مهاباد؛

همایش درس آزاد کتاب های درسی ابتدایی در بوکان

همایش استانی درس آزاد کتاب های درسی مقاطع ابتدایی برای نخستین بار در آذربایجان غربی با حضور مسئول گروه تدوین کتاب فارسی مقطع ابتدایی کشور در بوکان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، در این همایش یک روزه که با همکاری دبیرخانه زبان آموزی استان آذربایجان غربی و مدیریت آموزش و پرورش شهرستان بوکان برگزار شد،جمع زیادی ازمدیران وآموزگاران مقطع ابتدایی استان حضور داشتند.

مسئول گروه مولفان کتاب فارسی مقطع ابتدایی کشور در این همایش ، درس آزاد را در کتاب های فارسی مقطع ابتدایی مهم عنوان کرد و گفت : فلسفه وجودی درس آزاد در کتاب های فارسی این است که هر مدرسه و محله ای در آئین زبان آموزی شریک باشد.

حسین قاسم پور مقدم در خصوص اهمیت زبان های محلی در کشور اظهار کرد: زبان های محلی و قومی نه تنها با زبان ملی در تقابل نیست بلکه باعث غنای زبان ملی در سطح کشور نیز خواهد شد.

وی گفت : تالیف کتاب های فارسی و تفکیک آن به درس بخوانیم و بنویسیم، 15 سال قبل تدوین شده و درس آزاد نیز در آن گنجانده شده تا مناطق محلی و بومی هم بتوانند در امر زبان آموزی کشور مشارکت کنند.

قاسم پور مقدم اضافه کرد: مولفان گروه های درسی فارسی مقطع ابتدایی که در تدوین کتاب فارسی فعالیت دارند،از 11 استان کشور و همگی دوزبانه هستند.

وی با اشاره به این که تدوین20درصد برنامه درسی کتاب های فارسی به استان های کشور واگذار شده است،گفت:درس آزادباعث می شود که مناطق محلی و منطقه ای سطح کشور نیز معرفی شوند.

مسئول گروه تدوین کتاب فارسی مقطع ابتدایی کشور از تشکیل شورایی در وزارت آموزش و پرورش برای رسیدگی به زبان های قومی خبر داد و گفت: مدارس می توانند در کنار درس رسمی و در وقت های آزاد و فوق برنامه به تدریس زبان های محلی نیز بپردازند.

برای شرکت در این همایش 60 اثر به دبیرخانه همایش ارسال شده بود که در نهایت 44 اثر برگزیده شد و پس از ارائه در کارگاه های تخصصی و ارزیابی داوران ، از آنها تجلیل شد.

گفتنی است،اولین همایش استانی درس آزاد کتاب های درسی مقاطع ابتدایی با حضور مولف کتاب های فارسی، جمع زیادی از پژوهشگران زبان و ادبیات فارسی آموزش و پرورش استان و همچنین مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی برگزار شد.

دبیرخانه زبان آموزی استان آذربایجان غربی به مرکزیت شهرستان بوکان و با هدف بررسی و رفع مشکل آموزش زبان رسمی در مناطق دوزبانه در دوره‌های مختلف تحصیلی به خصوص دوره ابتدایی، بررسی و رفع اشکالات تلفظی و نوشتاری دانش آموزان ابتدایی در مناطق دو زبانه در درس‌های انشا، املا و خط تحریری، تقویت و گستره دامنه لغات و واژگان برای استفاده گفتار و ترجمه (زبان رسمی و زبان مادری) و ایجاد رویکرد نوین در مفاهیم دروس املا، انشا و خط تحریری ، از چهار سال پیش تشکیل شده است .

در شهرستان بوکان 43 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی مشغول تحصیلند.

انتهای پیام/

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.