تئاترهای داخلی را در شبکه های ماهواره‌ای تحلیل می‌کنند!

قصه دنباله دار تبلیغ محصولات فرهنگی در شبکه های ماهواره‌ای به جایی رسیده که آنها علاوه بر تبلیغ تئاترهای روی صحنه ، به نقد آنها هم می پردازند.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بارها ديده شده که تبلیغات محصولات فرهنگی در شبکه‌های ماهواره‌ای ممنوع است، اما در این میان باز هم برخی از سازندگان و پخش کنندگان محصولات فرهنگی علی رغم این ممنوعیت برای تبلیغ محصولات خود به سراغ این شبکه‌ها می‌روند و کالای خود را در این شبکه‌ها تبلیغ می‌کنند. این در حالی است که همین شبکه‌های غیرمجاز چند وقتی است تیزرهای تبلیغاتی آثار سینمایی روی پرده را هم به صورت رایگان تبلیغ می‌کنند. البته در مواقعي هم این امر بدون اطلاع صاحب اثر اتفاق می‌افتد و این تبلیغات در حال حاضر به حدی رسيده كه اين برد خبری برای صاحبان اثر، برخی تهیه کنندگان را به صرافت می اندازد تا به صورت مخفیانه با این شبکه‌ها قرارداد ببندند تا آثارشان در شبکه های غیر مجاز فارسی زبان تبلیغ شود.

البته بر همگان روشن است که این شبکه‌های ماهواره‌ای با ترفندی غيرحرفه‌ای ابتدا به صورت رایگان تبلیغ می‌کنند و بعد از مدتی تقاضای پول می‌کنند تا از این طریق به هدف اصلی و غيرفرهنگی خود كه کسب درآمد برای تامین منابع مالی در جهت ساخت برنامه های خود است، برسند. اما در جديدترين تحرک و جريان تبليغاتی محصولات فرهنگی در ماههای اخير نوک پيكان از روي سينما برداشته شده و حالا این شبکه های ماهواره ای شروع به تبلیغ نمايش هاي روی صحنه کرده اند. به دلیل شروع تبلیغات ماهواره ای برخي تئاتر های روی صحنه، چند روز پیش سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به خبرنگاری گفت:

«اختیار این شبکه‌ها در دست ما نیست و نمی‌توانیم کنترل کنیم، اما به طور کلی هر اقدام آگاهانه و تعمدانه در این راستا براساس ضوابط ایران ممنوع است.»

 البته این را هم باید اشاره کرد که شاید دلیل ايجاد چنين فضايي، نارسایی جريان داخلی برای تبلیغات علمي و همه جانبه باشد.

 به این بهانه با اتابک نادری کارگردان نمایش «دپوپات» که اثرش در شبکه ماهواره‌ای تبلیغ می شد گفتگو کردیم و وی اظهار داشت: من اطلاعی  از تبلیغ نمایشم در شبکه های ماهواره ای نداشتم، اما وقتی از طریق دوستانم متوجه این موضوع شدم از وزارت ارشاد پیگیری کردم، اما مرجع مشخصي نبود که به اعتراض من رسیدگی کند و راهکاری در این باره وجود ندارد. کما اینکه آن شبکه های ماهواره ای آثار موسیقایی را هم بدون اجازه صاحب اثر از اینترنت می گیرند و پخش می کنند و این موضوع تازگی ندارد.

نادری افزود: از طرفی فضای تبلیغاتی برای تئاتر در داخل کشور فراهم نیست و بعید نیست که صاحب اثری از تبلیغ اثرش در آن شبکه ها ناراضی باشد. هرچند که می بینم تبلیغات فیلم های سینمایی روی پرده در این شبکه ها گسترده تر شده و به راحتي نمیتوان جلوی آن را گرفت.

وی تصریح کرد: من حتی شنیدم تئاترهای داخلی ما در آن شبکه ها نقد و بررسی می شوند و گزارش تحلیلی برای تئاتر می سازند، این موضوع اصلا برایمان خوب نیست و چنانچه این وضعیت ادامه پیدا کند، این موضوع برای آنها برد مالی و اقتصادی خواهد داشت تا جایی که همينطور برخي صاحبان آثار فرهنگی با آنها قرارداد میبندند و پول داخلی برای این تبلیغات از کشور خارج می شود. 

نادری خاطر نشان کرد: من خارج از بعد مدیریتی و به عنوان شخصیت حقیقی معتقدم وقتی شرایط تبلیغات راحت در کشور وجود ندارد و برای تبلیغات بیلبوردی هزینه های گزافی میگیرند، به طور حتم صاحبان آثار داخلی به تبلیغ راحت تر در شبکه های ماهواره ای تن می‌دهند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.