اهواز؛

واکسیناسیون علیه تب برفکی سال 95 در شوش آغاز شد

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان شوش از آغاز واکسیناسیون دام های سبک و سنگین علیه تب برفکی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، دکتر میلاد عامری گفت: فاز اول عملیات واکسیناسیون تب برفکی در شهرستان شوش در حال اجرا است.

وی افزود: در این عملیات واکسیناسیون دام سبک (گوسفند و بره) توسط اکیپ دولتی و بصورت رایگان و بدون دریافت هزینه انجام می گیرد و واکسیناسیون دام های سنگین گاو ، گوساله و گاومیش بصورت مشارکتی و بهادار توسط مراکز مایه کوبی بخش خصوصی صورت می پذیرد.

عامری تصریح کرد: اگر دام های سنگین بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه نگردند موجب افت تولید دامی می‌شود و همچنین دام‌ها از نظر پرواربندی و تولید شیر با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شوند و پس از مدتی دام از بین می‌رود و این مسائل مشکلات فراوانی را برای دامداران شهرستان به وجود می آورد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان شوش اذعان داشت: در حال حاضر دامداران علاوه بر مشکلات اقتصادی، مشکلات روانی ناشی از بروز این بیماری و تبعات آن را نیز تحمل می‌کنند. برای مقابله با این مشکلات عملیات واکسیناسیون بهاره در شهرستان علیه این بیماری با ورود واکسن های وارداتی ساخت ترکیه به استان آغاز شده و پیش بینی می شود بیش از 110 هزار راس دام سبک و بیش از 20 هزار دام سنگین در طول 40 روز واکسینه شود.

وی بیان کرد: در مرحله اول و فاز اول ، تمامی گوسفند، بز، بره های در روستاهای پر خطر و کانون های قبلی با اولویت دام های روستائی ، عشایری و کوچ رو و جمعیت دامهای سنگین واقع در روستاها و مناطق و دامداری های تمام شهرستان طبق تقاضا انجام می شود، به همین منظور از عشایر شهرستان شوش که در این ماه اقدام به کوچ می نمایند توصیه میشود حداقل 10 روز بعد از انجام مایه کوبی دام هایشان اقدام به کوچ کنند.

دکتر میلاد عامری افزود: رابطین مهم و تاثیر گذار در این پروسه دهیاران هستند و امیدواریم با همکاری اتحادیه دامداران خوزستان با اداره دامپزشکی استان و توزیع واکسن بهادار از شیوع مجدد بیماری تب برفکی جلوگیری شود و مشکلات دامداران در این زمینه کاهش پیدا کند.

مراکز بخش خصوصی و مجری طرح واکسیناسیون دام سنگین در شوش به شرح زیر می باشد :
1- دکتر رفیعی – شهر الوان- پشت بخشداری شاوور – درمانگاه و مرکز مایه کوبی

2- دکتر روزبهانی – سه راهی دوار – درمانگاه و مرکز مایه کوبی

3- دکتر درولی – کوی وهب (اول جاده چعب جنب آتش نشانی)- درمانگاه و مرکز مایه کوبی

4- دکتر چراغ سحر- کمربندی جاده شوش اندیمشک- پشت بنیاد شهید- درمانگاه و مرکز مایه کوبی

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.