اعطای 2 هزار و 200 مجوز اقتصاد دانش بنیان / انقلاب اسلامی، سکوی پرش رشد علمی کشور

نایب رییس اول اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: صنعت و اقتصاد در حوزه های فناوری با هم بیگانه بوده و همه مجوزهای داده شده در زمینه های فناوری و اقتصاد دانش بنیان مراحل اجراییشان به کندی صورت می گیرد.

اعطای 2 هزار و 200 مجوز اقتصاد دانش بنیان در سازمان های مختلف کشوربه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پدرام سلطانی نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران عصر امروز در مراسم جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری در دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به جایگاه ایران در اقتصاد دانش بنیان اظهار داشت: محیط های علمی دانشگاهی و کسب و کار و صنعت با هم بسیار بیگانه بوده و این سبب بروز مسائل و مشکلاتی در پیشرفت کشور می شود. 

وی بیان کرد: مشاغل بنگاه های خرد و کلان به کندی پیش می رود و این مسئله در اقتصاد شرکت های دانش بنیان در حوزه کلان اثرش بیشتر از سایر حوزه های اقتصادی و علمی است به طوری که برای ارزیابی شرکت های دانش بنیان براساس دانش و نوع عملکردشان آنها را مورد بررسی قرار می دهند که این مسئله سبب شده ما در بین 146 کشور دنیا از نظر ظرفیت در 4 رکن اصلی اقتصاد و صنعت رتبه پایینی را برای کشورمان ایجاد کند. 

سلطانی ادامه داد: متاسفانه در قسمت ارزیابی اقتصاد دانش بنیان امتیاز کشورمان از ده زیر یک است زیرا مسائل حقوق مالکیت، رشد اقتصادی و حوزه های کسب و کار عامل اصلی حرکت اقتصاد ما است. 

وی تاکید کرد: در کشورمان اقتصاد و تولید محصولات به صورت سنتی و معدنی است و این مسئله کمترین نیاز را به مدیریت و فناوری ایجاد می کند و سبب کاهش صادرات کالاهای فناوری می شود. 

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران در خصوص محیط های انتظاری کشورمان گفت: براساس سند چشم انداز کشورمان در اقتصاد دانش بنیان باید رتبه یک منطقه را کسب کند اما متاسفانه این مسائل و مشکلات در محیطی قرنطینه برنامه ریزی شده و این مسئله سبب ایجاد کندی پیشرفت و ضعف نتایج می شود. 

وی یادآور شد: کسانی که در این شرایط به نوآوری و فناوری توجه می کنند کار خارق العاده ای انجام می دهند زیرا سهم صادرات ما در تولید کالاهای دانش بنیان بسیار پایین است. 

سلطانی عنوان کرد: اگر ما بخواهیم به عنوان یک شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت کنیم براساس جاذبه های قانونی کشورمان باید خودمان را به اثبات برسانیم و سپس مجوز بگیریم که این مسئله سبب بروز فرهنگ مجوز گرایی شده و لطمه زیادی بر اقتصاد و صنعت کشور وارد می سازد. 

وی در پایان گفت: 2 هزار و 200 مجوز برای فعالیت های اقتصادی در وزارتخانه های مختلف در حوزه فناوری و دانش بنیان اعطا شده که متاسفانه تمامی صاحبان این شرکتها از مالکیت قطعی برخوردار نیستند.

پدیده انقلاب اسلامی سکوی پرش رشد علمی کشور
در ادامه مراسم علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: کشور ما از نظر تکنولوژی و فناوری به پیشرفت های قابل توجهی رسیده اما باید به این مسئله توجه داشت که مثل کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی پیشرفت علم و تکنولوژی از درونمان درست نشده است.  

وی بیان کرد: پیشرفت کشور در زمینه های علمی فناوری و حتی اقتصاد تحت سایه توجه به پایه علوم بوده زیرا اگر پایه درست باشد علم به درستی پیشرفت و ترقی می کند. 

رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: انقلاب اسلامی ما پدیده ای بود که تمام عناصر ذاتی و استراتژیک را احیا کرد و مسیر تحول کشور را در بعد صنعت به شکوفایی رساند و انقلاب سبب ایجاد عدالت اجتماعی به خصوص در زمینه علم شد. 

وی ادامه داد: خودکفایی و خود اتکایی سبب پیشرفت کشور در همه زمینه ها است و این مسئله سبب شده تا ما در مقابل تحریم ها مقاومت کنیم و من معتقدم که هزینه های تحریمی هیچ ربطی به مسائل هسته ای ندارند.  

صالحی عنوان کرد: اراده و سفارش نظام در مورد مسائل هسته ای به عنوان یک مشتری سبب رشد این رشته در کشور شده به طوری که نظام متوجه شد که با شیوه مقررات جاری کشور در بحث هسته ای مانع بزرگی در برابر رشد علم می شود که به همین خاطر مقررات خاصی را در مورد بحث هسته ای تدوین کرد و نظام تسهیلاتی خاصی را برای آن در نظر گرفت. 

وی اظهار کرد: ما در طول 37 سال علی رغم همه مسائل و مشکلات به پیشرفت قابل قبولی رسیده ایم و برجام سبب شد این سقف شکافته شود و شرایط برای کشور به خصوص در بحث هسته ای تسهیل یابد. ما باید تعاملات بین المللی را گسترش دهیم و با توجه به داده هایمان در سکوی پرتاب می توانیم زمینه رشد علم و تربیت نیروی انسانی نخبه را در کشور ایجاد کنیم.  

صالحی در پایان گفت: دانشگاه شریف به عنوان یک مرکز علمی ممتاز در قبل از انقلاب دانش آموخته دکترا نداشت اما پدیده انقلاب اسلامی به گونه ای عمل کرد که اکنون بیش از 2 هزار دانش آموخته ارشد و دکترا از این دانشگاه فارغ التحصیل می شوند و به طور کلی با یک نگاه عالی به مسائل می توان گفت که همه شرایط برای پیشرفت علمی بزرگ مهیا است. 
 
رشد 8 درصدی اقتصاد دانش بنیان طبق سند چشم انداز آینده 
در ادامه این مراسم بهزاد سلطانی رییس صندوق توسعه و نوآوری گفت: در ده سال گذشته برای رسیدن به چشم انداز فعلی به خوبی تلاش نکرده ایم و در نتیجه اقتصاد دانش بنیان مبتنی بر فناوری شروع نشد. اگر اقتصادمان در زمینه بهره وری حرکت می کرد و ما اقتصاد دانش بنیان را به عنوان مبدا قرار می دادیم وضعیت پیشرفتمان به مراتب خیلی بهتر از هم اکنون بود. 

وی بیان کرد: وضعیت 2300 شرکت دانش بنیان بالقوه است و ما انتظار داریم در ده سال آینده با رشد هشت درصدی اقتصاد تعداد شرکت هایمان 130 برابر عضو داشته باشد. 

رییس صندوق فناوری و نوآوری در خصوص رشد اقتصادی دانش بنیان گفت: سرمایه گذاری در تکنولوژی و صنایع بسیار خوب بوده به طوری که سهم صنایع برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان با 190 هزار بنگاه خصوصی تعداد شرکت های دانش بنیان در کشور به 10 هزار افزایش پیدا می کند و کمبود شرکت های دانش بنیان یک ضعف بزرگ برایمان محسوب می شود. 

سلطانی ابراز داشت: ما بهترین نمره را در زمینه کسب و کار و سرمایه گذاری خارجی در اختیارداریم که با همکاری شرکت های دانش بنیان و سازمان های ذیربط باید این موقعیت به بهترین نحو استفاده کنیم. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار