پاسخ «جنتی» به حواشی «٥٠ کیلو آلبالو» و «کن»/ هم‌گرایی در دفاع از سینما، ‌واگرایی در ابراز عقیده

اخیرا بار دیگر حواشی‌ای درباره دو فیلم «٥٠ کیلو آلبالو» و «کن» شکل گرفته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اخیرا بار دیگر حواشی‌ای درباره دو فیلم شکل گرفته است؛ برای مثال در باره فیلمی مانند «٥٠ کیلو آلبالو» با وجود پشت‌سرگذاشتن مراحل قانونی در سازمان سینمایی، از سوی برخی‌ها فشار آورده می‌شود تا نسخه نمایش خانگی آن اصلاح یا همان سانسور شود. این در حالی است که اظهارات آقای نوش‌آبادی، ‌سخنگوی وزارتخانه، در نشست مطبوعاتی اخیر، ‌مبنی بر ممیزی فیلم در نمایش خانگی، مهر تأییدی بر سخنان معترضان بود. دراین‌صورت آیا وزارت ارشاد از مواضع خود عدول نکرده است؟ ‌

فیلم «٥٠ کیلو آلبالو» با وجود آنکه مجوز اکران گرفته و از آن هم استقبال شده، ‌اشکالات فراوانی دارد. من پس از اعتراض‌هایی که توسط برخی رسانه‌ها انجام شد، شخصا آن را بازبینی کردم. واقعا فیلم نامناسب و مغایر سیاست‌های دولت است. فروپاشی و سقوط خانواده را ترویج می‌کند و با آرایش نامناسبِ بازیگران الگوی نامناسبی را ارائه می‌دهد؛ بنابراین من شخصا مخالف اکران این فیلم هستم. ربطی به مخالفت برخی رسانه‌ها هم ندارد.

 دراین‌صورت چه کسانی مسئول آن هستند؟

کسانی که مجوز اکران آن را داده‌اند و منتخب وزارت ارشاد هستند. این جزء اشتباهات آنان است.
 
به‌هرحال اکران فیلم با وجود فروش بسیار خوبش به پایان رسیده است؛ آیا در نسخه نمایش خانگی باید اصلاح شود؟ ‌

حتما باید اصلاح شود.
نظر شما درباره فیلم «فروشنده» و همین‌طور درباره سخنان آقای نوش‌آبادی که در جلسه مطبوعاتی اخیرشان اعلام کردند فیلم با ملاحظاتی اکران می‌شود، چیست؟

فکر نمی‌کنم مشکلی داشته باشد. البته تاکنون آن را ندیده‌ام.

 پاسخ‌ شما به نامه سرگشاده کارگردان فیلم «٥٠ کیلو آلبالو» چیست؟
باید نامه ایشان را بخوانم.
--------------------------------------------------------------
حاشیه‌های فیلم «٥٠ کیلو آلبالو» شاید در ظاهر موضوع پیچیده‌ای به نظر نرسد ؛ اما این واقعیت را گوشزد می‌کند که وزارت ارشاد به‌دلیل پاسخ‌گوبودن به مراکز متعدد که گاهي هم ربطی به فرهنگ و هنر ندارند، ‌ناچار است برخی مواضع خود را علنی مطرح کند، ‌ولی در عمل امتیازاتي هم برای هنرمندان قائل شود. نقطه ‌شروع این حواشی به اواخر فروردین‌ سال جاري و تقدیم پیاله آلبالوی فاسد از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) به حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی برمی‌گردد. البته ایوبی نیز اعلام کرد این هدیه را نمی‌پذیرد. یک ماه پس از آن در ٢٤ اردیبهشت‌ علی جنتی، وزیر ارشاد نیز در دیدار با آیت‌الله مکارم‌شیرازی اعلام کرد: «فیلم ۵۰ کیلو آلبالو به هیچ عنوان مناسب نبود و اگر از چگونگی این فیلم اطلاع داشتم، اجازه ساخت و اکران به آن نمی‌دادم». اما در واقعیت شخص وزیر نه نمایش فیلم را متوقف و نه با منتقدان چکشی برخورد کرد؛ اما حسن نوش‌آبادی، ‌سخنگوی وزارتخانه، ‌به‌مثابه ضربه‌گیر عمل کرد و در لابه‌لای سخنانش یک قدم به جلو گام برداشت و دو قدم به عقب. او درباره این فیلم گفت: «نکته‌ای که آقای وزیر مطرح کرد به این معنی نیست که مسئله اکران فیلم در شورای نظارت و اکران طرح نشده است، چراکه حتما این فیلم‌ها فرایند قانونی را برای نمایش عمومی طی کرده‌اند؛ اما مطلب ایشان مبنی بر این بود که برخی ملاحظات، صورت نگرفته است. البته قرار نیست وزیر فرهنگ تمام فیلم‌هایی را که اکران می‌شود، ببیند؛ اما من گواهی می‌دهم ایشان فیلم‌هایی را که نقد و تحلیل‌هایی به دنبال دارد و چالش‌برانگیز است می‌بیند. فیلم «٥٠ کیلو آلبالو» را هم قطعا دیده که البته به‌طور قطع این فیلم مغایرتی با اصول و ضوابط فرهنگی و هنری ندارد؛ اما بخش‌هایی از آن ممکن است سؤال‌برانگيز باشد». واکنش حبیب ایل‌بیگی هم  ‌رویه دیگر خط مشی وزارتخانه را نشان داد. او به «مهر» گفت: «قرار نیست هر فیلمی که اکران می‌شود براساس سلیقه مدیران باشد». این مدیر سینمایی در پاسخ به اینكه این معاونت تا چه اندازه در زمینه اکران نظارت دارد، توضیح داد: «نظارت ما در زمان صدور پروانه نمایش است. هنگامي که یک فیلم پروانه نمایش می‌گیرد و قرارداد آن در شورای صنفی ثبت می‌شود؛ می‌تواند در سطح کشور و به شکل‌های مختلف از جمله سینماي سیار یا تک سانس اکران شود». جالب‌ترین بخش صحبت‌های ایل‌بیگی به واکنش به اظهارات علی جنتی برمی‌گردد که گفت: «اظهار نظر وزیر در باره این فیلم نشان می‌دهد همه فیلم‌ها با پسند و سلیقه مسئولان متناسب نیست؛ اما این را هم باید بدانیم قرار نیست هر فیلمی که اکران می‌شود براساس سلیقه مدیران باشد. در واقع به‌صورت قانونی شورای صدور پروانه نمایش تعیین‌کننده اکران یک فیلم است»و اما مهم‌ترین نکته این بود که حجت‌الله ایوبی، به عنوان اصلی ترین مرجع قانونی در سینما همچون «سد سکندر»، ‌از تمامی فیلم‌هایش دفاع می‌کند.
---------------------------------------------------------------
گفت‌وگو با نوش‌آبادی، ‌سخنگوی وزارت ارشاد
«حقیقی» شتاب‌زدگی کرد

  نظرتان درباره واکنش کارگردان فیلم «٥٠ کیلو آلبالو» چیست؟

اظهارات تحریف‌شده بنده در نامه آقای مانی حقیقی به اندازه مواضع تند جناب دکتر جنتی -که فرمودند اگر فیلم را می‌دیدم اجازه اکران نمی‌دادم- نبود! متأسفانه ایشان به خودشان زحمت خواندن صحبت‌های بنده را در کنفرانس مطبوعاتی ندادند و صرفا براساس اخبار تحریف‌شده قضاوت کردند.
  درحال‌حاضر نظر واقعی‌تان درباره فیلم «٥٠ کیلو آلبالو» چیست؟ ‌

بالاترین مقام مسئول، نظرات دستگاه فرهنگی کشور را اعلام فرمودند.

  در جریان این نکته هستم؛ ولی منظورم آن چیزی است که به شما و سخنان‌تان ربط پیدا می‌کند.
آقای حقیقی دچار شتاب‌زدگی شدند وگرنه این‌طور ناشیانه نامه‌نگاری نمی‌کردند. این امر طبیعی است که هر فیلمی برای نمایش خانگی نیازمند مجوز است؛ مخصوصا فیلمی که حاشیه‌های زیادی درباره آن مطرح است.

  نکته بعدی اظهارنظرتان در نشست رسانه‌ای درباره فیلم «فروشنده» بود. گفتید قرار است فیلم « فروشنده» با «ملاحظاتی» اکران شود درحالی‌که آقای ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، ضمن تمجید از فیلم «فروشنده» گفتند این فیلم به نظرم بدون هیچ اصلاحی می‌تواند در ایران نمایش داده شود؟

از الان درباره فیلم «فروشنده» هیچ قضاوتی نمی‌توان کرد. به‌هرحال این فیلم دو جایزه مهم را در جشنواره کن تصاحب کرده و برای سینمای ایران افتخار آفریده است. نباید با اتفاقی که هنوز نیفتاده، این موفقیت را به کام مردم و هنرمندان تلخ کرد.

 اما آقای نوش‌آبادی! از قول شما مطلب به گونه دیگری در رسانه‌ها منعکس شده است؟

به‌هرحال این فیلم برای اکران داخلی نیازمند نظر شورای پروانه نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و متأسفانه اظهاراتم خوب منعکس نشد! اتفاقا من در آن نشست ضمن تبریک به موفقیت سینمای ایران در جشنواره کن، گفتم از ورود برخی فیلم‌های ایرانی به جشنواره‌های خارجی ازجمله کن خوشحالیم و از اینکه محصولات سینمایی ما این‌گونه می‌درخشند و قابلیت رقابت با سینمای جهان را پیدا کرده‌اند استقبال می‌کنیم؛ و همین‌طور باید در معرفی تمدن و فرهنگ ایرانی-اسلامی در جهان تلاش کنیم.

  اما علاوه بر آن از قول شما نوشته شده، نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد، در واکنش به دریافت دو جایزه کن توسط فرهادی و حسینی گفته: «باید خودمان بخش بین‌الملل سینما را مدیریت کنیم تا سینماگران ما توانایی‌های خود را به‌طور تمام و کمال نشان دهند. حضور ما در جشنواره‌های بین‌المللی باید با برنامه‌ریزی باشد تا بهره‌برداری حداکثری از توانایی هنرمندانمان داشته باشیم». ضمن اینکه صحبت‌های شما با واکنش آقای ایوبی کاملا در تضاد است. چرا؟

این یک موضوع کلی بود که عرض کردم؛ ربطی به این فیلم ندارد. آقای دکتر ایوبی در جریان کامل مطالب و مصاحبه بنده هست؛ ضمنا جناب وزیر هم در پیام‌شان متذکر بعضی مسائل شدند.
 
 اتفاقا برای من هم چنین سؤالی مطرح است که تاکنون چندین بار شاهد انعکاس نادرست 
سخنان جناب‌عالی در رسانه‌ها بوده‌ایم. به نظر شما چرا این‌گونه می‌شود؟

جناب ایوبی هم گفته‌اند این فیلم در شورای اکران بررسی می‌شود، اما جای نگرانی نیست.

  آقای نوش‌آبادی اخیرا شبکه‌های خارجی از قول شما چنین نقل‌قولی کردند که واژه «ملاحظات» را بیان کردید؟ ‌

بعضی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و خبرنگاران مطالب را ناقص و گزینشی و تحریف‌شده مخابره و منتشر می‌کنند. ضمن اینکه ملاک درست‌بودن یا غلط‌بودن حرف‌های مسئولان، ‌شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور که اکثرا معاند هستند، نیست. حرف‌های من مشخص است و نیازی به تحلیل بیگانگان ندارد.

کشور ما اسلامی و برنامه‌های فرهنگی و هنری باید در چارچوب قانون و شرع و اخلاق باشد. اصول فرهنگی و مبانی آن مشخص است.

  نظرتان درباره هدیه آلبالوی فاسد به آقای ایوبی چیست؟ چرا دراین‌باره وزارت ارشاد واکنشی نشان نداد؟

این هم نگاهی است به مسائل فرهنگی و هنری کشور. کشوری که نظامش مردم‌سالاری است و چندصدایی را پذیرفته است. پس باید تحمل این حرف‌ها را داشته باشد. البته تحمل و مدارا به معنای قبول همه نظرات نیست.

  چقدر عالی. ولی در نظام مردم‌سالار، وزارت ارشاد هم باید در حمایت از مدیرانش وارد عمل شود و پاسخ دهد، ‌نه اینکه پشت مدیرانش را خالی کند. ‌

نگاه‌های تند و افراطی همیشه بوده و خواهد بود.

   مگر سازمان سینمایی غیرقانونی عمل کرده؟ درصورتی‌که پذیرش اصلاحیه یعنی عبور از مدیر تحت امر وزارتخانه.

دولت باید با منطق و عقلانیت و با مشی اعتدالی پاسخ منتقدان را بدهد.
  
مشی اعتدالی یعنی همان خواسته سلیقه‌ای معترضان؟

آقای ایوبی موفق بوده‌اند.

  من بحثم شخصی نیست، بلکه به نظر شما یک مجموعه فرهنگی- هنری نباید نگاه منسجم و یکپارچه‌ای داشته باشد؟ آیا مطابق علم سیاست در دنیای امروز، مدیران یک سازمانِ واحد، باید نظرات متفاوتی ارائه دهند؟

من سخنگوی دستگاه فرهنگی هستم. سعی کرده‌ام مواضعم در چارچوب قوانین و در راستای اهداف نظام و برنامه‌های دولت و سیاست‌های دستگاهی که در آن خدمت می‌کنم، باشد. ضمن اینکه مواضع من شخصی نیست، با شخص وزیر هماهنگ می‌شود.

  منظورم شخص شما نیست. من به طور کلی نظاره‌گر واکنش‌ها هستم. بی‌تردید می‌گویم در مسئله فیلم «٥٠ کیلو آلبالو» چهار مدیر در یک مجموعه نظرات متفاوتی داده‌اند. شخصا از زمان استقرار دولت تدبیر و امید، ‌از نزدیک شاهد کارهای شایسته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه هنر و به‌ویژه سینما بوده‌ام. اما متأسفانه گاهی در بازخورد رسانه‌‌ای‌اش قضیه قلب می‌شود؟

مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی، ‌مواضع کلی‌شان هماهنگ و منسجم است. در این دولت کارهای شایسته‌ای انجام شده و ان‌شاءالله کارهای بزرگ‌تر و مهم‌تری در راه است. البته اگر تنگ‌نظران و گروه‌های فشار بگذارند؛ چون در این دولت کارهای خوبی در زمینه‌های فرهنگی- هنری انجام گرفته است.

  به نکته بسیار مهمی اشاره کردید. واکنش‌تان به جریانات «فشاری» چه خواهد بود؟ ‌

دولت تحت‌ تأثیر بیگانگان و جریانات تندرو و بی‌ملاحظه قرار نمی‌گیرد. می‌دانم عده‌ای می‌خواهند دولت را ناکارآمد نشان دهند، اما همگان می‌دانند دولت در بخش‌های فرهنگی، اقتصادی و بین‌الملل گام‌های بلندی برداشته است.

  ما نه‌تنها منکرش نیستیم، ‌بلکه تلاش‌مان در انتشار منطقی و واقعی موفقیت‌هاست، اما گاهی در برخی از موارد، از عملکرد‌ها دچار تعجب می‌شویم.

کاملا در جریان هستیم که فعال و واقع‌بینانه عمل می‌کنید.
منبع: روزنامه شرق
انتهای پیام/
برچسب ها: سینما ، حواشی ، وزیر ، مجوز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار