قزوین؛

تکمیل بیش از 90 درصد زیرساخت های راه آهن قزوین به رشت

رئیس کمیسیون دوستی ایران و آذربایجان گفت: 92 درصد زیرساخت های راه آهن قزوین به رشت، آستارا تکمیل شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران ، از قزوین ؛ محمود واعظی که به همراه که بهمراه وزیر اقتصاد کشور جمهوری آذربایجان که برای بازدید از پروژه در حال ساخت راه آهن قزوین به رشت و استارا  به قزوین سفر کرد افزود: 92 درصد عملیات زیرساخت این پروژه انجام شده و ۹۰ درصد تونل و پلهای مسیر هم به پایان رسیده است.
تکمیل بیش از 90 درصد  زیرساخت های راه آهن قزوین به رشت
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد:  با تلاش و پیگیری وزرات راه و شهرسازی امیدواریم بتوانیم این راه را تا پایان امسال به مرحله بهره برداری برسانیم.

وی همچنین از اختصاص یک اعتبار ۵۰۰ میلیون دلاری برای تسریع در سفر اخیر به آذربایجان و ملاقات بارئیس جمهور این کشورخبر داد .

رئیس کمیسیون دوستی ایران و آذربایجان همچنین گفت: این شبکه ریلی که در واقع راه آهن دوستی دو کشوراست میتواند حمل و نقل استانهای قزوین، گیلان با جمهوری آذربایجان را تسهیل و ارتباط کریدور شمال به جنوب را هم متصل کند.

واعظی گفت: این مسیر راه آهن، شبکه حمل و نقلی بین ایران و آذربایجان و نیز جمهوری آذریابجان به آسیای مرکزی، خلیج فارس و شبه قاره هند را تسهیل کند و برای دسترسی و جابجایی ریلی جمهوری آذربایجان به آسیای مرکزی و خلیج فارس و شبه قاره هند تعیین کننده است و از طرفی برای ایران و روسیه و کشورهای قفقاز، گرجستان، دریای سیاه و اروپا نیز اهمیت بسزایی دارد.

وزیر اقتصادجمهوری آذربایجان هم با اشاره به مناسبت رو به گسترش دو کشور از مشارکت در ساخت و تکمیل راه آهن قزوین - رشت  و ادامه آن به آستارا خبر داد.

مصطفی اف با بیان اینکه ادامه این طرح در آذربایجان هم با سرعت در حال اجراست از توسعه مبادلات کالا و جابجایی مسافر سخن گفت .

وزیر اقتصاد آذربایجان اضافه کرد : تکمیل این طرح نه تنها برای ایران و آذربایجان بلکه در اقتصاد منطقه هم تاثیر گذار است.

 راه اهن قزوین رشت انزلی در هشت قطعه در حال اجراست که از ایستگاه سیاه چشمه به طول 205 کیلو متر به رشت و انزلی متصل می شود و با توسعه آن به طول 167 کیلومتر به استارا ادامه دارد .

با تکمیل این شبکه ریلی علاوه بر تردد سالانه 4 میلیون مسافر زمینه ترانزیت 10 میلیون تن کالا را فراهم می کند .

با اجرای طرح راه اهن قزوین رشت به آستارا علاوه بر صرفه جویی هشتاد دو میلیارد ریالی در مصرف سوخت ، شاهد کاهش خسارت هفتاد و پنج میلیارد ریالی  در سوانح رانندگی خواهیم بود.

تکمیل این طرح همچنین  موجب ایجاد یک هزار و 200 فرصت شغلی جدید خواهد شد .
انتهای پیام/


 

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار