افزایش درآمد ماهیانه پزشکان عمومی تا سقف 14 میلیون تومان/ استقرار 2 هزار و 300 پزشک عمومی در مناطق محروم

درآمد و حقوق دریافت پزشکان عمومی با اجرای طرح تحول سلامت از سوی وزارت بهداشت به سقف 14 میلیون تومان رسید در حالی که درآمد متخصصین داخلی رشد چندانی نداشت.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،ایرج حریرچی قائم مقام وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در ششمین نشست شوراهای هماهنگی انجمن پزشکان عمومی کشور در هتل هما شیرازبرگزار شد، با اشاره به گله‌مندی برخی حواشی پیش آمده نسبت به درآمد پایین پزشکان عمومی گفت: برخی از این پزشکان در بعضی از جراید نسبت به درآمد پایینشان گله‌مندند این در حالی است که با اجرای طرح تحول سلامت بیش از 2 هزار و 300 پزشک عمومی در روستاهای محروم کشور از سوی وزارت بهداشت مستقر شدند.

وی ادامه داد: با بهره‌مندی بالغ بر 8 میلیون روستایی از خدمات پزشکان عمومی و رهایی از سرگردانی نسبت به یافتن پزشک و یا مراجعه به سایر مراکز درمانی، از سوی وزارت بهداشت حقوق این پزشکان از 2 میلیون تومان به 5 تا 14 میلیون تومان افزایش یافت.

حریرچی با تأکید بر افزایش بار مراجعات به پزشکان عمومی در مراکز دولتی و یا شبه دولتی افزود: به طور کلی، خدمات بستری در سال 93 نسبت به سال 92، بیش از 4 درصد افزایش یافته که از این میزان 2 درصد مربوط به مسائل رشد جمعیتی، 3 درصد پیری و 1.5 درصد مراجعات فردی به مسائل مربوط به بیمه‌ها است و در کنار آن هزینه‌های مرتبط با بخش کمیته امدادی مراکز دولتی نیز برای بهره‌مندی بیماران بی‌بضاعت 28 درصد افزایش داشته است.

کاهش 370 میلیارد دلاری واردات دارو در راستای اجرای طرح تحول سلامت
قائم مقام وزارت بهداشت همچنین با اشاره به برخی اما و اگرهای پیش آمده از سوی جامعه پزشکی و گله‌مندی آنها نسبت به کاهش واردات دارو تأکید کرد: پیش از اجرای طرح تحول سلامت میزان واردات دارو هزار و 350 میلیارد دلار بوده که به 980 میلیارد دلار کاهش یافت که درآمد حاصل از آن نیز صرف نظام سلامت و به ویژه ارتقای خدمات کیفی در مراکز دولتی شده است اما این محدودیت واردات ارتباطی به کمبود یا نبود داروهای شیمی درمانی ندارد و آمار ارائه شده آمار رسمی گمرک کشور است بنابراین برخی گمانه‌زنی‌ها نسبت به بحث واردات داروهای شیمی درمانی فلسفه‌بافی بیش نیست.

کاهش 25 درصدی هزینه ثابت کالاهای مصرفی 
در سال 91 و 92 بیش از 23 درصد هزینه های بخش سلامت مختص کالاهای مصرفی بوده که در سال 93 با کاهش 25 درصدی این رقم به 13 درصد رسید که طبق آن هزینه ثابت 22 هزار تومانی کالاهای مصرفی و خورده فروشی ها به بیماران سرپایی به 15 هزار تومان رسید. 

حریرچی با اشاره به اینکه در خصوص افزایش اعتبارات و بخش بهداشت یه عده ای خود را عالم می دانند و خواهان افزایش این هزینه ها تا سقف 59 الی 60 درصد نیز هستند، گفت: هم اکنون در اغلب کشورهای دنیا این میزان به طور معمول و استاندارد 3 الی 11 درصد است در حالیکه با اجرای طرح تحول سلامت در کشور، اعتبارات و هزینه های بخش بهداشت به 2 برابر رسید.

وی تصریح کرد :60 الی 70 درصد هزینه های ثابت بخش سلامت هم اکنون به منظور ارتقاء کیفیت خدمات به نیروی انسانی اختصاص دارد.

حریرچی اظهار داشت: مشارکت بیمه‌ها در پرداخت هزینه‌ها به بیش از 26 درصد رسیده و مابقی آن از سوی دولت تأمین می‌شود که در قبال این تغییر همه اقشار کم‌درآمد و حتی بی‌بضاعت کشور بدون نگرانی از مشکل هزینه‌های درمان به راحتی از خدمات درمانی در سراسر کشور بهره‌مند شده‌اند که همین موضوع موجب افزایش رضایتمندی بیماران نیز شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۱۹ اسفند ۱۳۹۶
اگرمردم به تفاوت «حقوق »و«دستمزد» دقت کنند متوجه این سوءتفاهم بزرگ خواهند شد. حقوق را بطور مثال کارمندان از ساده ترین تا مدیران رده بالایشان میگیرند. چه یک ساعت در روز وچه تمام شیفت خود را کارکنند میگیرند حتی اگر به مرخصی هم بروند میگیرندو آخر هر ماه بهرحال میگیرند. اما دستمزد را بطور مثال کارگر یا تعمیرکار میگیرد هرچقدر بیشتر کار کند تخصصش بالاتر باشد و زحمت بیشتری برای رسیدن به آن تخصص کشیده باشد دستمزدش بیشتر خواهد بود ولی اگر یک روز کار نکند یا مرخصی برود بیمارشود یا از کارافتاده دستمزدی ندارد هر چه کار بیشتر و تخصص وتجربه بیشتر دستمزد هم بیشتر. آیا این ناعادلانه است؟اکثر پزشکان دستمزد میگیرند نه حقوق مگر تعداد معدودی که آن هم اکثرا در زمینه مشاغل اداری و اجرایی کارمند میباشند و مطابق قوانین کشوری مانند بقیه کارمندان حقوق میگیرند البته تخلف و سوءاستفاده همه جا هست که نظارتی در پزشکان بسیار کمتر است.
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۲۲:۵۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
سلام خدمت کاربران محترم.من دانشجوی ترم یک پزشکی هستم.بهترین کاری که وزارت بهداشت می تونه انجام بده به نظر من کم کردن ظرفیت پذیرش در رشته پزشکی است همچنین کم کردن اختلاف در آمد پزشکان عمومی ومتخصص است.با ادامه افزایش اختلاف درآمد این دو دسته قطعا دانش آموزان با تلاش و با استعداد جامعه که در این رشته تحصیل کرده اند ودر نهایت پزشک عمومی شده اند،تلاششان بی پاسخ می ماند.و این یعنی نادیده گرفتن استعداد های جامعه.
Germany
ناشناس
۲۰:۱۵ ۱۹ دی ۱۳۹۶
باید به حقوق های نجومی بعضی پزشکان رسیدگی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
هیچ کاره خاصی نمیکنن صاف میرن و میان متاسفم برای جهان سومی بودنتون که پزشکا رو کردین خدا
Iran (Islamic Republic of)
nasim
۰۳:۰۴ ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
به پزشکایی که تو دانشگاه های تاپ درس خوندن باید میلیاردی حقوق بدن چون برای رسیدن به اون دانشگاه تاپ و رشته ی پزشکی واقعا زحمت کشیدن ، زجر کشیدن ، بی خوابی کشیدن ، و از زندگی عادی و روز مره شون گذشتن.
و به اون دسته از پزشکایی که بین المللی با پول باباهاشون صرفا برای کلاس گذشتن و چشم و هم چشمی اومدن پزشکی خوندن اصلا نباید حقوق بدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۰ ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
پزشکا باید میلیاردی حقوق بگیرن ، البته اون دسته از پزشکایی که دانشگاه تاپ درس خوندن ، چون واقعا برای اینکه شب و روز نخوابیدن برای رسیدن به پزشکی از زندگی عادیشونو گذشتن ، شب بیداری کشیدن ، استرس کشیدن ، عذاب کشیدن ، نه اون دسته از پزشکایی که با پول باباشون بین المللی درس خوندن صرفا واسه اینکه اسم دکتر رو اسمشون به یدک بکشه و واسه کلاس گذاشتن و اینا ، به این جور پزشکا نباید پول بدن اصلا.
Iran (Islamic Republic of)
الناز
۱۱:۳۴ ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
پزشکان عزیز هرچی حقوق بگیرن حقشونه / من اطرافم دیدم شب و روز ندارن تعطیلی ندارن دلخوشیشون درمان بیمارا هست این به نظر من اوج گذشت و انسانیت هست دست همه پزشکانو میبوسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۵
متاسفم بابت این موضوع ،اینه عدالتی که ازشدم میزنین؟؟؟؟؟؟؟؟ اللهم عجل لولیک الفرج