مجسمه‌هایی که غافلگیرتان می‌کنند

مجسمه ساز بنام کشورمان در خانه هنرمندان سه تن از مشاهیر موسیقی‌ را با تندیس هایی طبیعی در فضایی نو به تصویر کشیده است.

علیرضا خاقانی هنرمند مجسمه‌ساز کشورمان در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص مجموعه‌ای که از وی در خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته شده گفت: در این نمایشگاه تندیس هایی از سه تن از مشاهیر موسیقی ایران، محسین بیگجه‌خانی، جلیل شهناز و محمدرضا لطفی وجود دارد.

وی افزود: در این سازه ها استادان شهناز و لطفی در حال نواختن تار بر روی صحنه کنسرت هستند و محسن بیگجه‌خانی بین تماشاگران در حال دیدن اجرای آن‌هاست. این تندیس‌ها از سیلیکون که دارای خواص رنگ‌‌‌‏پذیری و فرم‌‌‌‏پذیری خوبی است و امکان ایجاد بافتی همچون بافت زنده پوست را فراهم می کند ساخته شده‌اند. به همین دلیل کارها بسیار طبیعی به نظر می‌‌‌آیند.

خاقانی با اشاره به اینستالیشن و ایجاد فضایی که به تاثیرگذاری این مجموعه کمک می کند عنوان کرد: سه تندیس مذکور در فضایی قرار دارند که به کمک نور و صدای داخل گالری، برای مخاطب سالن کنسرت را تداعی می‌کنند. این اتفاق به کسی که در سالن می نشیند کمک می کند تا مخاطب جو را حس کند و مواجهه با تندیس استاد بیگجه خانی بین حاضران پس از لحظاتی موجب تقویت حسی عجیب و جالب در بیننده می شود.

وی  درباره علت اجرای چنین طرحی اظهار کرد: گاهی تنها ارائه  مجسمه کافی است، مثل نمایشگاه قبلی من که 15 اثر از مشاهیر ادبی ایران را شامل می شد، ولی اینبار خواستیم تا یک قدم جلوتر برویم و مجسمه ها  را با آن فضاسازی به گونه ای نشان دهیم تا حس و آنچه وجود داشته را منعکس کنیم.

این هنرمند همچنین راجع به علت انتخاب مشاهیر موسیقی برای مجموعه فعلی‌اش یادآور شد: تار سازی است که مختص و وی‍‍‍‍ژه کشورمان است و اساتیدی که در این راستا شیوه جدیدی را پایه گذاری کرده اند، شایسته تقدیرند. به همین جهت این حرکت نیز گونه ای قدردانی از این اساتید است.

علیرضا خاقانی در آخر در خصوص مجموعه جدیدی که در دست کار دارد گفت: برنامه بعدی من موضوعی اجتماعی دارد که الان راجع به آن خیلی نمی گویم و تا چندماه دیگر آماده نمایش می‌شود. 


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.