یادداشت اختصاصی/

لزوم قطع حمایت‌های پیدا و پنهان از تروریست‌ها

اگر حقیقتا عزمی راسخ در مبارزه با پدیده تروریسم در میان برخی دولت ها وجود داشته باشد، امروز دیگر نباید صفحه‌ای متعلق به داعش و یا هر گروه تروریستی دیگر را شاهد باشیم.

لزوم قطع حمایت‌های پیدا و پنهان از تروریست‌ها
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،"محمدمهدی ملکی" طی یادداشتی به بررسی علل گسترش تروریسم در جهان پرداخت .

متن این یادداشت به شرح زیر است:

شاید موقعیت خوبی است که بار دیگر در خصوص پدیده شوم و سیاه تروریسم که زندگی میلیون ها انسان را در جهان و به طور خاص در منطقه ما به خطر انداخته است به بررسی و چاره اندیشی بپردازیم و این موضوع را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم که امروز بیشتر از هر زمان دیگری لزوم مقابله همه جانبه با تروریسم در اشکال مختلف و با همکاری گسترده و جدی بین المللی احساس می شود.

به بهانه برگزاری هفتمین نشست بین المللی مقامات عالیرتبه امنیتی در شهر گروزنی روسیه این یادداشت تلاش دارد تا به بررسی اجمالی این پدیده شوم (تروریسم به عنوان مهم ترین معضل امنیتی در عصر ما) و لزوم قطع حمایت برخی از دولتها از گروه های تروریستی بپردازد.

اکثرا تروریسم را آن هم در شکل جدیدش یعنی گروه های افراط گرای تکفیری چون جبهه النصره و به خصوص داعش می شناسند که البته با کمی دقت و حساس شدن پیرامون اخبار و بعضا تحلیل هایی که من باب این قبیل مسائل مطرح می شود در می یابیم که تعدد و تکثر این گروه ها و اقدامات متنوع و بدیعی که انجام می دهند و ابزار و امکانات بعضا حیرت آوری که در اختیار دارند خیلی بحث را گسترده تر از آن چیزی می کند که قابل تصور است.

هر اندازه که به پیچیدگی پیدایش و شکل گیری این گروه ها، نحوه عضوگیری و تامین مالی (منابع متعدد درآمدی) آنها و شیوه های ابتکاری این گروه ها واقف شویم به همان اندازه بر لزوم مقابله هوشمندانه، سریع، همه جانبه و گسترده در همه اشکال مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی بیشتر اصرار خواهیم ورزید.

برای ریشه یابی گروه های تروریستی نوین چون داعش و ... مخاطبان را ارجاع می دهم به نامه دوم رهبر انقلاب به جوانان اروپایی که در آن علل گرایش برخی جوانان (غربی) را به این گروه ها توضیح داده اند و می توان به استناد آن بیانات، به برخی پدیده های اطراف مان چون فیلم های هالیوودی، قوانین برخی کشورهای غربی همچون آزادی حمل اسلحه در امریکا، رفتار و سبک زندگی غربی، لیبرالیسم و نظام سرمایه داری با دیدی متفاوت نگریست.

به اعتقاد بسیاری از تحلیل گران حوزه تروریسم و مسائل بین الملل گروه های افراط گرای تکفیری تروریستی با برخی دستگاه های اطلاعاتی کشورهای غربی_عربی همکاری داشته و دارند و برای اثبات این موضوع هم شواهد و مدارک کشف و تایید شده و همچنین بسیاری مدارک غیرکشف و تایید نشده رسمی (بنا به ملاحظاتی) قابل استناد است که گروه های تروریستی از طریق چه کسانی، چه کشورهایی و چه اشخاصی که وابستگی به چه جریاناتی در منطقه و یا دولت های فرامنطقه ای دارند به تبادلات تجاری، فروش غیرقانونی نفت، قاچاق کالا و انسان و فروش آثار باستانی و ... مبادرت می ورزند.

لذا تا زمانی که این گروه ها مورد حمایت برخی دول غربی-عربی (اسرائیل را هم به عنوان حامی همیشگی این گروه ها در نظر داشته باشید) و سازمان های امنیتی آنها هستند، امید چندانی به موفقیت کامل عملیات های ضد تروریستی نمی توان داشت.

از طرف دیگر شاهدیم که گروه های تروریستی از شبکه های اجتماعی استفاده بسیاری می کنند (فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر و ...) و در راستای جنگ نرم بسیار ماهرانه ای که انجام می دهند ساخت فیلم و انیمشین و بازی های کامپیوتری را هم در دستور کار خود دارند و حتی مبادرت به نشر مجله به زبان های عربی و انگلیسی می کنند که با صفحه بندی های حرفه ای نیز این کار صورت می گیرد.

بنابراین اگر حقیقتا عزمی راسخ و جدی در مبارزه با پدیده تروریسم در میان برخی دولت ها وجود داشته باشد، امروز دیگر نباید صفحه ای متعلق به داعش و یا هر گروه تروریستی دیگر را در شبکه های اجتماعی شاهد باشیم و تا این اندازه آزادی عمل برای گروه های تروریستی را ببینیم که می توانند بدو ن کمترین محدودیتی از سوی صاحبان اصلی فضای مجازی و شبکه هابی اجتماعی به فعالیت بپردازند، چرا که صاحبان آن شبکه ها که عمدتا در آمریکا و کشورهای غربی به سر می برند می توانند به راحتی از نشر تبلیغات و فعالیت های تروریست ها در فضای مجازی جلوگیری نمایند که چنین چیزی را نمی بینیم.

به صورت اجمال نویسنده بر این عقیده است مادامی که حمایت های برخی دول غربی-عربی از گروه های تروریستی وجود داشته باشد هر گونه فعالیت علیه اقدامات آنها به نتیجه دلخواه و قطعی خود که همانا نابودی کامل تروریست ها (کمی به لحاظ نفرات و تجهیزات و کیفی به لحاظ تفکرات و عقاید آنها که ریشه در وهابیت دارد) است، منتج نخواهد شد و لذا این فرض را معتقدیم که حامیان تروریست ها از آنها جهت نیل به مقاصد خود در کوتاه مدت استفاده ابزاری می کنند که این نیز در سال های اخیر ثابت شده که سیاست عقیمی است و تنها به پیچیده تر شدن اوضاع منطقه ما و دیگر مناطقمنجر می شود.

در پایان امیدواریم این قبیل نشست های بین المللی که میان عالی رتبه ترین مقامات امنیتی کشورهای مختلف برگزار می گردد، بتواند در راستای مبارزه با تروریسم و ریشه کنی تفکرات سلفی ها اجماعی را میان دولت های مختلف ایجاد کند.
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار