دهقانی اشكذری: آفت فیلم‌های دفاع مقدس شعارزدگی است

همسران، دختران و مادران شهدا و جانبازان هم قهرمانانی هستند كه لازم است به آن‌ها پرداخته شود.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ فیلم سینمایی «دلبری» با مضمون دفاع مقدس و به‌ویژه تاكید بر فداكاری‌های همسران و فرزندان شهدا و جانبازان، كه این روزها در اكران عمومی است، به تهیه‌كنندگی محمود رضوی و با مشاركت حوزه هنری تولید شده است. كارگردان این فیلم، سید جلال دهقانی اشكذری است. او درباره اینكه ایده این فیلم چگونه به ذهنش رسیده است، گفت: ایده اولیه فیلم‌نامه فیلم «دلبری» پس از تماشای یك فیلم مستند به ذهنم رسید اما برای اینكه بیشتر به این فضا نزدیك شوم و علاوه بر تحقیقات میدانی، پژوهش هایی در زمینه ادبیات هم داشته باشم، مجموعه كتاب های «اینك شوكران» را خواندم و فكر كردم اگر فضای حسی این كتاب‌ها به فیلم منتقل شود، به نفع فیلم خواهد بود و آن را به واقعیت نزدیك تر خواهد كرد و در نتیجه باعث همذات پنداری مخاطب با كاراكترها شده و در جذب تماشاگر موثر خواهد بود.

وی همچنین افزود: پرداختن به مضامین دفاع مقدس، علاقه و دغدغه ام است و سعی كرده ام با استفاده از خاطراتی كه از آن هشت سال باقی مانده و تبعاتی كه با چشم دیده ام، به این نوع فیلم‌سازی نزدیك شوم و این فضاها را تا حد توان به شكلی ملموس در آثارم به مخاطب ارائه كنم. نزدیك شدن به فضای داستان های مرتبط با دفاع مقدس و جنگ سخت است؛ چراكه حساسیت ها پیرامون آن زیاد است و باید خیلی مراقب بود كه به ورطه شعارزدگی سقوط نكرد؛ چون فیلم های شعارزده در این ژانر به ضد خودشان تبدیل می شوند.

این كارگردان جوان با بیان اینكه آفت فیلم های دفاع مقدس شعارزدگی است، گفت: باید مراقب بود فیلم به این سمت و سو نرود. بنابراین همیشه دوست داشته ام فیلم هایم به واقعیت نزدیك شوند و تخیلم را با چیدمانی كه در واقعیت وجود دارد، همسو كنم.

دهقانی اشكذری درباره لزوم پرداختن به دفاع مقدس در فیلم های سینمایی گفت: این هشت سال و حواشی و تبعات جنگ پتانسیل فیلم سازی قدرتمندی در اختیار هنرمندان قرار می دهد كه تا سال ها می توان درباره آن فیلم ساخت. فكر می كنم كلی حرف نگفته درباره فضای پشت جبهه وجود دارد كه تا به حال چندان پرداخت جدی به آن نشده است.

وی همچنین با اشاره به اینكه در داستان های دفاع مقدس معمولا قهرمان های مردانی هستند كه در جبهه حضور دارند، گفت: اما من شخصا همیشه به این موضوع فكر می كنم كه وقتی كسی شهید یا جانباز می شود داستان تازه برای خانواده او شروع می شود و ما از قابلیت های داستانی این فضا به نسبت سینمای ایران و سینمای دفاع مقدس غفلت كرده ایم. مادران، همسران و دختران این عزیزان هستند كه همیشه بار حسی نبود یا آسیب به این قهرمانان را می كشند و در واقع خودشان قهرمان هستند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.