بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها یک ضرورت است

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل گفت: بین‌المللی شدن دانشگاه ها یک ضرورت است و پدیده جهانی شدن اجتناب‌ناپذیر و غیربرگشت است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان حسین سالار آملی قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل وزارت علوم، تحقیقات فناوری در مراسم روز بین‌الملل که در 10 خرداد در تالار بین‌المللی دانشگاه علم و صنعت برگزار شد در خصوص بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها و مراکز علمی گفت: دانشگاه علم و صنعت در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی در زمینه بین‌المللی شدن انجام داده و گام‌های موثری در این زمینه برداشته است.

وی ادامه داد: شاید بین‌المللی شدن یک ضرورت برای ادامه حیات دانشگاه‌ها باشد و راه گریزی برای آن وجود ندارد.

سالار آملی اظهار داشت: در ساختارهای جدید اداری کشورها در کنار دولت و مجلس، گروه‌های و سازمان‌های بین‌المللی نیز نقش تأثیرگذاری دارند معنای قدرت در عصر جدید تفاوت کرده است درک صحیح از شرایط بین‌المللی و واقعیت اثرگذاری قوانین بین‌المللی بر رفتارهای داخلی حائز اهمیت است.

قائم مقام وزیر علوم افزود: پدیده جهانی شده قوانین مشترک اجتناب‌ناپذیر و غیرقابل برگشت است همچنین بین‌المللی شدن با سرمایه‌های امنیتی، اجتماعی، مالی و سرمایه ملی در ارتباط است.

وی در خصوص چالش‌های بین‌المللی شدن بیان کرد: نبود ظرفیت کافی در موسسات علمی و فناوری از مهم‌ترین چالش‌های بین‌المللی شدن است و مهم‌ترین اثرگذاری آن در حیطه هویت و تغییر آن است به علاوه وجود هژمونی در ارتباط جهانی و دست بالای بعضی از کشورها در قدرت نرم که از جمله آن نوشتن و هدایت قوانین بین‌المللی است از دیگر چالش های موجود در این امر است.

سالارآملی در خصوص آسیب‌های نظام بسته آموزش عالی اذعان داشت: فرار مغزها، افزایش هزینه تحقیقات، عدم وجود رقابت منطقه‌ای جهانی، عدم رعایت استانداردهای سطح بالا و قابل قبول، بی‌نظمی و آسیب‌رسانی به سرمایه‌ها از جمله آسیب‌های این نظام بسته به شمار می‌رود.

قائم مقام وزیر گفت: بین‌المللی شدن یعنی چه مقدار تحقیقات بین‌المللی به نسبت تحقیقات داخلی انجام شده است و تعداد و میزان جذب پژوهانه‌های بین‌المللی نسبت اساتید خارجی به داخلی، تعامل با کشورهای دیگر و نسبت دانشجویان خارجی به داخلی از موضوعات مطرح شده در این بحث است.

وی در خصوص وظیفه مرکز همکاری‌های بین‌المللی وزارت علوم تصریح کرد: سیاست‌گذاری‌های کلان و ملی، بسترسازی و حمایت و نظارت و ارزیابی از کارهای وزارت علوم در این خصوص است.

 دانشگاه علم و صنعت رتبه اول را در زمینه بین‌المللی شدن در کشور دارد

محمدعلی برخورداری رییس دانشگاه علم و صنعت ایران در ادامه مراسم گفت: در گذشته بحث بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها کمتر مطرح بود در حالی که اکنون این موضوع بیشتر مورد توجه تمام دانشگاه‌ها قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در زمینه بین‌المللی شدن، دانشگاه علم و صنعت تلاش‌های فراوان و بسترسازی‌های لازم را هم در این خصوص انجام داده است البته پیش‌بینی این دانشگاه فعالیت و توسعه بیشتر در زمینه بین‌المللی شدن است.

برخورداری در خصوص جایگاه دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: دانشگاه علم و صنعت در بین سایر دانشگاه‌ها رتبه 475 و در رتبه‌بندی تایمز رتبه اول را به خود اختصاص داده است که در زمینه بین‌المللی رتبه اول کشور را دارد همچنین در برنامه‌های وزارت علوم و مشارکت و همکاری‌‌های بین‌المللی تأکید بسیاری شده است.

فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه علم و صنعت

هادی شهریار شاه‌حسینی مدیر همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه علم و صنعت در ادامه مراسم روز بین‌الملل در خصوص فعالیت‌های بین‌المللی این دانشگاه گفت: میزبانی از هیأت‌های دانشگاهی خارجی و انجام بازدیدها با دانشگاه‌های مختلف، مطالعه برای بررسی شاخص‌های رتبه‌بندی و جمع‌آوری و ارسال به موقع اطلاعات برای سامانه‌های بین‌المللی، ایجاد سامانه ارزیابی فعالیت‌های بین‌المللی اعضای هیأت علمی به صورت یکپارچه در سامانه امتیاز پژوهشی، برنامه‌ریزی برای اجرای دوره‌های تحصیلات تکمیلی مشترک با دانشگاه‌های خارجی معتبر و فعال نمودن تفاهم‌نامه‌های دانشگاه علم و صنعت با دانشگاه‌ها و موسسات علمی خارج از کشور از جمله فعالیت‌های دانشگاه علم و صنعت در زمینه بین‌المللی شدن است.

وی ادامه داد: دانشگاه علم و صنعت رتبه اول در زمینه بین‌المللی شدن در ایران و رتبه سوم آسیا را دارد همچنین در خصوص گسترش فعالیت‌ها در علم و صنعت با سایر مراکز علمی، تحقیقاتی و صنعتی دنیا فعالیت‌های زیادی انجام شده است که در این مورد می‌توان به همکاری با کشور آلمان اشاره کرد.

شاه حسینی افزود: همکاری با نهادهای جهانی تخصصی و فنی در زمینه‌های مختلف خصوصا کمک به دستگاه‌های اجرای فنی کشور برای استانداردسازی بین‌المللی، تبادل دانشجوی کارآموز تحت برنامه آیسپه، جذب دانشجویان غیرایرانی از طریق پردیس 2 و جذب حمایت‌های مالی برای انجام فعالیت‌های بین‌المللی از دیگر کارهای انجام شده در حوزه بین‌الملل دانشگاه علم و صنعت ایران است البته اخذ روادید برای اتباع خارجی، صدور گواهی به زبان انگلیسی برای دانشجویان و دانش‌آموختگان هم جزء دیگری از فعالیت‌ها در این دانشگاه است.

در پایان از استادان برتر این دانشگاه که برخی از آنها جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان هستند تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار