جان بولتون: به صورت نظری، آمریکا رهبری عملیات ضد داعش را بر عهده ندارد

سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، از رویکرد این کشور در قبال مبارزه با گروه تروریستی داعش، انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، جان بولتون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، حمایت هر چه بیشتر نظامی از نیروهای کُرد را خواستار و مدعی شد آمریکا بیش از آنچه که لازم است به دولت بغداد تکیه می کند.

بولتون گفت هر نیروی زمینی که نیروهای هوایی و دریایی آمریکا از آنها حمایت کند، برای من قابل احترام هستند و باور دارم که صحبت از عملیاتی مرکب است که مدتهاست از آن صحبت می رود و باید در انتظار بود تا عملیات کامل علیه موصل شروع شود. احتمالا تصمیمی راهبردی است که نیروهای بغداد در حال حاضر تصمیم به محاصره فلوجه گرفته اند تا داعش را مجبور به گشودن دو جبهه در عراق کنند. همینطور در سوریه نیز نیروهای موسوم به مخالفان میانه رو با کمک آمریکا حملاتی را علیه داعش صورت داده اند، ولی نتایج به خوبی عراق به دست نیامده است. 

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل درباره نقش آمریکا در حملات علیه داعش گفت: به صورت نظری، موضوع این است که ما رهبری این رشته عملیات را در دست نداریم و نیروهای رزمی آمریکا در این عملیات حضور ندارند، ولی کسانی که با آنچه که در این محل روی می دهد آشنایی دارند می توانند به شما بگویند که نیروهای آمریکایی در خط مقدم حملات در کنار نیروهای کرد و نیروهای دولت عراق حضور دارند. 

وی افزود: در این میان نوعی تناقض وجود دارد؛ از یک سو من به صورت کامل از کمک هایی که به کردها می شود حمایت می کنم زیرا که آنان از جمله موثرترین نیروهای رزمی علیه داعش هستند ولی موضوع این است که عملیات در فلوجه می تواند باعث بروز مناقشات قومی بین ساکنان پرشمار سنی و حامیان داعش در فلوجه از یک سو و شبه نظامیان شیعه حمله کننده شود. این برای راهبردی که آمریکا دنبال می کند، مشکل ساز است و کاری که دولت اوباما کرده است و کار را مشکل تر می کند این است که ما بیش از آنچه که باید، به بغداد تکیه می کنیم. 

بولتون درباره تصمیم دولت اوباما برای فروش تسلیحات به ویتنام گفت: به نظر من این تصمیم درستی است؛ با توجه به آنچه که چین در تلاش برای انجامش در جنوب دریای چین برای کنترل آبهای منطقه است، باید به کمک ویتنام و فیلیپین بشتابیم تا این آبراه همچنان باز بماند. همانطور که نخست وزیر اسبق انگلیس (هنری تمپل) زمانی گفته بود، ما نه متحد و نه دشمن دائم داریم، ما منافعی داریم که باید برای حفظ آن کار کنیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار