سقوط تیم های ریشه دار به لیگ دسته اول + مصاحبه

در لیگ پانزدهم شاهد سقوط تیم های ریشه داری به لیگ یک بودیم. در این گزارش وضعیت این تیم ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال وفوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان سقوط تیم های بازیکن ساز همچنان ادامه دارد.

ملوان بندر انزلی:
تيم ريشه‌دار فوتبال شمال سال‌های زيادی است که سعی می کند خودش را در ليگ به هر طریقی که شده نگه دارد تا نيفتد.

 اما مشکلات فراوان مديريتی و مالی اين تيم باعث نمی شود که انتظارات از ملوانان به اندازه‌ای پايين بيايد که به سقوط به دسته پايين تر رضايت دهند.

تنها نماينده فوتبال شمال در ليگ برتر در حالی که در ابتدای فصل با مطرح کردن اسم بزرگي مثل قلعه نويی انتظارات تازه ای ايجاد کرده بود و باهزینه های میلیاردی که در جذب بازیکنان انجام داده بودند سودای کسب سهمیه آسیایی را در سر می پرورانند در شروع لیگ هدایت تیم خود را در لیگ پانزدهم به امیر قلعه‌نویی سپردند، اما این مربی با بررسی شرایط انزلی‌چی‌ها تصمیم گرفت در مورد اعتبار فوتبالی خود ریسک نکند و پس از بررسی زیاد هدایت این تیم را قبول نکرد ،حمید استیلی گزینه مسئولان این تیم برای جایگزینی قلعه‌نویی در ادامه لیگ بود.

استیلی در پایان هفته بیستم و بخاطر عدم کسب نتیجه گیری از سمت خود استعفا کرد، حاصل عملکرد استیلی در این بیست بازی برای تیم ملوان کسب سه برد، هشت تساوی و هشت باخت در ملوان بود. قدیربحری هم به‌عنوان سرمربی موقت دو بازی ملوانان را هدایت کرد که در کارنامه خود یک تساوی و یک شکست تجربه کرد.

احمدزاده سومین مربی‌ای بود که در ادامه لیگ روی نیمکت ملوان نشست. او در نهایت در 10 بازی سرمربی این تیم بود، برای این تیم یک برد، چهار تساوی و پنج باخت را به‌دست آورد. در دوئل هفته آخر قافيه را به کاظمي‌ سياه جامگان باخت تا تنها نماينده فوتبال شمال هم از ليست پاک شود .

در نهایت این تغییر زیاد سرمربی باعث شد ملوانی ها پس از 11 سال حضور در لیگ برتر به لیگ یک سقوط کنند. 

ملوان بندرانزلي تيم ريشه دار شمال کشور، به دليل نابساماني‌های مديريتی زیاد سقوط کرد تا خاطره ای تلخ براي مردم استان گيلان و بويژه مسئولین بلند پایه  شهر انزلی ثبت شود. چرا که فصل بعد گيلان در ليگ برتر نماينده ای ندارد. 

ملوان با 23 گل زده دومين خط حمله ضعيف ليگ را داشت.

بعد از سقوط این تیم قدیمی به لیگ دسته اول و با توجه به اینکه مسئولان بلند پایه نفت تهران در آستانه واگذاری قرار گرفتهاند، انزلی چی ها درحال خرید امتیاز باشگاه نفت هستند تا بار دیگر در لیگ برتر حاضر شوند.

راه آهن:
تیم راه‌آهن یکی از باسابقه‌ترین تیم‌های لیگ برتر بود و یکی تغییرات زیاد در کادر فنی از اصلی ترین ارکان سقوط این تیم به لیگ دسته اول به حساب می آید. 

راه‌‌آهن فصل را با فرهاد کاظمی شروع کرد. این مربی پس از اینکه برابر استقلال خوزستان در جام حذفی شکست خورد توسط مسئولین راه آهن برکنار شد، موضوعی که در نوع خود عجیب بود. تارتار بعد از کاظمی سکان هدایت این تیم را به‌عهده دارشد. او نیز توفیق چندانی به دست نیاورد و پس از نیم‌فصل و فشارهای زیادی که روی دوشش بود ، جای خود را به توپالیدیس معروف داد. توپالیدیس در 9 بازی که روی نیمکت راه‌آهن نشست؛ دو برد، یک تساوی و شش باخت بدست آورد. تغییرات در این تیم نیز بی‌فایده بود و نتوانست مانع از سقوط این باشگاه قدیمی به لیگ دسته اول شود. این تیم قدیمی کشور بعد از سال ها فعالیت مستمر در لیگ برتر روانه لیگ دسته یک شد.

راه آهن تيم ريشه دار تهراني نيز در هفته آخر با شکست در مقابل پرسپوليس سقوط کرد. راه آهن با 15 باخت، پس از استقلال اهواز پرشکست ترين تيم ليگ بود و سومين خط دفاعي ضعیف ليگ را در اختيار داشت. جالب است بدانيد از 10 گل از 24 گلی که لوکوموتیو رانان در لیگ پانزدهم به ثمر رساندند را مهرداد محمدی وارد دروازه حریفان کرده بود.
 
استقلال اهواز:  
این تیم در فصل گذشته  لیگ دسته اول عملکرد ضعیفی داشت و حتی به لیگ دو هم سقوط کرده بود در یک حرکت جالب امتیاز تیم تازه وارد فولاد نوین خوزستان را که به لیگ برتر صعود کرده بودند خرید و با حاشیه و سر صدای زیاد وارد لیگ پانزدهم شد و مدیران این تیم در شروع فصل برای انتخاب سرمربی تیم خود باب مذاکرات را با سیاوش بختیاری زاده شروع کردند تا عهده دار این مسئولیت مهم شود و او هم پیشنهاد آبی های خوزستانی را  پذیرفت. ضعیف‌ترین تیم تاریخ لیگ برتر با دو مربی کار خود را در لیگ پانزدهم به پایان رساند.

استقلال اهواز کار خود را با سیاوش بختیاری‌زاده آغاز کرد، اما وی پس از هشت هفته و با شکست 5 بر صفر مقابل راه‌آهن از سِمَت خود برکنار شد.

حنطه به‌ عنوان جایگزین بختیاری زاده ، کار خود را از هفته نهم در این تیم شروع کرد، اما او نیز بیشتر از هشت هفته نتوانست روی نیمکت این تیم دوام بیاورد از این تیم اخراج شد. هفت شکست و یک تساوی حاصل عملکرد حنطه در استقلال اهواز بود.

مسؤلان باشگاه استقلال اهواز پس از حنطه دوباره به سرمربی سابق خود یعنی بختیاری‌زاده روی خوش نشان دادند و بار دیگر سکان هدایت تیم‌شان را به اوسپردند. بختیاری‌زاده در شانزده بازی روی نیمکت این باشگاه حضور داشت اما نتوانست کار خاصی انجام دهد در نهایت آبی های اهواز به لیگ یک سقوط کردند.

نتیجه این تغییرات بی‌پایه و اساس رقم خوردن نتایج بسیار ضعیف و تبدیل شدن استقلال اهواز به ضعیف‌ترین تیم تاریخ لیگ برتر بود.
 
استقلال اهواز بدترين تيم ليگ بود و با 12 امتياز اختلاف نسبت به تيم ماقبل آخر، از چند هفته مانده به پايان رقابتها، سقوط خود را مسجل کرده بود.

استقلال اهواز تمام رکوردهاي بد ليگ را به نام خود ثبت کرد. کسب تنها 2 برد و متحمل شدن 21 باخت، زدن تنها 16 گل و دريافت 58 گل، نشان می داد که سقوط به دسته پايين تر حق اين تيم بود. تيمي‌که سابقه نايب قهرماني ليگ برتر را هم در سال 86 در کارنامه دارد.
 
ذوالفقار نسب: شرایط اقتصادی نامطلوب مهم ترین عامل سقوط تیم ها به لیگ یک بود
 
کارشناس فوتبال کشورمان به تشریح علل اصلی سقوط سه تیم انتهای جدول به لیگ دسته اول پرداخت.
 
بیژن ذوالفقار نسب در گفت وگو با خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،اظهار کرد:در لیگ پانزدهم شاهد اتفاقات عجیب و غریبی بودیم حساسیت مسابقات خیلی بالا بود. تا هفته پایانی چهار یا پنج تیم در معرض سقوط قرار داشتند، مشخص نبود چه تیم هایی به لیگ دسته اول خواهند رفت.
 
وی درباره سقوط استقلال اهواز به لیگ دسته اول گفت: به طور کلی تیم استقلال اهوازبه لحاظ بازیکنانی که در این فصل داشتند آنچنان که باید در نتیجه گیری موفق عمل نکردند و به دلیل مشکلات فراوانی که در بحث مالی داشتند نتوانستند در نیم فصل بازیکنان خوبی را جذب کنند،. این تیم تنها تیمی بود که هنوز لیگ به پایان نرسیده بود سقوطش به دسته اول قطعی شده بود .
 
کارشناس فوتبال کشورمان ادامه داد: تیم راه آهن امکانات آنها در حد قابل قبولی بوده است اما این تیم شرایط اقتصادی مطلوبی در لیگ برتر نداشت .
 
وی بااشاره به مدیریت باشگاه راه آهن عنوان کرد: مدیریت تیم راه آهن توانایی اداره تیم را نداشته و در جذب و ساماندهی کادر اجرایی فنی و بازیکنان موفق ظاهر نشد. 
 
ذوالفقار نسب در پایان درباره سقوط ملوان به لیگ پایین تریادآورشد: بازیکنان تیم ملوان پتانسیل بالایی داشتند و تعویض مداوم کادر فنی و شرایط نامطلوب مالی در رقم خوردن این نتیجه بی تاثیر نبوده است .

این تیم تا هفته پایانی شانس این را داشت که خودش را در لیگ برتر نگه دارد. اما در برابر سیاه جامگان در ورزشگاه ثامن با گلی که در دقایق پایانی بازی دریافت کرد، بازنده این دیدار حیاتی شد و به دسته پایین تر سقوط کرد. حیف شد این باشگاه سنتی با آن هواداران پر شور خود در لیگ برتر نماند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار