موگرینی: راه حل سیاسی، تنها گزینه برای حل بحران سوریه است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد راه حل سیاسی تنها گزینه موجود برای پایان دادن به بحران سوریه است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر،فدریکا موگرینی در کنفرانس خبری با عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی در شهر جده گفت: ما موضوعات مختلف دوجانبه را بحث و بررسی کردیم.

موگرینی تاکید کرد: اتحادیه اروپا و عربستان سعودی روابط قوی و عمیق در زمینه های مختلف دارند و ما در گفتگوهای دوجانبه امروز خود درباره موضوعات روادید، روابط اقتصادی و تجاری و فرصت های طرح چشم انداز 2030، امکان مبادله کارشناسان و مسائل حقوق بشر و امکان تقویت همکاری های دوجانبه در زمینه مقابله با تروریسم و همکاری های مشترک دو کشور برای مقابله با افراط گرایی بحث و گفتگو کردیم. در اروپا و دیگر نقاط جهان شاهد چالش افراط گرایی هستیم و این چالش ها مشترک است.

وی افزود: بسیار مهم است که همکاری های دوجانبه درباره سوریه ادامه پیدا کند. ما در گروه بین المللی حمایت از سوریه حضور داریم و امیدواریم آتش بس کنونی در  سوریه رعایت شود و کمک های بشردوستانه وارد همه نقاط این کشور شده و گفتگوهای صلح در ژنو به زودی از سرگرفته شود. امیدواریم انتقال قدرت در دمشق به صورت مسالمت آمیز باشد. همچنین دو طرف اعتقاد داریم که بحران در یمن باید به صورت سیاسی حل و فصل شود.

نظر مشترک ما این است که لیبی به ثبات برسد و این مسئله برای اروپا بسیار مهم است. ما به همکاری های خود با دولت وفاق ملی در لیبی به ریاست فایز السراج ادامه می دهیم و حمایت های خود را در اختیار دولت وی قرار می دهیم.

موگرینی بیان داشت: گفتگوهایی نیز درباره اوضاع لبنان داشتیم و امیدواریم بی تحرکی در نهادهای دولتی این کشور برطرف شود و لبنان به ثبات برسد. لبنان کشوری مهم برای اتحادیه اروپاست و شایسته است همه کشورهای همسایه و منطقه و اروپا به حمایت از لبنان ادامه بدهند.

گفتگوهایی نیز درباره روند صلح در خاورمیانه(غرب آسیا) و اوضاع فلسطین داشتیم. اتحادیه اروپا خواهان همکاری قوی با عربستان سعودی در پیشبرد طرح صلح عربی است. ما در اتحادیه اروپا بر این باوریم این طرح یکی از اصول اساسی رسیدن به راه حل دائمی در منطقه خاورمیانه است.

وی در پاسخ به این پرسش آیا فکر نمی کنید قطعنامه های بشردوستانه درباره سوریه اجرا نمی شود و آیا استعفای محمد علوش مذاکره کننده ارشد معارضان نظام سوریه ناشی از شکست مذاکرات صلح است،گفت: اوضاع در سوریه به شدت پیچیده است.

اتحادیه اروپا اولین طرف کمک کننده به سوریه در عرصه کمک های بشردوستانه است. وظیفه ماست که به دوستان سوری خود کمک کنیم. در جنگ سوریه زنان و کودکان آسیب می بینند، زندگی خود را از دست می دهند و با شرایط دشواری روبرو هستند.

موگرینی ادامه داد: هدف اول اتحادیه اروپا حمایت های بشردوستانه در داخل و خارج از سوریه بوده است. ما به خوبی می دانیم باید به توافق ترک مخاصمه در سوریه عمل شود. باید این توافق ادامه پیدا کند و مذاکرات سیاسی از سرگرفته شود. شماری از طرف های میدانی مخالف روند سیاسی هستند و به مانع تراشی های خود ادامه می دهند. تلاش ما باید این باشد که گفتگوهای سیاسی به یک نتیجه سیاسی منجر و نباید به دلیل اوضاع میدانی، گفتگوها غیرممکن شود.

وی در ادامه گفت: از تیم های مذاکره کننده در ژنو می خواهیم به تعهدات خود پایبند باشند و جامعه بین المللی به حمایت از آنان ادامه می دهد. باید اقدام این تیم ها در چارچوب قطعنامه های شورای امنیت و تصمیمات گروه بین المللی حمایت از سوریه باشد. روند سیاسی تنها فرصت ملت سوریه است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار