ژان ایو لودریان: مبارزه با عقاید داعش، مهمترین عامل نگرانی ما است

وزیر دفاع فرانسه ضمن تاکید بر تضغیف داعش در عراق و سوریه، اعلام کرد مبارزه با عقاید این گروه تروریستی، اصلی ترین عامل نگرانی این کشور است.

ژان ایو لودریان: مبارزه با عقاید داعش، مهمترین عامل نگرانی ما استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نوشته روزنامه لوفیگارو، فرانسوا اولاند رییس جمهور و مانوئل والس نخست وزیر فرانسه اعلام کرده اند این کشور در حال جنگ است. ژان ایو لودریان در مورد اینکه آیا استفاده از این کلمه مناسب است گفت جنگ می تواند شکل‌های گوناگونی داشته باشد. در قرن نوزدهم کلاوزویتس استراتژیست نظامی، از جنگ به عنوان یک آفتاب‌پرست یاد می کرد که هر بار می تواند ظاهر خود را تغییر دهد. 

وی افزود: اگرچه ما در حال جنگ با معنای درگیری های قرن نوزدهم نیستم، در وضع صلحی که در اواخر سال‌های نود نیز شناخته شده بود، نیستم. در آن زمان عملیات نظامی ما در خارج از فرانسه در جریان بود و ما می توانستیم فاصله خود را از درگیری ها حفظ کنیم. هم اکنون زمانی که گروه های تروریستی نظامی به نام یک مبارزه افراطی جهانی، دهها نفر از زنان و مردان را در خاک ما می کشند، باید آن را به نوع جدیدی از جنگ تعبیر کرد. باور من این است که ما وظیفه داریم این جنگ را به دلیل رنج هایی که به ما وارد کرده اس، جدی بگیریم. 

وزیر دفاع فرانسه در پاسخ به این سوال که آیا داعش در حال عقب نیشینی است و تا چه حد می توان بر داعش غلبه کرد گفت این واقعیتی است که داعش در عراق و به میزان کمتر در سوریه عقب نشینی می کند، اما از سوی دیگر در سایر نقاط به ویژه در لیبی به صورت نگران کننده ای رشد می کند. ما در نبردی که داعش به ما تحمیل کرده است پیروز خواهیم شد. داعش موصل و رقه را از دست خواد داد. من در این باره هیچ تردیدی ندارم. اما با این وجود، داعش به عنوان تحقق وحشتناک و بسیار خطرناک یک دیدگاه خطرناک باقی می ماند. مبارزه با یک دیدگاه بسیار دشوار است حتی اگر این دیدگاه به اصلی ترین عامل نگرانی ما تبدیل شود. 

ژان ایو لودریان در پاسخ به پرسشی در خصوص خشکاندن چگونگی ریشه های داعش و اینکه وی در این خصوص چه فکر می کند، گفت در برابر داعش ما نباید از رویارویی مستقیم که دشمن ما را به آن وادار می کند، نگران باشیم بلکه باید بسیار فراتر از آن را ببینیم تا یادآوری کنیم که دفاع ما توان مواجهه با طیف بسیار وسیعی از فجایع و حوادث را دارد که از آن جمله می توان به عملیات صلح بانی و پشتیبانی از مردم در موارد بلایای طبیعی اشاره کرد. 

همچنین دفاع ما توان مواجهه با دشمنی فراتر از دشمن کنونی را دارد زیرا دشمن نیز همانند جنگ با اشکال گوناگون ظاهر می شود. رویکرد ما باید همه جانبه باشد. توسعه نیافتگی، خصومت های سیاسی و شرایطی همانند اوضاع سوریه می توانند زمینه پرورش و ظهور گروه های تروریستی و توسعه ایدئولوژی آنها را تسهیل کند. تمامی نهادهای مسئول حفظ ارزش ها و منافع فرانسه که دیپلماسی ما بخشی از آن است، باید این مسئله را درک کنند. زمانی که یک بحران از طریق فرایند سیاسی و مذاکره حل و فصل می شود و شرایط توسعه اقتصادی بهتر و عادلانه مهیا می شود، در واقع امنیت ما نیز تضمین می شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار