قابلیت صادرات برق و گاز به اروپا وجود دارد/ آب مشترکین پرمصرف قطع می شود

وزیر نیرو از قابلیت کشور برای صادرات برق و گاز به اروپا خبر داد و گفت: تحقق این امر به تامین زیرساخت های لازم نیاز دارد.

قابلیت صادرات برق و گاز به اروپا وجود دارد/ آب مشترکین پرمصرف قطع می شودبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو امروز در حاشیه پانزدهمین همایش بین‌المللی انرژی در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه های وزارت نیرو در استان آذربایجان غربی، اظهار داشت: امروز در منطقه «پلدشت» در کنار رودخانه ارس یک طرح تامین آب و شبکه آبیاری و زهکشی به مساحت افزون بر 19 هزار هکتار به بهره برداری می رسد. همچنین چندین پروژه اجرای سد و شبکه های آبیاری و زهکشی امسال در این استان افتتاح می شود.

وی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه، گفت: به برکت بارش های مناسب در ماه های گذشته و اقدام های انجام شده وزارت نیرو و سایر سازمان ها، اینک این دریاچه از وضعیت بهتری نسبت به سال های گذشته برخوردار است.

وزیر نیرو ابراز امیدواری کرد با تداوم روند کنونی، در سال های آینده شاهد احیای این دریاچه باشیم.

چیت چیان گفت: 26 طرح در ستاد دریاچه ارومیه برای تحقق این مهم تصویب شده که بخشی از آن بر عهده وزارت نیرو، بخشی با وزارت جهاد کشاورزی و بخشی دیگر بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و همه این دستگاه ها با جدید وظایف خود را به انجام می رسانند.

وزیر نیرو درباره موضوع صادرات برق و گاز افزود: هم اینک ایران با هفت کشور پیرامونی خود که با آنها مرز خاکی دارد، مبادله برق انجام می دهد.
به گفته این مقام مسئول، مذاکره هایی برای افزایش صادرات برق به این کشورها انجام شده و در حال انجام نیز است تا با ساخت خطوط انتقال جدید بتوانیم به این مهم دست یابیم.

وزیر نیرو با بیان این که هنوز طرح مشخصی برای صادرات برق به اروپا تدوین نشده است، تاکید کرد: امروز دبیرکل منشور انرژی(ECT) پیشنهاد کرد تا این سازمان عهده دار صادرات برق از ایران به کشورهای اروپایی شود و به انجام مذاکره های لازم بپردازد.

چیت چیان تاکید کرد، در چارچوب معاهدات و فراهم شدن زیرساخت های لازم، قابلیت صادرات مقادیر زیادی گاز و برق به کشورهای اروپایی وجود دارد.

چیت‌چیان در پاسخ به این سوال که اگر برای 5 هزار مگاوات سرمایه‌گذاری خصوصی  پیدا نشود مپنا خود اقدام میکند بیان کرد: ترجیح ما در این است که سه گروه در این زمینه فعالیت کنند و می توان گفت گروه اول کسانی هستند که تجهیزات مورد نیاز نیروگاه‌ها را می‌سازند گروه دوم از گروه اول تجهیزات را خریداری کرده و فعالیت ساخت نیروگاه‌ها را مدیریت میکنند و گروه سوم افرادی هستند که سرمایه‌گذاری انجام داده و به عبارتی مالک نیروگاه‌ها هستند.

وی ادامه داد: بر اساس اصول اقتصادی باید این سه گروه جدای از یکدیگر فعالیت خود را انجام دهند البته اگر زمانی سرمایه ‌گذارها به اندازه کافی نتوانند سرمایه گذاری کنند طبیعی است که گروه اول در تولید برق مستقیما فعالیت میکند. 

چیت چیان درباره طرح های کاهش مصرف آب و اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی نیز گفت: این وزارتخانه در نظر دارد در سال های آینده بخش قابل توجهی از تولید برق را از انرژی های تجدیدپذیر به انجام برساند که نیاز به آب ندارند.

وی ادامه داد: تبدیل برج تر خنک کن نیروگاه ها به برج خشک و جایگزینی پساب حاصل از فاضلاب به جای آب در نیروگاه ها، سایر اقداماتی است که در حوضه نیروگاهی به این منظور پیش بینی شده است.

وزیر نیرو در ادامه، با تقسیم بندی شرکت های فعال در عرصه برق به سه دسته، یادآور شد: دسته نخست تولیدکنندگان تجهیزات برق نیروگاه ها، دسته دوم خریداران تجهیزات از دسته نخست و مدیریت و اجرا کنندگان فعالیت های ساخت نیروگاهی اند و دسته سوم نیز سرمایه گذاران و مالکان نیروگاه ها هستند.

وی اضافه کرد: اگر هر یک از این سه دسته موفق به اجرای کامل ماموریت خود نشود، در شرایط خاص امکان همکاری آنها و انجام فعالیت سایر گروه ها وجود دارد.

وزیر نیرو با اشاره به قطع آب مشترکین پرمصرف به آب بیان کرد: در سال جاری بر اساس ضوابط قانونی اقدام به قطع آب مشترکین پرمصرف خواهیم نمود.

انتهای پیام /

برچسب ها: مشترکین ، برق ، پر مصرف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
آب معدنی بخریم برا استحمام ودستشویی بازم ارزونتر میفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
قیمت گاز چرا دوبل شده؟؟؟؟
من یه روستایی هستم همه مردم روستا ناراضی هستن چرا از ما مالیات میگیرین ماکه تو روستا هستیم با اونی که تو شهر زندگی میکنه نباید یکی مالیات بپردازن
آخرین اخبار