بلومبرگ: کاهش چشمگیر ذخایر خالص ارزی عربستان

ذخایر خالص ارزی عربستان در ماه آوریل به پایین‌ترین سطح در چهار سال اخیر رسید.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بلومبرگ؛ ذخایر ارزی عربستان برای پانزدهمین ماه متوالی کاهش یافت و در ماه آوریل به پایین‌ترین سطح در چهار سال اخیر رسید. آوریل ماهی بود که عربستان چشم‌انداز اقتصادی این کشور تا سال 2030 را بر مبنای دوران پس از نفت ارائه کرده بود.

آزانس پولی عربستان اعلام کرد ذخایرخالص ارزی این کشور با کاهش 1.1 درصدی به 572 میلیارد دلار رسیده است. این کاهش چشمگیر درنتیجه پایین آمدن بهای جهانی نفت بوجود آمد و ریاض را مجبور کرد با فروش اوراق قرضه و استفاده از ذخایر ارزی، کسری بودجه پدید آمده را جبران کند. البته با این وجود عربستان هنوز یکی از کشورهای جهان محسوب می‌شود که دارای بیشترین حجم از ذخایر ارزی است.

ذخایر خالص ارزی عربستان از سال گذشته 115 میلیارد دلار کاهش یافته که در نتیجه کسری بودجه 100 میلیارد دلاری این کشور است. بحران مالی بوجود آمده، مقامات دولتی عربستان را بر آن داشت تا به فکر کسب درآمد از راه‌های به غیر از فروش نفت باشند. راه‌های جدید پیشنهادی ، تعیین نرخ جدید مالیات، عرضه عمومی سهام شرکت نفت دولتی و کم کردن یارانه بر منابع انرژی مانند برق هستند که از سوی "محمدبن سلمان،" جانشین ولیعهد عربستان پیشنهاد شد.

وجود فشار بر روی ذخایر ارزی عربستان، گمانه‌زنی‌ها را درمورد تغییر واحد پول این کشور از ریال سعودی به دلار آمریکا تقویت کرده است. "احمد الخلفیه،" رئیس جدید بانک مرکزی عربستان در مصاحبه اخیر خود با العربیه اطمینان داد این کشور فعلا هیچ برنامه‌ای برای تغییر واحد پول خود ندارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار