حاشیه نگاری از صحن علنی مجلس؛

از تسبیحِ «فیلسوف» تا بوسه «عارف» / وقتی چهار راه نُواب باز می‌شود

عارف انتخاب لاریجانی به عنوان رئیس موقت مجلس دهم را به وی تبریک گفته و باهم روبوسی کردند.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دومین جلسه علنی مجلس دهم با دستور انتخاب هيئت رئيسه موقت مجلس دهم آغاز شد؛ دستوری که سرنوشت ساز بوده وحواشی آن بی‌شمار.

نگاه به جایگاه
صحن علنی امروز بازار نگاه‌ها به هم و گمانه زنی‌ها بود، نگاه‌هایی که از پس آنها تصمیمی بر می‌خواست؛ زمان در مجلس به زبان رای درآمده بود و نفس برخی ها پیش از شمارش آراء به شمارش افتاده بود.

ذکر و تسبیح  فیلسوف
دروبین مجلس گاه علی لاریجانی و گاه عارف را در سکوتشان شکار می کرد، سکوتی که به زبان عارف به خوش و بش با برخی از نمایندگان می گذشت و به زبان لاریجانی به ذکر و تسبیح رسیده بود.
 
در این بین رئیس سنی مجلس هم تذکراتی به نمایندگان می داد، تذکراتی که گاه شنیده و گاه شنیده نمی‌شد اما وقتی دقیق می شدی حرف از حفظ نظم و انظباط در جلسه بود.

از تسبیحِ «فیلسوف» تا بوسه «عارف» / وقتی چهار راه نُواب باز می‌شود

امید به عارف
نمایندگان کم وبیش در صندلی های خود مستقر بودند و گاه به طرف چپ صحن و گاه به طرف راست صحن می رفتند و در این بین برخی با لاریجانی احوالپرسی و برخی هم به عارف سلامی می دادند.

روایت دومین روز مجلس وقتی به کاغذ و قلم و صندوق رای رسید برخی را به یاد گزینه‌ای می انداخت  و برخی را از یاد گزینه‌ای می برد. حرف دومین روز مجلس حرف دلهره برای حفظ ریاست بود و حفظ امید؛ امیدی که به دور عارف حلقه زده بود و اما لاریجانی را با تفکری عمیق تنها بر روی صندلی خود نشانده بود.

بالاخره ساعت ها صفر شد، هرلحظه یک رای روی دست ناظران شمارش می شد، یکی فیلسوف یکی عارف! و مجلس را به سکوتی عمیق می برد.

به گفته برخی ریاست موقت همان ریاست دائمی است و رئیس مجلس بالاخره اگر از پس پرده بیرون نیاید سایه اش برون خواهد ایستاد.

از ذکر و تسبیح فیلسوف تا حلقه

شمارش شد / سلام رئیس! /اختلاف 70 رای میان لاریجانی و عارف

بالاخره همه ایستادند. اینبار صدای ریش سفید مجلس بلندتر به گوش می رسید حرف از نتیجه نهایی بود و تصمیم مجلس دهم .هاشم زائی گفت: 276 نفر در رای گیری انتخاب رئیس موقت مجلس شرکت کردند و لاریجانی با 173 رای رئیس موقت مجلس دهم خواهد بود.
 
وی در ادامه گفت: عارف در این رقابت 103 رای کسب کرده و 5 رای سفید هم به صندوق ها انداخته شده است.
 
"لانگ شات" شوق "کلوز" غم / عکس لاریجانی در عارف افتاد!

بالاخره اسب ریاست رئیس قبل آرام گرفت و اینبار فلش دروبین ها بودند که به سمت لاریجانی می تاختند. 
تصویر مانیتورهای مجلس گاه یکی بود و گاه در هم.  یکی به "لانگ شات" خبر از شوق می داد و یکی به "کلوز" غم. بالاخره عکس لاریجانی در عارف افتاد و رئیس مجلس دهم با تصمیم نمایندگان مجلس دهم انتخاب شد.
البته برخی سال اولی ها هم با شنیدن رای علی لاریجانی به سبک استادیوم‌های ورزشی گفتند: شیره شیره ...

 
لاریجانی در حلقه "امید" / فيلسوف رياست، عارف صحن‌نشنين !

اما در ادامه تصویرها که رفتند: عارف تصویر جدیدی از رقابت خلق کرد.
عارف پس از پايان تصميم صحن درباره انتخاب موقت رئيس، به لاريجاني تبريك گفت. تبريكي که در نوع خود كم نظير بود.
وي كه پس از شنيدن آراي خود سرش در قاب دوربین‌ها پایین بود به آنی سر بلند کرد و پس از ثانیه‌ای از جاي خود برخواست و به سمت صندلي علي لاريجاني حركت کرد تا در ادامه خالق صحنه ای بي نظير در دومین روز مجلس دهم باشد عارف زمانی که به لاریجانی رسید دست رئیس سابق را به گرمی فشرد و با وی روبوسی کرد و ایام ریاست را به لاریجانی تبریک گفت، تبریکی که باعث شد حلقه ای بین مصاحفه لاریجانی و عارف بین نمایندگان شکل بگیرد تا برخی از نمایندگان تحت تاثیر این تصاویر در دوراهی ذكر صلوات و دست زدن برای این دو رقیب قرار گیرند که نهایتا بخشی با صلوات و بخشی با دست زدن به این صحنه واکنش نشان دادند.

اما حرکت پسندیده رئیس فراکسیون امید به همین روبوسی رئیس دو فراکسیون اصلی مجلس ختم نشده و مابقی اعضای فراکسیون امید هم پس از روبوسی عارف با لاریجانی با وی روبوسی کردند به طوری که به آنی برخی از اعضای فراکسیون امید دور لاریجانی حلقه زده و قصد روبوسی با لاریجانی داشتند.

در این بین شخصت‌هایی از جمله غلامرضا تاجگردون، محمود صادقی، غلامرضا حیدری و برخی دیگر از اعضای فراکسیون امید به تبعیت از رئیسشان به لاریجانی تبریک گفتند و در ادامه برخی از نمایندگان فراکسیون ولایت هم از نمایندگان فراکسیون امید در این حرکت پسندیده عقب نمی ماندند.

از ذکر و تسبیح فیلسوف تا حلقه


از تسبیحِ «فیلسوف» تا بوسه «عارف» / وقتی چهار راه نُواب باز می‌شود

چهارراه "نواب"


در ادامه اما انتخابات موقت نواب رئیس مجلس دهم آغاز شد.

اگرچه صندلی رئیس تائید شد اما صندلی نواب رئیس در هاله ای از ابهام بود، حالا صحبت از چهار گزینه بود گزینه‌هایی که دو فراکسیون امید و ولایت روزگذشته درباره آن تصمیم گیری کرده بودند.

گزینه هایی نظیر مطهری و پزشکیان برای فراکسیون "امید" و حاجی بابایي و دهقان برای فراکسیون "ولایت".

تب رقابت بازهم در مجلس بالا گرفت حالا نمایندگان گزینه ها و سوابق چهار گزینه نواب رئیس را در ذهنشان مرور می کردند.برخی هم با گمانه زنی‌های خود یک کرسی را از آن اصلاح طلبان و کرسی دیگر را از آن اصولگرایان می دیدند.

اما جریان انتخابات نواب موقت رئیس مجلس دهم به درازا کشید. چندین بار آرای نواب رئیس مجلس دهم شمارش شد و در این بین ریش سفید مجلس همه را به حفظ نظم و انظباط مجلس دعوت می کرد وحتی برای خالی نماندن عریضه خاطره ای از خود با امام (ره) تعریف کرد.

وی در این بین مجددا به شوخی به نمایندگان می‌گفت: خواهش می کنم نمایندگان نظم و انظباط را در مجلس رعایت کنند تا ما خاطره خوبی از این دو ساعت کاری در جایگاه ریاست مجلس داشته باشیم.

در ادامه اما بازهم رای نهایی نواب رئیس اعلام نشد و مجددا رئیس اعلام کرد که اختلافی در بین شمارش آرای صندوقی وجود دارد که تصمیم گرفته شد تا مجددا رای ها شمارش شود.

چراغ نواب رئیس روشن شد/ دهقان ، مطهری را ناامید کرد /6 دبیر پشت میز

اما در ادامه بالاخره گزینه‌های نواب رئیس انتخاب شدند.

نمایندگان ملت در ادامه  مسعود پزشکیان و محمد دهقان را به ترتیب به عنوان نایب رئیس موقت اول و دوم دهمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب كردند.

اما واکنش‌ها به انتخاب پزشکیان و دهقان برای جایگاه نواب رئیس در نوع خود جالب بود و برخی پس از نام بردن اسامی این دو نفر بازار روبوسی را داغ البته در ادامه پزشکیان و دهقان با هم روبوسی کردند. این درحالی بود که آرای دهقان نماینده مردم طرقبه 4 رای بیشتر از علی مطهری سایر نامزد انتخابات موقت نواب رئیس مجلس بود.

از ذکر و تسبیح فیلسوف تا حلقه

خاطره ریش سفید

اما در ادامه با توجه به تاخیر در شمارش آرای انتخابات دبیران و ناظرین مجلس، هاشم زائی برای خالی نماندن عریضه خاطره ای از خود با امام (ره) نقل کرد.

وی در ابتدای سخنان خود گفت:برای رای گیری در زمان عهد عتیق از نمایندگان برای اینکه خسته نشوند پذیرایی می شد و در حال حاضر این موضوع مغایر آئین نامه داخلی مجلس است.

در ادامه وی به خاطره خود با اما (ره) اشاره کرد و گفت: سال 62 معاون سیاسی استاندار خراسان بودم و آقای ناطق نوری وزیر کشور بودند که ایشان از من خواست استاندار ایلام بشوم.

هاشم‌زایی در ادامه گفت: از آنجا که امام راحل به استان‌هایی که درگیر جنگ و محروم نیز بودند عنایت خاص داشتند پیش از اعزام به همراه آقای ناطق نوری به جماران رفتیم تا رهنمون‌های ایشان را بشنویم.

وی خاطرنشان کرد: حضرت امام در این دیدار  در یکی از رهنمودهای خود بیان داشتند استاندار به عنوان بالاترین مقام عالی نظام در استان‌ها نباید وارد اختلافات جناح‌ها در منطقه بشود چرا که این اختلافات به خاطر خدا نیست.

رئیس سنی مجلس گفت: امام فرمودند اگر 124 هزار پیغمبر همزمان روی کره زمین بودند با هم درگیری نداشتند چراکه برای خدا کار می‌کردند.

هاشم‌زایی در پایان گفت: یکی از دلایل اعتماد مردم تهران به من این بود که در دوران مسئولیت وارد درگیری‌های جناح‌ها نشدم.

لازم به ذکر است هاشم‌زایی روز گذشته در حرم حضرت امام نیز این خاطره را نقل کرده بود.

اماپس از قرائت خاطره هاشم زائی با امام (ره) هئیت رئیسه سنی اسامی نامزدهای دبیران موقت مجلس دهم را اعلام کرد.

هاشم زائی پس از شمارش آرای مجلس گفت: غلامرضا کاتب، سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی، اکبر رنجبرزاده، عبدالکریم حسین زاده، سید ناصر موسوی لارگانی ، امیرآبادی فراهانی به عنوان دبیران هیات رئیسه موقت دهمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.

اما پس از انتخابات دبیران موقت مجلس دهم اینبار نوبت انتخاب ناظران هیئت رئیسه موقت مجلس بود.
 
هاشم زائی در ادامه شمارش آرای انتخابات ناظرین مجلس گفت: بهروز نعمتی با 175 رای، محمد آشوری با 168 رای و محمد قسیم عثمانی با 138 رای از مجموع 276 آرای ماخوذه به عنوان ناظرین هیات رئیسه موقت دهمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.
 
قسم به ...
 
اما در ادامه مراسم تحلیف و سوگند هئیت رئیسه جدید مجلس انجام شد
 
با توجه به انتخاب رئیس. نواب رئیس. دبیران و ناظران مجلس در دومین روز مجلس دهم هئیت رئیسه موقت به سکوی ناطقان مجلس رفته و سوگند یاد کردند و پس از ایراد سوگند هئیت رئیسه سنی اداره جلسه را تحویل رئیس موقت مجلس داد.


از تسبیحِ «فیلسوف» تا بوسه «عارف» / وقتی چهار راه نُواب باز می‌شود 

از تسبیحِ «فیلسوف» تا بوسه «عارف» / وقتی چهار راه نُواب باز می‌شود
 
نطق آرام و قلبی مطمئن

 در ادامه این جلسه لاریجانی پس از تکیه بر جایگاه ریاست مجلس گفت: در کشور ما یک صحنه واقعی از مردم‌سالاری دینی در آن وجود دارد این مردم‌سالاری دینی از نقاط قوت نظام به شمار می‌رود و تبلور آن را می‌توان در داخل مجلس همین رقابت‌هایی است که همیشه بوده و هست.
 
وی ادامه داد: ما این رقابت‌ها را مایه کمال مجلس می‌دانیم که افرادی که خود را در معرض کار بیشتر بخواهند قرار دهند فرصت این کار را داشته باشند و این هم در سطح کشور و هم در سطح مجلس وجود دارد و تبعا فراکسیون‌هایی به وجود آمده که اینها برای اداره مجلس برحسب مصلحت‌اندیشی برای کشور نظرات مختلف داشتند و ما این را نقطه قوت می‌دانیم.
 
رئیس موقت مجلس دهم اظهار داشت: در آرایی که نمایندگان که درواقع امنای ملت هستند به نظر قطعی خود رسیدند و از ترکیب هیات‌رئیسه از فراکسیون‌های مختلف حضور دارند و شما نمایندگان این همگرایی را برای آینده کار خود و مجلس رقم زدید.
 
لاریجانی اضافه کرد: من از تلاش‌های همه فراکسیون‌ها در این ارتباط تشکر می‌کنم و فکر می‌کنم که این یک تجربه جدید برای مجلس شورای اسلامی است و از برادر عزیزمان آقای دکتر عارف که دوستی ما با ایشان دوستی بسیار قدیمی است و من ایشان را یکی از شخصیت‌های بسیار خوب کشور می‌دانم صمیمانه تشکر می‌کنم.
 
وی ادامه داد: ما در این مدت هم با هم ارتباط داشتیم و تلاش کردیم تا در مجلس دهم نتایجی را که می‌خواهد از سر دلسوزی برای کشور رقم بخورد با همگرایی بیشتر باشد و من از آقای عارف و همت ایشان و از لطف و مرحمتی که نسبت به من داشتند تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.

تذکر محجوب

اما در ادامه لاریجانی شنونده اولین تذکر مجلس دهم بود.

علیرضا محجوب که از صبح امروز قصد مطرح کردن تذکری را داشت و با مخالفت هیات رئیسه سنی مواجه شده بود در نهایت با موافقت لاریجانی توانست تذکر خود را مطرح کرد.

 علیرضا محجوب با اشاره به ماده 197 آیین نامه داخلی مجلس گفت: به موضوعی که می‌خواستم بگویم ورود نمی‌کنم اما وقتی قانون با صراحت می‌گوید قبل از رای گیری تذکر می‌تواند شنیده شود هیات رئیسه با آن مخالفت می کند.

بعلاوه نکته‌ی دیگر نیز این است که دیروز و امروز روی صفحات مانیتور مجلس گزینه‌هایی مربوط به اخطار و تذکر نیامده بود. بنابراین نمی‌شد نوبت گرفت و فقط می‌توانستیم با صدای بلند بگوییم.

محجوب خاطرنشان کرد‌: باید توجه کنیم کسی نماینده‌تر از دیگری نیست و نباید جوگیر شویم. کسی که در جایگاه هیات رئیسه می‌نشیند باید به این مساله توجه کند؛ همه ما حقوق مساوی داریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ پس از تذکر محجوب ، لاریجانی توضیح داد که تذکرات در زمان هیات رئیسه سنی نیز باید استماع شود. منتها آقای هاشم زایی با شوخی گفتند که چون مدت ما کوتاه است تذکر ندهید.

اما لاریجانی در ادامه شنونده چند تذکر دیگر هم شد و نهایتا ختم جلسه را اعلام کرد وی پیش از پایان جلسه گفت که مجلس روز آینده جلسه علنی ندارد.

از تسبیحِ «فیلسوف» تا بوسه «عارف» / وقتی چهار راه نُواب باز می‌شود

لاریجانی در قاب دهم

البته برخواستن لاریجانی از صندلی ریاست هم حواشی داشت و وی وقتی می‌خواست پله‌های هئیت رئیسه مجلس را ترک کند برخی نمایندگان براي عرض تبريك نزد لاريجاني رفته و با دست دادن و خنده رياست را به وي تبريك گفتند.

از تسبیحِ «فیلسوف» تا بوسه «عارف» / وقتی چهار راه نُواب باز می‌شود

حاشیه نگاری از سعید ابراهیمی

انتهای پیام/ 


 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
پس کو کجا چی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
احسنت ب هر دویه آنها.جناح بازی دردی رو حل نمیکنه انسان باید منطقی باشه هر حزب یا هر شخصی ک حرف منطقی گفت باید نظرش قبول بشه ب دور از جناح بازی.
ب نظرم این بهترین راه برای اداره مملکت اسلامیه
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
بااینکه طرفدار اصلاح طلب ها هستم اما لاریجانی رو خیلی دوست دارم هیچ فرقی نمیکنه ریاست مجلس عارف باشه یا لاریجانی هردوشون قابل احترامن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
ان شاءالله همیشه این دوستی ها برقرار بمونه و به کمک هم به درد مردم برسند....واقعا حرکت آقای عارف قابل تحسینه، ممنون از ایشون که به دوقطبی شدن مسئولان و مردم دامن نزدند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
درود بر استاد بزرگوار م عارف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
خدا کنه همه باهم تا آخر متحد باشن و دوقطبی نشن ، دشمن در کمیه
Australia
ناشناس
۱۲:۲۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
درود بر ادب
زنده باد عارف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
درود بر جناب عارف همیشه دوستت داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
احسنت به عارف. خلق این رفتار از عارف از هزار دور ریاست بر مجلس بالاتر بود . این کارهای عارف است که او را عارف کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
تبریک به لاریجانی
عارف انسان قابل احترامیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
رابطه ی خوب بین عارف و لاریجانی = مجلسی قوی و مشکل گشا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
تبریک به لاريجاني
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
افرین عارف با کمال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
درود بر مرد اخلاق و ادب. ما هم شما را تشویق میکنیم و به آقای لاریجانی تبریک میگیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
احسنت بر جناب دکتر عارف، این نماینده اصلاح طلب....
ان شاالله همه در کنار هم با هر جناح و تفکری برای آبادانی ایران عزیزمان تلاش کنند....
آخرین اخبار