سفیر شدنم در فرانسه شایعه است

عراقچی:انتقال پول فروش آب سنگین در حال انجام است/ به زودی دادخواست توقیف 2 میلیارد دلار تنظیم می‌شود

معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: به زودی دادخواست توقیف 2 میلیارد دلار تنظیم می شود.

عراقچی: دستاوردهای فوق‌العاده برجام درگیر دعواهای سیاسی شده استبه گزارش خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "سید عباس عراقچی"، معاون وزیر امور خارجه کشورمان عصر روز یک‌شنبه در دانشگاه خوارزمی با بیان این که دستاورهای مذاکرات هسته‌ای ناشی از مولفه‌ها و اقتدار درونی است اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها توانمندی نظامی و دفاعی به ویژه موشک‌های دفاعی بود که به دست متخصصان داخلی ساخته شده بود.

برجام درگیر برخی دعواهای سیاسی شده است

رئیس ستاد پیگیری برجام با اشاره به اینکه در بحث برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) دستاوردهای ما فوق‌العاده بود، گفت: دستاوردهای برجام متاسفانه درگیر برخی از دعواهای سیاسی شده که تاریخ در مورد آن قضاوت خواهد کرد.

وی افزود: مهمترین این دستاوردها را به رسمیت شناخته شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران است که در طول این سال‌ها اگر ما در دستاوردهای هسته‌ای خود پیشرفت می‌کردیم، دشمن نیز در تحریم بیشتر ما پیشرفت می‌کرد و مذاکرات هسته‌ای شعار انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست را به حقیقت تبدیل کرد.

عراقچی در ادامه به دستاورد دوم اشاره کرد و اظهار داشت: دستاورد دوم شکست پروژه ایران هراسی و دور شدن سایه تهدید از ایران است و مقام معظم رهبری هم در سخنان خود تاکید کردند که دیگر خطر جنگ وجود ندارد همچنین دستاورد شوم برجام را رفع تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای علیه ایران است، تحریم‌ها‌ی مرتبط با هسته‌ای لغو شدند و آثار این رفع تحریم‌ها به تدریج خود را نشان می‌دهد که در نهایت این موفقیت ناشی از عوامل داخلی قدرت و اقتدار درونی ایران است.

دشمن اگر به حمله نظامی مطمئن بود به پای میز مذاکره نمی آمد

معاون وزیر امورخارجه کشورمان به مولفه قدرتی ایران ازجمله توانمندی نظامی اشاره کرد و گفت: از چهار مولفه قدرتی که باعث موفقیت مذاکرات شد می توان توانمندی‌های نظامی کشور  را  برشمرد چراکه اگر دشمن تردید نداشت که می‌تواند با همه توان نظامی جلوی ما را بگیرد، پای میز مذاکره نمی‌آمد.


رئیس ستاد پیگیری برجام  اضافه کرد: توانمندی‌های دفاعی ما به ویژه توانمندی موشکی مهم‌ترین مولفه قدرت ما بود که دشمن را از حمله نظامی ناامید کرد.

عراقچی ادامه داد : فشارهای اقتصادی به مرحله‌ای نرسید که مردم را به زانو در بیاورد و مردم در مقابل کمبودهای اقتصادی مقاومت کردند و راه‌های دور زدن تحریم ها را پیدا کردند همچنین توانمندی علمی و فناوری را مولفه سوم قدرت ایران بود چراکه غربی ها وقتی دیدند غنی سازی 3.5 درصد تا 20 درصد رسید و تعداد سانتریفیوژها افزایش یافت و چرخه سوخت در ایران کامل شد، پای میز مذاکره آمدند و این توانمندی‌های علمی بود که باعث شد مذاکرات به ثمر بنشیند.

وی به مولفه چهارم اشاره کرد و گفت: مولفه چهارم توانمندی‌های دیپلماتیک است، اگر یک دیپلماسی قدرتمند وجود نداشته باشد، نمی‌توان منافع کشور را تامین کرد. اینکه توانمندی‌هایی داشتیم و توانستیم آنها را به دستاورد تبدیل کنیم، به وسیله قدرت دیپلماسی بود، دیپلماسی بدون قدرت ناتوان است، ابزار دیپلمات حرف است و اگر این حرف پشتش قدرت نباشد، خریدار نخواهد داشت.

شورای امنیتی که علیه ما قطعنامه صادر می‌کرد اکنون به کشورها توصیه می‌کند با ایران همکاری کنند

عراقچی در ادامه به مثالی دیگر دربارهدیپلماسی بدون قدرت پرداخت و تشریح کرد: دیپلماسی بدون قدرت ناتوان است و قدرت بدون دیپلماسی کور است و نمی‌داند کجا باید برود، مانند کارخانه‌ای که کلی جنس را تولید می‌کند، اما بازاریابی ندارد که جنس خود را بفروشد.

معاون وزیر امورخارجه کشورمان افزود: اعتقاد دارم این چهار مولفه از مولفه‌های قدرت هر کشوری خواهد بود و اگر باور داریم که توانمندی علمی یکی از مولفه‌های قدرت ماست، باید این را هم باور داشته باشیم که توانمندی دیپلماسی و بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها نیز مکمل این موضوع است، در خیلی از عرصه‌ها دانشگاه‌های ما پیشرفت خوبی داشته‌اند اما تا زمانی که نتوانند بین‌المللی شوند و توانمندی‌های خود را در عرضه بین‌المللی به اشتراک بگذارند، این پیشرفت‌ها کامل نخواهد شد.

رئیس ستاد پیگیری برجام با اشاره به ضمیمه شماره سه برجام گفت: ضمیمه شماره سه برجام لیست زمینه‌هایی است که کشورها تشویق شده‌اند با ایران همکاری داشته باشند و شورای امنیتی که علیه ما قطعنامه صادر می‌کرد اکنون به کشورها توصیه می‌کند با ایران همکاری کنند.

برداشته شدن موانع به معنای این نیست که از فردا شکوفایی حاصل می‌شود

 عراقچی با اشره به اینکه اینکه موانع برداشته شده به این معنا نیست که از فردا شکوفایی حاصل می‌شود، گفت: این خود ما هستیم که باید به دنبال برقراری ارتباط برویم، همانطور که در زمینه اقتصادی موانع برداشته شده اما یک شبه به شکوفایی نمی‌رسیم و باید رفت و آمد با مراکز مختلف داشت تا یک ارتباط شکل بگیرد بنابراین امیدواریم با توجه به فضای اعتماد بخش بعد از برجام، شاهد گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی باشیم.

وی تاکید کرد بنگاه‌های علمی ما دانشگاه‌ها هستند، نباید منتظر باشند که وزرات علوم برای آنها کاری را انجام دهد، ظرفیت‌های ما بسیار فراتر از آنچه است که فکر می‌کنیم و وزارت خارجه در خدمت دانشگاه‌ها و مراکز علمی است و ما وظیفه خود می‌دانیم که زمینه‌های لازم را فراهم کنیم.

دعوت فرانسه از ایران برای همکاری در پروژه گداخت هسته‌ای

معاون وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه این سخنرانی گفت: در حال حاضر فرانسه از ما دعوت کرده که در پروژه گداخت‌های هسته‌ای با آنها همکاری داشته باشیم، برجام موانع را بر سر راه همکاری‌های بین‌المللی علمی برداشته است، یک روزی شورای امنیت از همه دانشگاه‌های دنیا می‌خواست که در مقابل دانشجویان ما هوشیاری به خرج دهند و اجازه ورود دانشجویان ایرانی به رشته‌های مرتبط با هسته‌ای را نمی‌دادند.

عراقچی افزود:  یکی از مواردی که تا آخرین لحظه 1+5 در مورد آن مقاومت می‌کرد را تحریم دانشجویی بود، آنها می‌گفتند تحریم دانشجویی باید 10 یا 15 سال آینده برداشته شود.

**
به زودی دادخواست توقیف 2 میلیارد دلار تنظیم می‌شود

معاون وزیرامورخارجه در ادامه به میان خبرنگاران آمد و در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت پیگیری توقیف 2 میلیارد دلار دارایی ایران گفت: دولت در این خصوص کار گروه ویژه ای را تشکیل داده ، بررسی های لازم انجام شده مصوبه مجلس محترم هم وجود دارد که طبق آن دولت ملزم به پیگیری خسارت وارده است.

عراقچی افزود: کار کارشناسی حقوقی در معاونت حقوقی ریاست جمهوری با کمک وزارت خارجه و سایر حقوقدانان درباره نحوه برخورد با توقیف 2 میلیارد دلار دارایی ایران و نحوه شکایت در حال انجام است . بزودی تصمیم گیری و دادخواستهای لازم تنظیم خواهد شد.

انتقال پول فروش آب سنگین در حال انجام است

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام درباره اخرین رایزنی ها برای فروش اب سنگین اظهار داشت. ما مازاد بر نیازمان را در بازارهای بین المللی به فروش می رسانیم که این هم فروش کالایی بسیار ویژه است که هر کشوری قدرت تولید ان را ندارد . به این وسیله توان فناوری جمهوری اسلامی ایران در تولید اب سنگین به رسمیت شناخته می شود.

وی اضافه کرد: امریکا متقاضی 32تن اب سنگین ایران است . با روسیه در حال مذاکره هستیم برای همین مقدار . همانطور که سازمان انرژی اتمی اعلام کرد کار معامله با امریکا به پایان رسیده است.

رییس ستاد پیگیری برجام در خصوص نحوه پرداخت مبلغ ما به ازای این کالا گفت: منتظر هستیم اطمینان کامل حاصل شود ، ابتدا پول به حساب سازمان انرژی اتمی واریز شود ، آن وقت کالا تحویل داده خواهد شد، چون منشا پولها امریکایی است نباید گرفتار بحثهای استرداد و مصادره شود . به هر حال وقتی که پول به حساب سازمان انرژی اتمی واریز شود کالا تحویل داده می شود که این کار هم تا جایی که خبر دارم در شرف انجام است.

اگر خریدار برای آب سنگین پیدا نشود کالا نزد خودمان باقی خواهد ماند

وی با اشاره به اینکه  این کار زمانبندی زمانبندی ندارداظهار داشت: ما طبق برجام متعهد هستیم مازاد نیازمان را برای فروش به بازارهای بین المللی عرضه کنیم اگر خریداری پیدا شد به ان تحویل خواهیم داد اگر هم نشود به هر حال کالایی است که نزد خودمان باقی خواهد ماند تا برای ان مشتری پیدا شود.

وی ادامه داد: کارخانه اب سنگین همچنان به تولید اب سنگین خود ادامه می دهد . آب سنگین کالای بسیار ویژه ای است و خریدار هم در دنیا زیاد دارد. همانطور که تا الان 32تن فروختیم و حدود 40تن در حال مذاکره است و در اینده هم با کشورهای دیگر اگر لازم باشد مذاکره خواهیم کرد.

سفیر شدنم در فرانسه شایعه است

معاون وزیر امور خارجه پیرامون کار شکنی های عربستان برای برگزاری مراسم حج و اقدامات وزارت امور خارجه در این زمینه گفت: حج به حوزه من مربوط نیست اجازه بدهید به کسی که مربوط است پاسخ دهد .سخنگوی محترم در خصوص اعلام موضع کردند و مذاکرات در خصوص موضوع حج به سازمان حج و زیارت مربوط می شود. اطلاعیه سازمان حج و زیارت کاملا در این زمینه گویا است.

عراقچی هم‌چنین در رابطه با برخی اخبار مبنی بر انتصاب وی به عنوان سفیر آینده ایران در فرانسه این اخبار را شایعه دانست.

انتظار ایران هراسی برای شکست دستاوردهای برجام را داشتیم


وی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهار نظر یکی از مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه استفاده اقتصادی از برجام مشروط به قطع آزمایشات موشکی است گفت: اینکه بعضی از مقامات آمریکایی یا هر کسی در منطقه یا خارج از منطقه یا در آمریکا بخواهد با ایجاد ایران هراسی تلاش کند جلوی دستاوردهای برجام را برای جمهوری اسلامی ایران بگیرد چیزی هست که انتظارش را داشتیم و همواره خواهیم داشت.

عراقچی افزود: سیاست ایران هراسی سیاست کسانی هست که به دنبال شکست مذاکرات بودند و تمام تلاششان را کردند مذاکرات به سرانجام نرسد که در این کار ناکام ماندند.


معاون وزیر امورخارجه خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است ما باید سیاست هایی اتخاذ کنیم که اجازه ندهد سیاست های ایران هراسی را که الان بیش از هر زمان دیگری یک سیاست شکست خورده است، احیا شود و باید یک فضای اطمینان بخشی را در مقابل کسانی که ایران هراسی را ترویج می کنند دنبال کنیم.

وی ادامه داد: بسیاری از شرکت ها و بانک های خارجی به دنبال فضای آرامی هستند که در ایران سرمایه گذاری کنند و بتوانند فعالیت اقتصادی داشته باشند و ما این فضا را باید برای آنها فراهم کنیم.

معاون وزیر امورخارجه با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر تلاش برخی برای ایران هراسی و تکرار آن، تا شاکله تحریم ها حفظ و مانع سرمایه گذاری بانک ها و سرمایه گذاران خارجی شوند گفت: ما باید مانع این کار شویم و این کار هم صورت می گیرد و وقعی هم به اظهارات مقامات آمریکایی در کنگره و بیرون کنگره و مقاماتی در منطقه و رژیم صهیونیستی و کسانی دیگر نمی نهیم که سعی می کنند با ایجاد شرایط غیرواقعی و غیرحقیقی، فضای برجام را غیراطمینان بخش معرفی کنند. ما با اینگونه کارها مقابله می کنیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: مذاکرات ، برجام ، طرف غربی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار