روحانی در مراسم افتتاحیه مجلس دهم:

مردم ایران مجلسی را می‌خواهند که خودسری ها را مهار کند/ به زودی سهمیه قبلی صادرات نفت را پس خواهیم گرفت

رئیس جمهور گفت: مردم ایران در پی مجلسی قوی، کارآمد، قدرتمند، قانون گذار هستند که در چارچوب منافع ملی و موازین اسلامی باشد و خودسری‌ها را مهار کند.

مردم ایران مجلسی را می‌خواهند که خودسری ها را مهار کند/ به زودی سهمیه قبلی صادرات نفت را پس خواهیم گرفتبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نطق خود در اولین جلسه علنی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با درود بر ارواح شهدای مجلس شورای اسلامی از جمله شهید مدرس اظهار داشت: شهید مدرس در راه اسلام جان خود را فدا کرد تا اسلام زنده بماند در این رهگذر به روح بلند امام راحل درود می فرستم که راه مردم سالاری را به ما آموختند و به ما یاد دادند میزان رأی ملت است.

مردم ایران مجلسی را می‌خواهند که خودسری ها را مهار کند

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در جایگاه رفیعی تحت عنوان رأس امور قرار دارد تصریح کرد: مردم ایران از صد سال گذشته همواره در پی مجلسی قوی، کارآمد و قدرتمند بودند تا در چارچوب منافع ملی و مواضع اسلامی قانونگذاری کرده و خودسری‌ها را مهار کند.

وی افزود: قوه مجریه و قضاییه از گذشته به صورتی وجود داشت اما با انقلاب مشروطه قوه سومی تحت عنوان مقننه به وجود آمد که مظهر حاکمیت مردم، نظارت عمومی و جایگاهی برای اتصال بخش‌های مختلف کشور با تنوع سلایق و آراء در یک مرکزیت به نام مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

رئیس قوه مجریه ضمن تبریک آیین افتتاح دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به منتخابان این دور از مجلس تصریح کرد: مجلس و دولت رسالت‌ها و وظایف مشخص و جدا از همی دارند و در عین حال وظایف  و مسئولیت‌های فراوانی نیز در کنار هم دارند.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: گرچه معمولا جامعه ما با مشکلی روبرو می‌شود مردم مشکلات را از آن دستگاه‌های اجرایی و دولت می‌دانند و گاهی این موفقیت را از آن دولت قلمداد می‌کنند اما واقعیت این است آنجایی که موفقیت است مجلس، قوه قضاییه و دیگر ارکان نظام سهم خود را دارند و آنجایی که مشکلی وجود داشته باشد قوه مقننه به ویژه سهم خواهد داشت.

وی با تأکید براینکه برای حل معضلات کشور ما نیازمند به تعامل هستیم تصریح کرد: البته همگی تسلیم قانونیم اجرای قانون گاهی کمی سخت و تلخ می‌شود اما در عین حال الزامیست؛ من برای وزیر علوم پنج بار و برای وزیر ورزش و جوانان چهار بار به مجلس آمدم گاهی ممکن است در اجرای قانون انتظارات متفاوت باشد اما همگی تسلیم قانون هستیم و با اجرای آن می‌توانیم از مشکلات کشور به خوبی عبور کنیم.

هیچ گروه و جناحی در هیچ مرحله‌ای انتخابات را تحریم نکرد

روحانی با اشاره به برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در این دوره از انتخابات رشادت و رشد فکری و عقلی فوق‌العاده‌ای نشان داده شد. هیچ گروه و جناحی در هیچ مرحله‌ای انتخابات را تحریم نکرد و هیچ کس از پیچ و خم‌های مربوط به مقررات انتخاباتی خسته نشد. همه از حداقل فرصت حداکثر استفاده و بهره برداری را بردند.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه مردم در انتخابات از جناح‌ها، احزاب و تشکل‌ها با نام‌های مشهور و معمول کمی پا را فراتر گذاشتند تصریح کرد: ترکیب جناح‌ها و گروه‌ها و گویی مردم و نمایندگانی که خود را در معرض آفاق مردم قرار داده بودند این بار قبل از بحث احزاب و جناح‌ها به فکر همگرایی بیشتر و همکاری بین قوا برای حل مسائل کشور بودند.

وی گفت‌: اگر مشکل بزرگی در کشور باشد با اتحاد و وحدت با رهنمودهای مقام معظم رهبری و انسجام و مقاومت می‌توانیم به خوبی از مشکلات عبور کنیم. 

انشاءالله در سال جاری به تورم تک رقمی خواهیم رسید

رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه در آغاز دولت یازدهم با مشکلات و تلاطم‌های اجتماعی و اقتصادی مواجه بودیم تأکید کرد: ما با همکاری مجلس، حمایت مردم توانستیم از بسیاری مشکلات به خوبی عبور کنیم، در طول سه سال گذشته از تلاطم اقتصادی خبری نیست و جای آن را آرامش در بازار گرفته است، از تورم خطرناک دو رقمی که می‌توانست برای جامعه بسیار مشکل آفرین باشد امروز از تورم 40 درصد به تورم 10 درصدی رسیدیم و انشاءالله در سال جاری به تورم تک رقمی خواهیم رسید.

روحانی همه تلاش دولت را عبور از رکود دانست و گفت: رشد منفی شایسته مردم نیست در سال 93 رشد سه درصدی را داشتیم، در سال 94 علیرغم همه مشکلات اجازه ندادیم به رشد منفی برسیم و رشد یک درصدی را بدست آوردیم انشاءالله امسال به رشد 5 درصدی خواهیم رسید.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: همه برنامه‌ها براین است که مردم و جامعه ما از لحاظ فقر و بیکاری در امان باشند. هیچ دولتی نیست که برای مردم خود فقر‌ یا بیکاری را بخواهد ما باید اشتغال و زندگی که مردم بتوانند به راحتی زندگی خود را بگذرانند و درآمد قابل قبول داشته باشند را فراهم کنیم.

برای اشتغال راهی جز رشد و رونق اقتصادی نداریم

وی با بیان اینکه برای اشتغال و رفع فقر نیازی به اختراع نداریم افزود: کشورهای فراوان در این زمینه تجربه‌های فراوانی دارند بسیاری از کشورها از لحاظ استعداد انسانی و همچنین منابع مادی شرایط پایین‌تری نسبت به ما دارند اما دارای رشد اقتصادی مناسب‌تری هستند، برای اینکه جوانان تحصیل‌کرده ما مشغول بکار شوند راهی جز رشد و رونق اقتصادی نداریم.

رئیس قوه مجریه با تأکید براینکه در دو دهه اخیر کشوری را سراغ نداریم که بدون تعامل با جهان به رشد اقتصادی و اشتغال مناسب دست پیدا کند تصریح کرد: در چارچوب اقتصاد مقاومتی که اقتصادی است درون‌زا، برون گرا و اقتصادیست که زایش و تولد او در درون است اما گرایش و نگاه آن به بیرون است می‌توانیم به هدفمان برسیم اگر امسال به رشد 5 درصدی دست یابیم این رشد برای اشتغال ما کافی نیست.

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه طبق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری ما باید به سمت رشد 8 درصدی حرکت کنیم یادآور شد: اگر بناست به رشد 8 درصدی برسیم ما نیاز به سرمایه گذاری داریم شرایط کشور ما، درآمدهای نفتی و قیمت نفت به گونه‌ای نیست که ما فکر کنیم در سالهای پیش رو به راحتی به قیمت نفت بشکه‌ای 100 دلار دست پیدا می‌کنیم اگر این چنین است ما برای رسیدن به رشد 8 درصدی باید به الزامات آن توجه کنیم.

در سایه برجام می‌توانیم از سرمایه خارجی برای صادرات کالاها استفاده کنیم

رئیس جمهور کشورمان یکی از الزامات رشد هشت درصدی را سرمایه‌گذاری سی تا پنجاه میلیارد دلاری از منابع خارجی دانست و افزود: علاوه بر اینکه باید از تمام سرمایه‌های داخلی استفاده کنیم سالانه بین سی تا پنجاه میلیارد دلار باید از منابع خارجی اخذ کنیم. ما در برجام به این نقطه رسیدیم که اگر وحدت و انسجام میان مردم باشد، همکاری و هماهنگی بین قوا باشد خطوط قرمزی که رهبری معظم آن را ترسیم کردند مراعات شود افراد شایسته و صالحی برای انجام کار انتخاب شوند ما می‌توانیم مشکل بزرگی مثل مذاکرات هسته‌ای که یک یا دو قدرت آن از دشمنان قبلی و امروز ما هستند را با تدبیر  را پشت سر بگذاریم.

وی با بیان اینکه توانستیم منابع و مصالح مردم را تضمین کنیم گفت: امروز در سایه برجام می‌توانیم از سرمایه خارجی و بازار خارجی برای صادرات کالاها استفاده کنیم.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: مجلس دهم و دولت یازدهم، در کنار هم باید جغرافیای سرمایه و بازار و تکنولوژی را مشخص کنند تا از دیپلماسی اقتصادی به خوبی استفاده و بهره‌برداری شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه این کار برای ضرورت است چرا که باید بتوانیم کشور را به رشد مناسب و جوانان عزیزمان به اشتغال مناسب برسانیم بیان کرد: مقام معظم رهبری در چندین نوبت اقتصاد را در اولویت عنوان کردند و امروز نیز در پیامشان فرهنگ و اقتصاد را جز اولویت‌های مجلس دهم و سایر مسئولین کشور را تعیین کردند، با توجه به امکانات، استعدادها و ظرفیت‌های فراوان و از طرفی مشاهده کلکسیون‌هایی از مشکلات متنوع، گاهی در نگاه اول به کشورمان تضادهایی را مشاهده می‌کنیم، ما می‌توانیم با استفاده از توان و امکانات‌مان از مشکلات بگذریم.

رئیس جمهور خطاب به نمایندگان مجلس دهم خاطر نشان کرد:  اگر همه منتخبان مردم در مجلس شورای اسلامی جدید، مقامات، مسئولین، بزرگان کشور دست در دست هم دهیم و اولویت‌ اولمان اقتصاد و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد، خواهیم توانست به رشد مناسب و حتی به رشد 8 درصد در سال‌های آینده برسیم.

وی با بیان اینکه مردم ما در این انتخابات آری‌ها و نه‌هایی گفتند، خاطرنشان کرد: مردم در این انتخابات خواستار بهبودی زندگی، بهبود روابطی توام با آرامش و عزت با دنیای خارج، همچنین خواستار حل مشکلات اساسی جامعه بویژه مشکلات اقتصادی بودند.

انباشت قوانین مشکلی را حل نخواهد کرد

روحانی افزود: هر چقدر بازیگر قوی و تمرین کرده باشد در کارزار رقابت با جهان ناموفق خواهد بود انباشت قوانین مشکلی را حل نخواهد کرد، تورم قوانین مشکلی را حل نمی‌کند ما شفافیت قانون را می‌خواهیم قانونی که راه به خوبی برای بازیگران جامعه مشخص کرده باشد.

رئیس کشورمان تاکید کرد: ما امروز به جای تدوین پشت سر هم قوانین به تنقیح قوانین نیازمندیم و کیفیت مهم‌تر از کمیت قوانین است.

وی با بیان اینکه خود را فرزند مجلس می‌دانم اظهار داشت: بیست سال در مجلس تجربه دارم، همگی باید در این مجلس از تجربه نه دوره قبل به خوبی استفاده کنیم، کیفیت قوانین ما بین مجلس و دولت باید مطرح باشد همچنین ارائه طرح کمتر و لایحه بیشتری باید در این مجلس بررسی شود.

روحانی بر ضرورت همکاری هر چه بیشتر بین دو قوه تاکید کرد و گفت: در این همفکری از دانشگاهیان، انجمن‌های تخصصی باید استفاده کرد و در صورت استفاده خوب از افکار جامعه می‌توان در آینده محیط کسب و کار مناسبی را برای جوانان ایجاد کرد در این میان می‌توان مسائل بانکی را حل کرد و رشد اقتصادی هشت درصدی در سال‌های آینده در این رهگذر امکان‌پذیر است.

روحانی با ابراز امیدواری از این که در مجلس دهم شاهد همکاری بیشتری خواهیم بود تصریح کرد: لازم می‌دانم از همه نمایندگان دوره نهم علی‌الخصوص هیئت رئیسه این دوره از مجلس قدردانی کنم در این مجلس در بسیاری از زمینه‌ها از جمله برجام ما را یاری کردند، ساعت‌های ملامت‌آوری داشتیم اما در مجموع مجلس به خوبی در این مسئله مهم در کنار دولت‌، مردم و زیر سایه رهنمود‌های رهبری مهمترین مسئله سیاسی کشوری منطقه‌ای و بین‌المللی به بهترین وجه و با کمترین هزینه به مقصد رسید.

به زودی به سهمیه قبلی در زمینه صادرات نفتی خواهیم رسید

رئیس جمهور کشورمان در ادامه با ابراز خرسندی از اینکه سهم ما را از اپک دیگران نمی‌برند اظهار داشت: ما به زودی به سهمیه قبلی در زمینه صادرات نفتی خواهیم رسید در سال‌های 91 تا 96 حدود 180 میلیون دلار صادرات نفت که باید آیدمان می‌شد در سایه تحریم به ما نرسید وگرنه امروز شاهد ایجاد اشتغال و رشد بودیم.

روحانی در پایان با تاکید بر اینکه اراده دولت مانند گذشته و بیش از پیش حسن سلوک با دیگر قوا است خاطرنشان کرد: امروز باید با مجلس دهم کاری کنیم که در کنار هم اول رضا حق و سپس رضای مردم در اولویت قرار گیرد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار