اصفهان؛

تمامی محصولات دامی ماهیانه نمونه‌گیری می‌شوند

رئیس اداره نظارت بر بهداشت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: شیرهای برگشتی تبدیل به پودر شیر گوساله می‌شوند و ضرورت دارد که در دولت مصوبه‌ای برای پرداخت غرامت به واحدهایی که شیرشان وضعیت مطلوبی ندارد تصویب شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، عبدالرضا مرادی در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون بررسی وضعیت کیفی شیر تولیدی استان اصفهان و نظارت دامپزشکی بر بهداشت شیر با بیان اینکه 65 درصد فرآورده‌های خام دامی شیر است، اظهار داشت: نظارت بر فرآورده‌های خام دامی بر عهده سازمان دامپزشکی است، در نوشته‌های باستانی از شیر به عنوان دارو استفاده می‌شده اما در دنیای پیشرفته کنونی اهمیتی به این فرآورده دامی داده نمی‌شود.

وی با اشاره به مشکلات مربوط به نظارت افزود: هر بخشی از نظارت در این راستا به عهده یک دستگاه حاکمیتی است، دامپزشکی، جهاد کشاورزی، معاونت غذا و دارو از جمله این دستگاه‌ها هستند، در این راستا رئیس سازمان دامپزشکی نامه‌ای به تمامی استانداران در راستای تشکیل کمیته‌ای تحت عنوان کمیته ارتقا کیفیت بهداشتی شیر نوشت تا تمام متولیان شیر در این کمیته تبادل نظر کنند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه تمام محصولات به صورت ماهانه نمونه گیری شده و مورد آزمایش قرار می‌گیرد، گفت: در 3 دهه گذشته فرآورده‌های لبنی محدودی داشته‌ایم اما اکنون به خودکفایی رسیده‌ایم و مازاد تولید هم داریم.

وی افزود: در بحث صادرات شیر و سایر فراورده های لبنی سازمان دامپزشکی کد آی آر را برای واحدهای تولیدی در نظر گرفته که این کد برای کشورهای دیگر ملاک است، در حال حاضر نیز 2 کشتکارگاه طیور، 2 کارخانه شیر و یک کارخانه خوراک دامی کد آی آر را دریافت کرده‌اند.

مرادی گفت: متأسفانه بستنی فروشی‌های سطح شهر شیر مصرفی‌شان پاستوریزه نبوده و به آن مواد افزودنی اضافه می‌کردند در این راستا سازمان دامپزشکی آنها را مکلف کرد که از یک شیر 5 کیلوگرمی پاستوریزه استفاده کنند تا در صورت بروز تب مالت با مشکل مواجه نشویم.

وی پیرامون شیرهای برگشتی گفت: الزامی وجود ندارد که شیرهای برگشتی دور ریخته شود، شیرهای برگشتی تبدیل به پودر شیر گوساله می‌شوند و ضرورت دارد که در سطح هیئت دولت مصوبه‌ای برای پرداخت غرامت به واحدهایی که شیرشان وضعیت مطلوبی ندارد تصویب شود.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گاهی دیده می‌شود که پاکت‌های شیر در معرض آفتاب و بیرون از مغازه قرار داده می‌شوند و آیا این شیر فاسد می‌شود، بیان کرد: شیر تا زمانی که خام است در حوزه دامپزشکی است اما هنگامی که تولید می‌شود در نظارت بر آن در اختیار وزارت بهداشت است.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.