بازگشایی طرح‌های دریا در نوار ساحلی مازندران/تلاش برای کاهش آمار غرق شدگی گردشگران

استان مازندران و شهرهای ساحلی آن در رتبه نخست گردشگری قرار دارد،منطقه ای وسیع که هر ساله با چالشی تحت عنوان غرق شدن گردشگران در دریا مواجه است،معضلی که قرار است با اجرای طرح دریا،کنترل و مهار شود.

بازگشایی طرح‌های دریا در نوار ساحلی مازندران/تلاش برای کاهش آمار غرق شدگی گردشگران
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،استان مازندران با طبیعت سر سبز و بِکر و شهرهای ساحلی بسیار زیبا و کم نظیر خود هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور است.

جذب 20 میلیون گردشگر آمار و عددی نیست که به سادگی از آن چشم پوشید و این میزان موید جذابیت های خاصی است که این استان نسبتا پهناور از آن برخوردار است.

علیرغم جذابیت های بسیار،اما معضل غرق شدن برخی از گردشگران در دریای خزر،از چالش هایی است که همواره مسئولان این استان را با خود درگیر ساخته،آنچنان که در طول سنوات گذشته با اتخاذ تدابیری متعدد تلاش شده حتی الامکان از میزان تلفات دریایی در این خطه از کشور کاسته شود.

بررسی های انجام شده موید این امر است که 90 درصد از غرق شدگان در دریای مازندران در مناطق ممنوعه و غیر مجاز تن خویش را به آب زده اند و این تجربه برای برخی از آنها،آخرین نفس های زندگی را در پی داشته است.

در طول سالیان اخیر،طرحی موسوم به دریا در این استان در اولویت قرار گرفته که با ارزیابی و بررسی اعداد ذیل214 نفر در سال 212،91 نفر در سال98،92نفر در سال 94،93 نفر در سال94 به روشنی در می یابیم که اجرای طرح مورد اشاره با ضریب کاهشی میزان و تعدد غرق شدگان همراه بوده که موفقیت بزرگ و برجسته ای به شمار می رود.

متاسفانه یکی از اصلی ترین عوامل تلفات گردشگران در دریا،در سالهای گذشته،به بی توجهی و کم توجهی به اصول و موارد ایمنی،عدم پرهیز از شنا در مناطق ممنوعه و البته نظارت های ضعیف باز می گردد.

آمار ها موید غرق شدن 90 درصدی تلفات دریای مازندران از شنا در مناطق ممنوعه است و این امر نشان دهنده عمق خطر در این عرصه است.

برای مقابله با چنین حوادث تلخی،مسئولان استانی با اجرای طرح دریا،گام های مثبت و سازنده ای برای حفظ امنیت جانی گردشگران برداشته اند.

* کاهش 63 درصدی آمار غرق شدگان در دو سال اخیر

آنچنان که علیرضا یونسی،معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران،در گفتگو با رسانه ها عنوان کرده،اجرای طرح دریا با توفیقات برجسته ای همراه بوده که کاهش 63 درصدی آمار غرق شدگان از نمونه های آن به شمار می رود.

بر اساس اظهارات برخی از مسئولان استانی،شناسایی 100 منطقه ممنوعه شنا از اقداماتی بوده که در راستای کاهش مخاطرات و خطرات شنا در برخی از محدوده های ممنوعه عملیاتی شده است.

مجتبی اکبری،مدیر جمعیت هلال احمر استان مازندران نیز از آغاز طرح کاهش غریق در 320 منطقه حادثه خیز این خطه از کشور خبر می دهد،طرحی که در قالب پنج منطقه در سواحل مازندران اجرایی می شود.

وی معتقد است غرق شدن گردشگران در دریا،یکی از اصلی ترین دغدغه های مسئولان استان مازندران محسوب می شود که کاهش هر چه بیشتر آن مستلزم تعامل بین بخشی وهمگرایی تمامی دستگاه ها و نهادهای ذیربط و مرتبط است.

*  اجرای 95 طرح تا پایان شهریور ماه سال جاری

معاون سیاسی،امنیتی استانداری مازندران با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن 95 طرح تا پایان تابستان سال جاری برای دفع و مهار خطرات احتمالی غرق شدگی در دریا،عنوان می کند:بر اساس هدفگذاری طراحی شده تلاش می شود 338 کیلومتر نوار ساحلی دریای مازندران زیر پوشش قرار گیرد.

یونسی می افزاید:در صورت استمرار گرما (و البته استقبال هر چه بیشتر گردشگران به حضور در مازندران در روزها و هفته های ابتدایی مهر ماه ) ، امکان تمدید طرح تا چندین روز آغازین پاییز امسال نیز وجود دارد.

* بهسازی سواحل مازندران با تزریق اعتبار 80 میلیارد ریالی

معاون سیاسی،اجتماعی و امنیتی،انتظامی استانداری مازندران در خصوص تدابیر اتخاذ شده برای بهبود وارتقای امکانات گردشگری و رفاهی به گردشگران می گوید:هشت نقطه ساحلی در استان مازندران،اعم از فریدونکنار،چالوس،رامسر و...با 80 میلیارد ریال اعتبار،بهسازی و زیبا سازی شده اند.

وی معتقد است علیرغم محدودیت های مالی سال جاری،در بسیاری از نقاط،تجهیزات و امکاناتی نظیر جت اسکی، سایه بان،قایق،کانکس و ادواتی تحت عنوان((بویه))که مختص نجات غریق ها است به امکانات موجود افزوده شده است.

براساس اظهارات یونسی،در طول یک سال گذشته،قریب به یک هزار بویه خریداری و به مجموعه های نجات غریق اضافه شده است که اقدامی مطلوب اثر و سازنده به شمار می رود.

طرح های دیگری نیز برای مقابله با غرق شدن گردشگران در دریا مد نظر مسئولان ذیربط قرار گرفته که اطلاع رسانی،آگاه سازی گردشگران با مشارکت و همیاری صدا و سیما،نصب و  استقرار تابلو های هشدار و...از نمونه اقداماتی به شمار می رود که مد نظر مسئولان قرار گرفته است.

تمهیداتی که امید است با توجه و دقت نظر هر چه بیشتر گردشگران و اِشراف آنها به مخاطرات جدی که حیات آنها را تهدید می کند موثر واقع شود و سفر به این استان را با ثبت لحظات شاد،مفرح و خاطره انگیزی برای گردشگران همراه سازد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار