فوربز: چرا پیش‌بینی بهای نفت مشکل است؟

به باور کارشناسان، بهای نفت در طولانی‌مدت تحت تأثیر پیامدهای مختلف سیاسی، اقتصادی و حتی طبیعی است و تعیین بهای آینده آن مشکل است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی فوربز؛ روند کاهشی بهای نفت از دو سال قبل آغاز شد. در این مدت‌زمان هر بشکه نفت از 105 دلار به ازای هر بشکه به 28 دلار کاهش یافت. پس از ژانویه 2016 و با اصلاحات گسترده تولیدکنندگان نفت و رویدادهای مختلف، بهای نفت روند صعودی خود را آغاز کرد و با گذشت 4 ماه بهای نفت به کانال 50 دلار وارد شده است. اقتصاد در حال رشد آمریکا می‌تواند از مهم‌ترین دلایل افزایش بهای نفت باشد. این روند می‌تواند در کنار افزایش تقاضا برای نفت، بهای آن را نیز در مسیر رشد قرار دهد.

با این حال در یک دهه اخیر تنوع پیش‌بینی تحلیلگران درباره آینده نفت گسترده است و هر یک نظری در این زمینه ارائه کرده است. اِد مورس، رئیس بخش تحقیقات موسسه سیتی از افزایش بهای نفت تا 80 دلار تا پایان سال 2020 خبر داده است. اسوالدکلینت، پژوهشگر سانفورد برنشتاین پیش‌بینی کرد بهای نفت تا 4 سال آینده از 158 دلار فراتر می‌رود. با تمامی این تفاسیر، اصول کوتاه‌مدت برای تعیین بهای آینده نفت قابل‌قبول نیست. ولی آنچه کاملاً بدیهی به نظر می‌رسد افزایش بهای نفت است که بی‌ارتباط با افزایش تقاضای جهانی برای این کالا نیست.

علی‌رغم پیش‌بینی تحلیلگران بازار انرژی، تخمین و تعیین بهای نفت تنها در کوتاه‌مدت ممکن است و نمی‌توان به‌یقین بهای آینده نفت را در طولانی‌مدت پیش‌بینی کرد.

بهای نفت در طولانی‌مدت تحت تأثیر پیامدهای مختلف سیاسی، اقتصادی و حتی طبیعی است و تعیین بهای آینده آن ممکن نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار