌های زندگی دانشجویی از مهر 95
 
حمید یعقوبی مدیرکل مرکز مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان از ارائه درس مهارت‌های زندگی دانشجویی به صورت دو واحدی و درس اختیاری خبر داد و گفت: این درس در آخرین جلسه شورای عالی برنامه‌ریزی درسی وزارت علوم به تصویب رسید و در مرحله ابلاغ به دانشگاه‌ها قرار دارد و پس از ابلاغ از مهرماه آماده ارائه به دانشجویان است. درس مهارت‌های زندگی دانشجویی در مقطع کارشناسی همه دانشگاه های دولتی و غیر دولتی شامل دانشگاه‌ آزاد، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشگاه پیام‌نور و... ارائه می‌شود.
 
90 درصد دانشجویان علمی کاربردی جذب بازار کار می شوند
 
داود توکلی رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی صنعت آب و برق در خصوص آمار جذب کار فارغ التحصیلان این دانشگاه بیان کرد: آمار خیلی دقیق نیست اما فارغ التحصیلان دانشگاه های علمی کاربردی بیش از 90 درصد جذب بازار کار می شوند در حالی که در دانشگاه های تئوریک که سرمایه گذاری کلانی هم برای آن صورت گرفته است این تعداد جذب بازار کار نشده اند.
 
فعالیت بیش از 130 مرکز مشاره در موسسات آموزش‌عالی و غیرانتفاعی
 
حمید یعقوبی مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان گفت:  110 مرکز مشاوره فعال در دانشگاه‌های دولتی ، بیش از 270 شعبه مرکز مشاوره در سطح خوابگاه‌های دانشگاه‌های دولتی و بیش از 130 مرکز مشاوره در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و غیرانتفاعی مشغول فعالیت و در بعضی واحدهای دانشگاه‌های علمی کاربردی، پیام نور، فرهنگیان و فنی حرفه‌ای نیز این مراکز مشاوره فعال موجود هستند.
 
50 هزار ظرفیت خوابگاهی در برنامه ششم توسعه وزارت علوم
 
مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در خصوص افزایش واحدهای خوابگاهی در کل دانشگاه ها اذعان داشت: وزارت علوم یکسری خوابگاه های خیر ساز دارد که به زودی به نتیجه می رسند. به علاوه یکسری ساختمان هم قرار است در رهن صندوق رفاه دانشجویان قرار گیرد تا به عنوان خوابگاه در اختیار متقاضیان خوابگاه بگذاریم. 
 
وی یاد آور شد: امیدواریم بر اساس نیازها و کمکی که از طرف صندوق رفاه دانشجویان و خود دانشگاه ها صورت می گیرد بتوانیم ظرفیت خوابگاه ها را به طور تدریجی افزایش دهیم. همچنین وزارت علوم طرح کلی برای 50 هزار ظرفیت خوابگاهی در برنامه توسعه ششم خود دارد.
 
ابلاغ آیین نامه امتحانات دانشگاه علمی کاربردی
 
 محمد اعلایی رییس سنجش و ارزشیابی دانشگاه علمی کاربردی بیان کرد: تقویم آموزشی قبل از شروع ‌سال تحصیلی در شورای آموزشی واحدهای استانی همچنین در دبیرخانه تخصصی این شورا با حضور مقام عالی این دانشگاه بررسی می‌شود و در مورد زمان بندی امتحانات تصمیم‌گیری نهایی صورت می‌گیرد.
 
وی درباره برگزاری امتحانات بعضی از دانشجویان در یک روز گفت: دانشجویانی که حد مجاز نمره واحدهای ترم‌های قبل را کسب نکردند و افرادی که جلوتر از چارت دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند ممکن است به دلیل این تداخل با برنامه دانشگاه، امتحانات بعضی از دروس آنها به طور همزمان در یک روز برگزار شود و این مسئله هیچ ارتباطی نسبت به عملکرد شورای آموزشی دانشگاه ندارد.
 
37 درصد دانشجویان کشور مشغول تحصیل در دانشگاه آزاد هستند
 
منصور کبگانیان دبیر ستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشور گفت: طبق گزارشی در مورد آمایش آموزش عالی در دانشگاه آزاد که رییس این دانشگاه معاونانش ارائه کردند، نشان می دهد که 37 درصد از دانشجویان کل کشور یعنی یک میلیون و 600 هزار نفر شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی هستند. 
 
کمیته انضباطی دانشگاه تهران مجاز به تعلیق دانشجو از یک تا دو ماه
 
حسن به نژاد معاون دانشجویی دانشگاه تهران از تعلیق دانشجو توسط آرا کمیته انضباطی این دانشگاه خبر داد و گفت: کميته انضباطی دانشجويان بدون شك يكی از مهم‌ترين و حساس‌ترين كميته‌ها در سطح مراكز آموزش عالی می‌باشد. سروكار داشتن اين كميته با تخلفات مختلف دانشجویی، بررسی تخلفات گوناگون و استفاده از صاحب نظران حقوقی و اعضای تشكیل دهنده‌ی اين كميته برای صدور آرای مقتضی، باعث شده كه اين كميته نقشی مهم را در پايداری سلامت جامعه‌ی دانشگاه تهران ايفا كند.
 
وی افزود: اگر به دلایلی دانشجو مرتکب چند تخلف به صورت همزمان شود برای هرکدام از تخلفات تنبیه جداگانه ی  در نظر گرفته می‌شود.
 
کسب مجوز پذیرش دانشجوی غیرایرانی غیربورس در دانشگاه‌ها
 
صمد حاجی جباری مدیرکل دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم با اشاره به پذیرش دانشجویان غیرایرانی غیر بورسیه از سوی تمام دانشگاه‌ها گفت: طبق بخشنامه ابلاغ شده به دانشگاه‌ها در این زمینه، تنها دانشگاه های مادر استان که توانمندی خود را اثبات کرده اند، می توانند برای پذیرش دانشجوی غیرایرانی اقدام کنند. 
وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها بدون مجوز از کمیته اجرایی نمی توانند پذیرشی داشته باشند، افزود: سایر دانشگاه‌ها برای پذیرش باید از کمیته اجرایی که در این بخشنامه پیش بینی شده است، مجوز کسب کنند و بدون صدور مجوز توسط این کمیته نمی توانند برای پذیرش دانشجو غیرایرانی غیر بورس اقدام کنند.
 
مدیریت زمان در کلاس درس، اجرای اقتصاد مقاومتی است
 
محمد هجرانی فر عضو هیات علمی دانشگاه شریف اکید کرد: استاد دانشگاه باید وقت خود را در کلاس درس به گونه ای مدیریت و برنامه ریزی کند تا بتواند به همه دانشجویان حاضر در کلاس سر فصل های دروس را بیاموزد تا در زمان دانش آموختگی دانشجویان به کمک صنعت آمده و سبب رشد و ارتقای بار علمی کشور شوند. استاد و دانشجو با کار مداوم و پیوسته با تمرکزی قوی در بازه زمانی کم می تواند بیشترین تاثیر را در یادگیری و پیاده کردن علوم آموزش دیده داشته باشد و نتایج قابل قبول تری بر جای بگذارد.
 
پاسخ به ابهام درباره سرپرست دفتر همکاری های بین المللی وزارت علوم
 
محمد فرهادی وزیر علوم در پاسخ به این سوال که آیا درست است که سرپرست دفتر بین الملل وزارت علوم، مشاور دفتر امنیتی آمریکا در دبی است، پاسخ داد: اصلا اینگونه نیست و چنین چیزی صحت ندارد. این مورد گفته شده یک اشتباه محض است و با کسانی که این خبر رو پخش کرده و تصاویری را با این مضمون انتشار داده اند حتما برخورد قانونی می شود.
 
وی افزود: در مجلس هم هیچ مدرک و سندی مبنی بر صحت این موضع وجود ندارد.همچنین باید گفت که دفتر بین الملل در وزارت علوم نداریم و مرکز همکاری های علمی و بین المللی است.
 
طرح رتبه‌بندی مراکز دانشگاه جامع اجرا می‌شود
 
محمد اخباری رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: این دانشگاه با رتبه‌بندی مراکز خود در سطح کشور در جهت کارآفرینی و بالا بردن کیفیت بسته‌های آموزشی اقدامات موثری را انجام داده است.
 
وی با بیان اینکه یکی از اقدامات موثر در سال 95 در حوزه پژوهشی ایجاد کمپ‌های کارآفرینی است ، افزود: این کار با هدف حفظ شایستگی‌های شغلی، کارآفرینی، بسترسازی و ایجاد زمینه‌های اشتغال بوده است.
 
ثبت نام کاردانی به کارشناسی ناپيوسته از 11 خرداد آغاز می‌شود
 
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش گفت: براساس برنامه زمانی اعلام شده، اطلاعیه سازمان سنجش درباره تاریخ ثبت نام و انتخاب رشته آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال 95 از دوشنبه 3 خرداد ماه در پایگاه سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org  و همچنین نشریه پیک سنجش منتشر شد و مطابق با این اطلاعیه ثبت نام برای شرکت در این آزمون در بازه زمانی 11 تا 18 خرداد ماه امکان پذیر است.
 
برنامه‌های خوابگاه‌های دانشجویی در ماه مبارک رمضان
 
ذوالفقار یزدان مهر رییس صندوق رفاه دانشجویان در خصوص برنامه‌های خوابگاه‌ها و سلف دانشگاهها در ماه مبارک رمضان گفت: خوابگاه‌ها طبق روال هر سال در اختیار دانشجویان هستند و وعده‌های افطار و سحر برای دانشجویان به طور همزمان در سلف دانشگاه توزیع می‌شود؛ همچنین با توجه به اینکه برگزاری جلسات ختم قرآن در فضاسازی مناسب خوابگاههای دانشجویی موثر است، به دانشگاهها پیشنهاد شده این جلسات منظم و همراه با تفسیر در خوابگاه ها برگزار شود.
 
افزایش رشته های الکترونیکی دانشگاه پیام نور در مقطع ارشد
 
ابوالفضل فراهانی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور با اشاره به ضرورت توسعه بیش از قبل این دانشگاه اظهار داشت: رسالت دانشگاه پیام نور در توسعه مسائل آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات و تولید محتوای الکترونیکی دروس مقطع کارشناسی ارشد باید صورت بگیرد.
 
وی درباره ارزیابی کلاس های الکترونیکی این دانشگاه گفت: واجدین شرایط می توانند آمادگی خود را در دو بخش ممیزی و ارزیابی کلاسهای الکترونیکی ضبط شده در سامانه LMS و تولید محتوای الکترونیکی از طریق ضبط تدریس الکترونیکی در قالب استاندارد تدوین شده محتوای الکترونیکی اعلام کنند. 
 
ابلاغ بخش نامه غذای دانشجویی از مهر ماه
 
طاها هاشمی معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامیدرباره نرخ غذای دانشجویان این دانشگاه گفت :قیمت غذای این دانشگاه براساس بخش نامه وزارت علوم است. این بخش نامه هرسال به همه دانشگاه ها ابلاغ شده و قیمت غذای دانشگاه آزاد در این زمینه مشابه با سایر دانشگاه های کشور است. علاوه بر آن بخش نامه جدید در مهر ماه سال جاری ابلاغ می شود.
 
دانشجویان ایرانی حق تحصیل در کدام کشورها را ندارند؟
 
مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان در خصوص علت منع تحصیل دانشجویان خارجی در برخی رشته‌ها و شهرها اظهار داشت: برای دانشجویان خارجی ممنوعیت تحصیل در شهر و رشته به جز دو یا سه رشته وجود ندارد.
 
وی با بیان اینکه مشکلات سیاسی در منع تحصیل دانشجویان نقش دارد، عنوان کرد: در گذشته در مناطق مرزی محدودیت‌هایی برای تحصیل دانشجویان خارجی داشتیم که اکنون رفع شده است.
 
صدیقی در خصوص ممنوعیت تحصیل دانشجویان ایرانی اذعان داشت: برای دانشجویان ایرانی فقط در کشور انگلستان و اسرائیل ممنوعیت تحصیلی قائل هستیم که علت آن نیز به مشکلات سیاسی بر می گردد.
 
جزئیات وام متاهلی دانشگاه علم و صنعت
 
حبیب الله اکبری معاون دانشجویی دانشگاه علم و صنعت  در خصوص آمار متقاضیان وام متاهلی بیان کرد: 80 نفر برای وام متاهلی متقاضی داشتیم که به همه این افراد وام پرداخت شد و 10 الی 15 نفر دیگر هم در حال طی مراحل وام خودهستند که پس از گذراندن مراحل وام به آنها تعلق می‌گیرد.
 
95 درصد از 100 نفر اول کنکور در دانشگاه صنعتی شریف
 
محمود فتوحی رییس دانشگاه شریف گفت: این دانشگاه فعالیت خود را با 470 دانشجو و در چهار دانشکده آغاز کرد. همچنین فارغ التحصیلان این دانشگاه توانسته اند در بخش های مختلف کشور نقش اثر گذاری داشته باشند، البته از دهه 60 دوره های  تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه راه اندازی شد و بعد از آن به پژوهش بیشتر اهمیت داده شد.
 
وی در خصوص جذب رتبه های برتر کنکور اظهار داشت: 95 درصد از 100 نفر اول کنکور همه ساله دانشگاه شریف را برای ادامه تحصیل خود انتخاب می کنند؛ همچنین افرادی که دارای مدال های المپیادی هستند وارد صنعتی شریف شده‌اند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار