سهم نابرابر انتشاراتی‌ها در سیستم توزیع و پخش کتاب

در کل وضعیت نشر به خصوص توزیع کتاب، خوب نیست و یک بی عدالتی در توریع آن مشهود است.

صابر قدیمی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آنکه متاسفانه سیستم متوازن و یکپارچه‌ای برای ارائه کتاب نداریم، گفت: انتشارات مختلف سهم برابری در زمینه پخش و توزیع کتاب ندارند. از طرف دیگر نیز کتابفروشی‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کنند. مسئله توزیع و پخش کتاب مهمترین مسئله در این عرصه است و باید ساز و کار خاصی برای آن طراحی شود.

وی با اشاره به آنکه کتابفروشی‌های معتبر چون شهر کتاب و  ترنجستان که سایت دارند، می توانند کتاب های خود را برای متقاضیان اعلام کنند افزود: در کل وضعیت نشر به خصوص توزیع کتاب، خوب نیست و یک بی عدالتی در توریع آن مشهود است. این مسئله به خصوص برای کسانی که کتاب اولی هستند و اسم و رسمی ندارند، اتفاق می‌افتد. نشرهای تخصصی‌تر و نوپا کمتر به سیستم توزیع و پخش کتاب راه پیدا می‌کنند.

این شاعر ادامه داد: امروز بحث تکنولوژی تفاوت‌هایی در سیستم توزیع کتاب به وجود آورده است و کتابفروشی‌های دیجیتال این شرایط را بهبود بخشیدند. یک مسئله دیگر در پخش کتاب به این مهم بازمی گردد که ما انسان‌های کتابخوانی نیستیم و برای هرچیزی جز کتاب هزینه می‌کنیم. از طرف دیگر متاسفانه شاهد این اتفاق هستیم که هنوز آلبوم خواننده‌ای منتشر نشده است، تمام سایت‌ها به صورت رایگان در دسترس مخاطبان قرار می گیرد.

قدیمی با اشاره به آنکه قرار گرفتن رایگان آلبوم موسیقی در سایت‌ها به فرآیند تولید لطمه می‌زند، اظهار داشت: البته هنگامی که اثری مانند «شهرزاد» خوب باشد، توسط مردم بیشتر خریده می‌شود. هنوز فرهنگ کپی رایت در کشور ما جانیفتاده است و از نظر حمایتی مشکل داریم. در صورتی که به مطالعه تمایل داشته باشیم، این کار را از روی صفحات مجازی و تلگرام انجام می‌دهیم. این مسئله سبب کاهش کیفیت مطالعه و ناصحیح بودن منابع مورد مطالعه ما می‌شود. در کل باید گفت در زمینه عدالت توزیع و پخش کتاب جای کار زیادی داریم.

وی بیان کرد: عدالت به این معنا نیست که تمام کتاب‌ها در تمام کتابفروشی‌ها وجود داشته باشد بلکه هر کتابی که ارزش مطالعه دارد، باید در اختیار مردم قرار بگیرد.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.