فرشچی مطرح کرد:

هرسال آلودگی ‌های نفتی خلیج فارس بیشتر می‌شود/ ایجاد 100 فرصت شغلی در خطوط ساحلی

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت :طبق بررسی‌های انجام شده از سال‌های گذشته نشت نفت بیشتر درخلیج فارس انجام شده و متاسفانه شاهد اجرای قوانین نیستیم.

توسعه کشور بر محور دریا
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری امروز (دوشنبه) که در سالن اجتماعات سرو سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت هفته جهانی محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت :با توجه به اینکه ایران،5800 کیلومتر خط ساحلی و 3 پهنه دریایی دارد، توسعه کشور در برنامه ششم بر محور توسعه دریا استوار خواهد شد، طوریکه 100 فرصت شغلی ایجاد می شود.
 
وی تصریح کرد :گرم تر شدن ایران تا 4 درجه سانتی گراد، تا سال 2030 روی نوسانات آب دریا ها تاثیر خواهد گذاشت، طوریکه هم اکنون شاهد کاهش تراز ساليانه آب دریای خزر به میزان 19 تا 25 سانتی متر هستیم که این میزان بیشتر از سیکل طبیعی (3 الی 5 سانتی متر) است.

**شناگاه‌های آلوده سواحل شمالی شناسایی شد

ضیاء الدین الماسی مدیر کل دفتر بررسی‌های آلودگی‌های دریایی در ادامه نشست خبری امروز در خصوص شناگاه‌های آلوده سواحل شمالی گفت: در بررسی‌های انجام شده در سال 94 از 45 شناگاه مازندران، 15 شناگاه، از 21 شناگاه استان گیلان، 10 شناگاه و از 3 شناگاه استان گلستان دو شناگاه آن آلوده شناخته شده‌‌اند.

وی در خصوص دلایل آلودگی شناگاه‌ها گفت: ورود پساب‌های شهری از طریق روخانه‌های نزدیک به دریا، دپوی زباله بدون رعایت استانداردها از عمده دلایل آلودگی شناگاه‌ها محسوب می‌شود.

مدیر کل دفتر بررسی‌های آلودگی‌های دریایی با بیان  اینکه مدیریت پساب و پسماند شهرهای ساحلی اصلی بدیهی است، گفت: از وزارت نیرو انتظار می‌رود تا برنامه‌ها را طوری تنظیم کند که شرایط برای ورود بخش خصوصی در این امر محقق شده و شاهد بهبود شرایط باشیم.

الماسی درباره اقدمات پیشنهادی سازمان حفاظت محیط  زیست در خصوص رفع آلودگی شناگاه‌های سواحل شمالی گفت: جدا سازی و دور کردن گردشگری غیر شنا از شناگاه‌های آلوده، مدیریت زبالهو عدم ورود مستقیم فاضلاب انسانی به عرصه شناگاه‌ها از اقدامات پیشنهادی سازمان حفاظت محیط زیست است.

**آلودگی نفتی اخیر خلیج فارس و دریایی عمان 

پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه نشست خبری در خصوص آلودگی‌های نفتی اخیر خلیج فارس و دریایی عمان گفت: طبق بررسی‌های انجام شده از سال 93، 94 و 95 نشت نفت بیشتر در ایران انجام شده و با اینکه در سطح ملی و بین المللی قوانین و مقررات زیادی وجود دارد  اما متاسفانه شاهد اجرای آنها نیستیم.

وی افزود: در برنامه پنجم توسعه 25 ماده در 35 مورد  برای محیط زیست در نظر گرفته شده بود اما طبق میانگین به عمل آمده از تمامی دستگاه‌های دولتی، تنها 25 الی 33 درصد از آنها اجرا شده بود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط  زیست با بیان اینکه ابزار قانونی بسیار زیادی در دست داریم گفت: ولی متاسفانه در اجرای موفق آنها با کم کاری های مواجه هستیم.

**جای خالی سه کنوانسیون در کشور

فرشچی با بیان اینکه کنوانسیون تهران، کنوانسیون لندن و کنوانسیون منطقه‌ای کویت که هنوز به امضای کشورهای سهیم نرسیده، در حوزه محیط  زیست دریایی کشور در جهت حفاظت از این بخش یه ثبت رسیده تصریح کرد: جای خالی کنوانسیون ریز گردها، حفاظت از رودخانه‌های مرزی و گردشگران دریایی در بخش حفاظت از محیط زیست دریایی بسیار احساس می‌شود.

**موانع اجرایی قوانین محیط زیست دریایی

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط  زیست در خصوص دلایل عدم اجرای این بخش گفت: وابستگی اقتصاد کشور به نفت گاز و عدم توجه به انرژی پاک و گردشگری دریایی، قدمت صنایع مستقر در سواحل دریایی و فرسوده بودن آنها، بهره برداری غیر اصولی و ناپایداری از امکانات و منابع طبیعی کشور، عدم تناسب بین جرائم زیست محیطی در محاکم قضایی، عدم ارزش گذاری اقتصادی در مسائل زیست محیطی و پایین بودن سطح آگاهی و تخصصی زیست محیطی بین آحاد مردم از دلایل عدم اجرای قوانین محیط زیست دریایی  است.

** پیوستن جزایر به مناطق آزاد نگران کننده است

پروین فرشچی در خصوص پیوستن جزایر به مناطق آزاد گرفت: از 88 جزیره موجود رد خلیج فارس حدود 55 جزیره آن (62.5)  مطلق به ایران است و از آنجایی که در قانون برنامه پنجم توسعه مسئولیت حفاظت مناطق آزاد در محدوده فعالیت آنها به خود مناطق آزاد سپرده شده و هر گونه نظارت از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در این مناطق سلب شده، لذا این مساله بسیار نگران کننده است.

وی ادامه داد: تضاد توسعه مناطق آزاد، تجاری و صنعتی با محیط زیست به دلیل عدم رعایت توسعه پایدار شفاف است چرا که اگر در این مناطق توسعه به شکل پایدار انجام می‌گرفت شاهد این تناقض در مناطق آزاد نبودیم و حالا که مقرر شده جزایر ما به این مناطق به پایگاه توسعه و اشتغال محسوب می‌شود بپیوندد برای ما نگرانی بسیار زیادی ایجاد کرده است.

** بازیافت کشتی‌های مغروقه صنعتی درآمد زا و بسیار آلوده کننده است

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه صنعت بازیافت کشتی صنعتی درآمد زا و با بار آلودگی بسیار زیادی است، بیان داشت:  از 180 کشور تنها 5 کشور به این صنعت راغب هستند و این صنعت به دلیل تبعات زیست محیطی بسیار زیادی که دارد باید با دقت و مطالعه انجام گیرد.

فرشچی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست مخالف تبدیل شدن ایران به حیات خلوت عرب‌ها در جهت انجام بازیافت کشتی‌ها است، گفت: 170 کشتی غرق شده در اروند و صدها کشتی دیگر در عمان و خلیج فارس وجود دارند که از لحاظ سیاسی، امنیتی و زیست محیطی تردد و شناور سازی آنها از یک سو و اوراق آنها از سوی دیگر به همراه مکان یابی در جهت بازیافت آنها باید به شکل علمی و پشتوانه مطالعاتی انجام گیرد، لذا نواحی جنوبی عمان برای  اینکار در نظر گرفته شده است و تنها عمل بازیافت بر روی کشتی‌های ایرانی انجام خواهد گرفت.

شهرام فداکار مدیر کل دفتر سواحل دریایی نیز در این باره گفت: انجام بازیافت کشتی‌های مغروقه طبق بررسی های انجام شده در کارگروه سواحل و جزایر و آلودگی‌های دریایی در خلیج فارس و خزر ممنوع و صرفا برای کشتی‌های ایرانی در انتهای ترین منطقه عمان انجام خواهد گرفت که باز هم این اتفاق قطعی نبوده و تحقق آن منوط به انجام مطالعات دقیق علمی است.

** مهمترین چالش‌های خلیج فارس و دریایی عمان

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، صید بی رویه و کاهش شدید ذخایر آبزیان، ورود گونه های مهاجم غیر بومی، تخریب سواحل و جزایر و نابودی زیستگاه های حساس، قاچاق گونه های در معرض خطر انقراض، بهره برداری بیش از توان زیستی مناطق ساحلی-دریایی، ورود انواع پسماندها بخصوص پسماندهای پلاستیکی به دریا را از مهمترین چالش های محیط زیستی خلیج فارس و دریای عمان عنوان کرد.

**اهمیت دریا در توسعه کشور

فرشچی در خصوص اهمیت دریا در توسعه گفت: 93 درصد از صادرات و ورادات کشور از 30 درصد مرزهای دریایی انجام می شود و از 70  درصد مرزهای خشکی تنها 7 درصد از صادرات و واردات کشور انجام می‌گیرد، این در حالی است که 90 درصد از تجارت دنیا از طریق حمل و نقل دریایی و 70 درصد ارزش تجارت دنیا از طریق حمل و نقل دریایی تحقق می‌یابد.

وی با بیان اینکه ایران مقام اول پتروشیمی در منطقه را دارد، گفت: سهم تولید دریایی از کل تولید 1 درصد و سهم اشتغال فعالیت‌های دریایی نیز کمتر از یک درصد است در حالی که 30 درصد از مرزهای کشورمان دریایی است.

**استقرار 32 واحد صنعتی در استان‌های ساحلی 

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان  اینکه اشتغال دریایی هنوز ناشناخته است و یکی از اقدمات حوزه ما معرفی و ایجاد شغل دریایی و تأمین نیرو برای توسعه دریایی کشور است گفت:30 الی 32 صنعتدر استان‌های ساحلی مستقر می‌شوند و معاونت محیط زیست دریایی در قالب وظیفه خود باید آمادگی توسعه را داشته باشد. 

فرشچی ادامه داد: آموزش شغل‌های دریایی و ایجاد فرصت 100 نوع شغل در این حوزه در مسائل توسعه دریایی کشور مورد توجه است.

ایران به واسطه قرار گرفتن در کانون ذخیره گاه اصلی انرژی جهان و منطقه ژئوپلتیک خاورمیانه و خلیج فارس و برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز و صنایع وابسته، همچنین دارابودن سه دریای متفاوت خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر و برخورداری بیش از 5800 کیلومتر ساحل دریایی، محدوده فعالیت بزرگترین مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی کشور در سواحل جنوب از ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه پایدار دریایی برخوردار است اما سهم تولید دریایی از کل تولید یک درصد و سهم اشتغال فعالیت های دریایی کمتر از یک درصد است.

**62.5 درصد جزایر خلیج فارس متعلق به ایران است

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با بیان اینکه از 88 جزیره موجود در خلیج فارس حدود 55 جزیره آن (62.5 درصد) متعلق به ایران است، اظهار کرد: فرصت های دریایی بسیاری در کشور وجود دارد که می تواند در دستیابی به اهداف توسعه پایدار و اقتصاد سبز مورد توجه جدی قرار گیرد اما مورد غفلت یا خسران قرار دارد. 
وی با اشاره به برخی از چالش های محیط زیست خلیج فارس و دریای عمان، گفت: صید بی رویه و کاهش شدید ذخایر آبزیان ، ورود گونه های مهاجم غیر بومی بعلت تکثیر و پرورش آبزیان غیر بومی و تخلیه آب توازن، تخریب سواحل و جزایر و نابودی زیستگاه های حساس، قاچاق گونه های در معرض خطر انقراض، بهره برداری بیش از توان زیستی مناطق ساحلی- دریایی، ورود انواع پسماندها بخصوص پسماندهای پلاستیکی به دریا برخی از این چالش ها هستند.

**تشریح آلودگی‌ آب‌های دریایی

فرشچی در خصوص آلودگی آب ها تصریح کرد: آلودگی آب‌ها ناشی از تخلیه قاچاق سوخت، تغییرات شدید اقلیمی و نوسانات سطح آب دریا، افزایش ریزگردها، تکمیل نبودن شبکه پساب شهری در شهر های ساحلی و ورود پساب ها به دریا، آلودگی نفتی با منشا دریا، سوانح دریایی، کشتی ها و تانکرهای حامل نفت و فرآورده های نفتی از دیگر چالش های محیط زیستی این منطقه مهم دریایی است.

**جلبک‌های کشنده قرمز و تهدید انسان و دریاها

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شکوفایی جلبکی کشنده قرمزگفت: جلبک‌های کشنده قرمز خطر و تهدیدی جدی برای محیط زیست خلیج فارس و دریای عمان هستند و اکوسیستم این مناطق را تحت تأثیر خود قرار داده و گاها به دلیل سمی بودن و بوی بدحتی می‌تواند برای انسان نیز دردسرساز باشد.
 
* *معضل افزایش 1.5 برابری شوری آب خلیج فارس 

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: میزان شوری آب خلیج فارس نسبت به 20سال گذشته1.5 برابر افزایش یافته است که این مسئله تبعات بسیاری برای آبزیان به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه منشا این افزایش شوری، آب شیرین کن ها و فعالیت های انسانی است، بر ضرورت کنترل عوامل این تهدید تاکید کرد. 

فرشچی با اشاره به افزایش 2 درجه ای دمای آب خلیج فارس در 17 سال گذشته ادامه داد: به طورکلی آلودگی بسیار زیاد خلیج فارس منجر به ایجاد چالش های بسیاری برای این اکوسیتم مهم شده است. 

** آلودگی های خلیج فارس کانونی است

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با رد شایعه ای مبنی بر اینکه آلودگی خلیج فارس 47 برابر سایر دریاهای جهان است، گفت: آلودگی های خلیج فارس کانونی است و به عنوان نمونه ماهشهر از میزان بالای آلودگی برخوردار است اما بخش دیگری از دریا سالم است یا در برخی مناطق آلودگی فلزات سنگین بسیار بالا است و در برخی دیگر از مناطق اینچنین نیست، بنابراین نمی توان موضوع آلودگی را به کل خلیج فارس تعمیم داد.

**مرگ آب سنگ‌های دریایی

فرشچی ادامه داد: به علت فعالیت های انسانی و برخی آلودگی ها، بسیاری از آبسنگ های مرجانی را از دست داده ایم که این مساله باعث شده گونه ای مانند توتیا ماهی افزایش یابد که به مرجان ها آسیب وارد کند.

**از محدودیت منابع محیط زیست دریایی تا پاسخگویی به چالش های این حوزه

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: با در نظر گرفتن وسعت منطقه و 18 ارگان مرتبط دریا در کشور، معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از نیروی انسانی و منایع مادی کافی برای پاسخگویی به چالش ها و مسائل دریایی کشور برخوردار نیست و نبود زیرساخت های لازم در این حوزه خود ایجاد کننده چالش های دیگری است و این در حالی است که در بسیاری از کشورها حتی برای یک محدوده دریایی، ساز و کار گسترده ای حتی در سطح وزارتخانه تاسیس کرده اند.

** افزایش میزان کدورت آب بر اساس طوفان های شن و ماسه 

فرشچی خصوص تاثیرات پدیده گرد و غبار بر اکوسیستم دریایی کشور، گفت: طوفان های شن و ماسه منجر به افزایش میزان کدورت آب خواهد شد و در نتیجه اکسیژن کمتری به لایه های پائینی آب خواهد رسید.

وی ادامه داد: همین امر، مهاجرت آبزیان، تخریب زیستگاه ها و نابودی مرجان ها را به دنبال خواهد داشت. 

**درمان ایدز و سرطان با مرجان های دریایی

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به گونه های زیستی مختلف و متنوع خلیج فارس و دریای عمان اذعان داشت: یکی از مهم ترین گونه های موجود، مرجان ها هستند که از تنوع بسیاری نیز برخوردار هستند. 

فرشچی با بیان اینکه برخی از گونه های مرجانی خلیج فارس و دریای عمان از خاصیت دارویی برخوردار هستند، گفت: محققان و پژوهشگران معتقدند این مرجان ها می تواند برای درمان بیماری هایی همچون ایدز و سرطان مورد استفاده قرار گیرند.  

وی گفت: کشور کانادا در سال 84 پیشنهاد داده بود که در این زمینه با ما همکاری کند. وضعیت مالی و اقتصادی کشور ما اجازه نمی‌دهد در حال حاضر خود ما روی مرجان‌ها فعالیت دارویی و تحقیقاتی انجام دهیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به تدوین سند توسعه دریایی با همکاری ۱۸ دستگاه، گفت: به رغم این تلاش ها، هفته گذشته سازمان مناطق آزاد موضوع واگذاری همه جزایر باید به این سازمان را مطرح کرد.

وی افزود: این اقدام باعث خواهد شد تا سازمان حفاظت محیط‌ زیست نتواند روی زیستگاه‌ها از جمله زیستگاه‌های لاک‌پشت ها، مرجان ها یا دیگر گونه های مهم نظارت داشته باشند.

معاون محیط زیست دریایی گفت: 55 جزیره در کشور وجود دارد که قرار بود برای آنها شناسنامه زیستی تهیه شود اما این پیشنهاد باعث شد این کار راکد بماند.

** آلودگی رادیواکتیو کمتر از حد مجاز

فرشچی در خصوص سایر آلودگی های موجود در اکوسیستم آبی خلیج فارس و دریای عمان، گفت: با وجود فعالیت‌های هسته‌ای ایران، از لحاظ آلودگی رادیواکتیو همچنان کمتر از حد مجاز هستیم اما در مورد آب‌سنگ‌های مرجانی، خیلی از آنها را از دست داده‌ایم.

**تولید روزانه ۱۴ هزار تن زباله در استان های ساحلی

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط ‌زیست، دفع غیر اصولی زباله، عدم تفکیک و ساماندهی مدیریت پسماند، سر ریز شدن فاضلاب به دریاها را بخشی از مشکلات ناشی از مدیریت ناصحیح پسماند در کشور دانست و گفت: این عوامل  تاثیری  منفی بر پهنه های آبی دارند.

فرشچی با اعلام آمار تولید روزانه ۱۴ هزار تن زباله در استان های ساحلی، گفت:  این بدان معنا است که ۲۵ درصد از زباله کشور در استان های ساحلی تولید می شود و عدم مدیریت صحیح آن، تهدیدی بزرگ به شمار می رود.

وی ضمن انتقاد از توسعه آب شیرین کن ها در کشور و صرف هزینه بسیار برای آن ها، اظهار کرد: این هزینه می تواند برای راه اندازی و تکمیل شبکه تصفیه فاضلاب در کشور و بازچرخانی و استفاده مجدد از آب در کشور هزینه شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست خاطرنشان کرد: تخمین‌های راپمی نشان می دهد سالانه حدود ۲.۱ میلیون بشکه نفت از منابع و کشورهای مختلف به خلیج‌فارس و دریای عمان وارد می شود. 

**تشدید پدیده شکوفایی جلبکی در خلیج فارس و دریای عمان

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه شکوفایی جلبک‌ها نسبت به سال ۵۷، ۹ برابر افزایش پیدا کرده است، گفت: عکس‌های راپمی نشان می دهد هر ماه به صورت پراکنده شاهد شکوفایی جلبکی هستیم.
فرشچی در ادامه صید بی‌رویه و عدم نظارت بر فعالیت‌های صیادی را از علل مهم چالش‌های محیط‌زیست خلیج‌فارس و دریای عمان برشمرد و افزود: اسکله‌های صیادی مدیریت درستی ندارند، مزارع پرورش و واحدهای فرآوری شیلاتی، مدیریت صحیح پساب ندارند و ورود گونه‌های مهاجم غیربومی به علت تکثیر پرورش آبزیان غیربومی و تخلیه آب توازن کشتی‌ها نیز از چالش‌های دیگر است.

**برنامه ریزی شیلات برای پرورش ۲۰۰ میلیون تن ماهی در قفس تا پایان برنامه ششم توسعه

فرشچی با اشاره به فشارها و تقاضاهای بسیار برای پرورش ماهی در قفس بیان داشت: این تقاضاها بیش از توان زیستی مناطق ساحلی ـ دریایی است و همین امر تهدید ی بزرگ برای اکوسیستم است.

فرشچی ادامه داد: حتی شیلات نیز برای پرورش ۲۰۰ میلیون تن ماهی در قفس تا پایان برنامه ششم توسعه برنامه ریزی کرده است.

وی گفت: هم‌اکنون بخشی از عمان و خزر به صورت پایلوت به این موضوع اختصاص داده شده‌اند اما تاکنون مجوزی برای پرورش ماهی در قفس ارائه نشده است.

فرشچی پسماندهای پلاستیکی را معضل بزرگی برای آبزیان دانست و گفت: بسیاری از کشورها برای زباله‌های دریایی برنامه‌های گسترده‌ای دارند و حتی دوستداران محیط زیست به عنوان یک انجمن دریایی به پاکسازی فضای دریاها کمک می‌کنند اما هنوز در کشور ما این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: عدم تعیین حدود مرز منطقه ساحلی و حریم سواحل یکی از معضلات مهم کشور است، عدم آزادسازی 60 متر حریم دریا در شهرهای ساحلی و استحصال آب های ساحلی برای اجرای پروژه‌های اسکله، بندرسازی، فرودگاه‌ها، هتل و نیروگاه نیز محیط‌زیست دریایی را با چالش مواجه کرده است.

**نوسان آب خزر از دلایل خشک شدن خلیج گرگان

فرشچی با تاکید بر ضرورت توجه به رعایت حق‌آبه تالاب‌های ساحلی در احداث سدها، همچنین موضوع تغییرات اقلیم، تصریح کرد: پیش بینی می شود تا سال 2030 شاهد افزایش دمای شدید در کشور باشیم که بر روی نوسانات آب دریاها نیز تاثیر بسیاری می گذارد.

وی با اعلام اینکه دریای خزر طی سال های اخیر با نوسان سالیانه در حدود 19 تا 25 سانتیمتر مواجه بوده است، نوسانات آب دریای خزر را که یکی از علل خشک شدن خلیج گرگان دانست.

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست خاطرنشان کرد: این نوسانات طبیعی نیست و به صورت نرمال باید در حدود 3 تا 5 سانتیمتر باشد.

** لزوم اجرای پهنه بندی در سواحل دریایی 

فرشچی گفت: پهنه‌بندی فضایی یکی از موضوعات مهمی است که باید همواره به آن توجه داشت. این پهنه‌بندی هم اکنون برای سواحل مکران انجام شده است و می‌تواند نقشه راه توسعه را با تمام اجزای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی در نظر بگیرد و مشخص می‌کند چه توسعه‌ای در کجا و با چه وسعتی می‌تواند انجام شود. اگر این پهنه‌بندی فضایی را در سایر نقاط کشور نیز انجام می‌دادیم با برخی از معضلات که هم اکنون مواجه هستیم روبه‌رو نمی‌شدیم.

** از تخلیه آب توازن کشتی‌ها تا شیوع بیماری‌های انسانی

فرشچی با اشاره به مسئله عدم نظارت بر تخلیه آب توازن کشتی‌ها و انتقال عوامل بیماری‌زا، اعلام کرد: مثلاً باخبر شدیم در یک مورد تخلیه آب توازن کشتی از عراق حامل وبا خواهد بود که به آن اجازه تخلیه ندادیم.

** ازساخت و سازهای غیر قانونی تا  مانورهای نظامی و مرگ و میر دلفینها

وی ساخت و سازهای غیرقانونی و تملک اراضی را از دیگر مشکلات برشمرد و اضافه کرد: برگزاری مانورهای نظامی در دریا و پهنه های آبی بدون هماهنگی با سازمان حفاظت محیط زیست یک چالش بزرگ است. زیرا اگر مکان و زمان این مانورها هماهنگ شود می توان از بسیاری از اتفاقات همچون مرگ و میر دلفین ها جلوگیری کرد.


**انتقال آب بین حوزه ای آخرین راه حل است

 فرشچی در مورد طرح‌های آب‌های بین حوزه‌ای اظهار کرد: نظر سازمان این است که راه‌های دیگر برای دستیابی به آب از جمله مدیریت بهره‌وری آب، مدیریت چاه‌های غیرمجاز، بازچرخانی پساب‌ها انجام شود. در صورت مرتفع نشدن مشکل آب، می‌توان سراغ انتقال آب بین حوزه‌ای رفت.

وی افزود: طرح‌های انتقال آب بین حوزه‌ای توجیه اقتصادی ندارد. همچنین مناقشات اجتماعی بسیاری ایجاد می‌کند و البته مسائل زیست‌محیطی بسیاری در بر دارد.

**آب شیرین کن ها و نبود ارزیابی زیست محیطی

وی با بیان اینکه مطالعات زیست محیطی به منظور استقرار آب شیرین‌کن‌ها در کشور کافی نیست اظهار کرد: در خواست شده که طی فعالیت آب شیرین‌کن‌ها، 200 میلیون متر مکعب آب شیرین تولید شود . برای سال‌های بعد نیز 400 میلیون متر مکعب پیش‌بینی شده است.

**عدم ارزش گذاری اقتصادی در مسائل محیط زیست

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه هزینه‌های زیست محیطی در طرح‌های توسعه‌ای لحاظ نمی‌شود گفت: عدم ارزش‌گذاری اقتصادی اکوسیستم‌ها از جمله مشکلات ما است و در حال حاضر یکی از برنامه‌های سازمان محیط زیست محسوب می‌شود.

** وضعیت پساب‌های شهری در سکونتگاه‌های ساحلی

فرشچی در مورد وضعیت پساب‌های شهری در سکونتگاه‌های ساحلی بالای 200 هزار نفر گفت: در بوشهر 19 فاضلاب، در خوزستان دو مورد به طور مستقیم و 23 مورد از طریق رودخانه‌ها در سیستان و بلوچستان تمامی فاضلاب‌ها در هرمزگان 61 مورد وارد دریاها می‌شود.

**طوفان های دریایی و عدم آمادگی سواحل کشور

وی با اشاره به اینکه در مورد بلایای طبیعی مثل طوفان گونو باید پیش‌بینی‌های لازم از سوی ایران و راپمی لحاظ شود، افزود: بلایای طبیعی ساز و کار خود را دارد و باید در کشور و منطقه آمادگی لازم برای آن باشد. امکان سونامی و طوفان‌های دریایی در کشور ما نیز وجود دارد که این طوفان‌ها باعث از بین رفتن آبزیان و لاک‌پشت‌ها می‌شود.

**شکوفایی جلبک ها و نابودی آبزیان

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه شکوفایی جلبک‌ها به معنای از بین رفتن آبزیان است، اظهار کرد: یک کمیته ملی با حضور شیلات و سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با شکوفایی جلبگی شکل گرفته اما از نظر من این کمیته ملی، کمیته فلجی است و تا به حال کار خاصی انجام نداده است. با توجه به اینکه هر ما عکس‌های ماهواره‌ای مربوط به شکوفایی جلبکی را دریافت می‌کنیم، این کمیته باید فعال شود.

**ساخت وساز جزایر مصنوعی

فرشچی با اشاره به ساخت و ساز جزایر مصنوعی نیز اظهار کرد: به دلیل نزدیک بودن کشورها و باریک بودن مرزها، فعالیت‌ها هر کشور باعث تاثیرگذاری در محدوده دریای عمان و خلیج فارس در سایر کشورها می‌شود. در پروژه نخل در امارات باید همکاری‌های منطقه‌ای لحاظ شود.

**فعالیت هسته ای ایران و اثرات آن بر محیط زیست

وی با اشاره به اعتراض برخی کشورهای همسایه عربی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران، گفت: این کشورها ادعا می‌کنند فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌تواند برای آنها آسیب‌زا باشد. در حالی که کشورهای همسایه چون عربستان، قطر و امارات خود فعالیت‌های هسته‌ای دارند. در سال‌های گذشته موضوعی مطرح شد که زیستگاه‌هایی برای پایش تشعشات مواد رادیو اکتیو در این منطقه مستقر کنیم و به تدریج پروتکلی را بدین منظور تصویب کنیم که مورد استقبال کشورهای همسایه قرار نگرفت.

**عدم موفقیت در دریافت غرامت زیست محیطی در زمان جنگ عراق و کویت 

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به نشت ۸ تا ۱۰ میلیون بشکه نفت و ایجاد دود و دوده ناشی از سوخت ۷۸۸ چاه نفت به مدت ۸ تا ۱۰ ماه در جنگ عراق و کویت، گفت: در زمان جنگ ایران و عراق نیز خسارات زیادی از همین ناحیه به ایران وارد شد اما هیچ رسانه‌ای بحث مطالبه خسارت از سوی ایران مطرح نشد. چون هزینه نکردیم و تیم قوی‌تر و تخصصی‌تری نداشتیم، در گرفتن غرامت زیست محیطی در زمان جنگ عراق و کویت موفق نبودیم؛ علاوه بر این رکوردی هم برای مقایسه نداشتیم.

**تصویب سند توسعه دریایی

فرشچی با اشاره به سند توسعه دریایی اظهار کرد: با حضور 18 ارگان مهم دریایی، سند توسعه دریایی برای اولین بار بعد از برگزاری 40 جلسه تدوین شده و به تصویب شورای انقلاب فرهنگی درآمد که زیر نظر ریاست جمهوری اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار