وقتی تجار هم می خواهند نرخ سود بانکی کم شود

یک عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می گوید:« اگر ما نتوانیم سود بانکی را کاهش دهیم در واقع امکان هدایت سرمایه ها را به سمت تولید نخواهیم داشت.»

به گزارش   گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، عباس آرگون، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران  درباره تک رقمی شدن نرخ تورم گفت:«نرخ سود بانکی باید به شیوه مدیریت سود  کاهش پیدا کند تا متناسب با تورم شود زیرا در اینصورت است که سایر حوزه های اقتصادی هم فعال می شود.»

وی با اشاره به کاهش نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد اظهارداشت:« کاهش نرخ سود بانکی باید به حداکثر میزان تورم سود سپرده ها برسد. اگر ما نتوانیم سود بانکی را کاهش دهیم در واقع امکان هدایت سرمایه ها را به سمت تولد نخواهیم داشت. »

وی افزود:« در حال حاضر نکته ای که وجود دارد تاکید کاهش نرخ سود سپرده های بانکی است. سود سپرده بانکی باید کاهش یابد تا بتواند به نرخ تورم کنونی برسد. از سوی دیگر باید این نظارت هم سوی بانک مرکزی صورت بگیرد که نرخ تسهیلات نیز با توجه کاهش نرخ سود سپرده بانکی کاهش یابد. »

آرگون گفت:«در حال حاضر با روش هایی که بانک ها اعمال می کنند نرخ موثر سود تسهیلات ۳۰ درصد است و با این نرخ تسهیلاتی  فعالیت اقتصادی توجیه اقتصادی ندارد.وقتی سالانه ۳۰ درصد بازدهی داشته باشد که فقط هزینه بانکی را پرداخت کنید. فردی که پول دارد،ترجیح می دهد پولش در بانک بماند تا به تولید ببرد. »

براساس این گزارش میانگین نرخ تورم در سال ۷۷ تا سال ۸۴ ۱۴.۹ درصد بوده و از سال ۸۵ تا سال ۹۲ ۲۰.۷ درصد بوده است. نرخ تورم در سال ۹۲ ۳۴.۷ درصد بوده که در فروردین سال ۹۵ به ۱۰.۸ رسید.

ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی در بیست و ششمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی گفته بود که حفظ ثبات قیمت ها از مهمترین اهداف مرکزی در کنار تثبیت نرخ تورم تک ارزی به شمار می رود.

منبع:خبرآنلاین

انتهای پیاو/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار