اصرار به کاهش تورم ، تداوم رکود را به دنبال دارد

رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت:در حال حاضر دولت با مهار تورم بر رکود اقتصادی کشور دامن می زند.

اسد الله عسگر اولادی رئیس اتاق مشترک ایران و چین در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت:‌ موضوع رکود تورمی بیشتر به فعالیتهای دولت برمی گردد چرا که  دولت سعی در مهار تورم دارد اما با این کار بر رکود دامن می زند.

وی با بیان اینکه حفظ روندکاهشی نرخ تورم ،موجب تداوم رکود در بخش اقتصاد می شود، افزود: برای خروج از بن بست رکود باید تورم کنونی را متحمل شویم چرا که عدم پذیرش این امر زمینه را برای کاهش رونق اقتصادی فراهم می کند.

عسگر اولادی در ادامه اذعان کرد: دولت باید هر چه سریعتر با سرمایه گذاری های جدید اعم از داخلی و خارجی و افزایش تولید کالاهای ارزان قیمت سعی در مهار رکود کند.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین با اشاره به سیستم بانکی کشور عنوان کرد: در حال حاضر تقریبا تمامی بانک های کشور از دولت طلبکار هستند و نمی توانند افزایش سرمایه دهند چرا که افزایش سرمایه در شرایط کنونی باتوجه به بدقولی دولت در پرداخت بدهی های خود، مقبول نیست.

به گفته وی سیستم بانکی نیازی به اصلاحات ندارد و باید سرمایه خود را از دولت بگیرد چرا که دولت با کاهش نرخ ارز مرتکب اشتباه دیگری شده  است  و باید بازار را برای نرخ ارز آزاد بگذارد.

وی تصریح کرد: کاهش نرخ تورم در شرایط فعلی غلط است چرا که بدهی های دولت بسیار بالا است و از سوی دیگر بحث یارانه ها هم موجب تحت فشار قرار گرفتن مردم می شود لذا باید دولت مشورت های متعددی را با بخش های غیر دولتی و متخصص برای حل این معضل انجام دهد.

عسگر اولادی در پایان به حجم پول مصنوعی موجود در بانک ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر حجم عظیمی به لحاظ فیزیکی در بانک ها وجود دارد و بانک ها تحت فشار اوراق قرضه هستند و این اوراق قرضه در سیستم بانکی ثبت شده است.

*** افزایش تقاضا، شاه بیت اقتصاد مقاومتی است

هادی حق شناس کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: گرچه یکی از راهکارها وسیاست های مهم خروج از رکود کاهش نرخ تورم است اما به تنهایی اثر گذار نیست و همواره لازم است که تمهیدات دیگری به کار گرفته شود.

وی با اشاره به دیگر راهکارهای خروج از رکود گفت: افزایش صادرات امری مهم در ایجاد رونق و خروج اقتصاد از رکود به شمار می رود و می توان گفت که توجه به این امر رونق دائمی را به همراه خواهد داشت.

حق شناس ادامه داد: کاهش قیمت تمام شده کالا و تخصیص مشوق های صادراتی برای صادرکنندگان از جمله راهکارهای صادرات پایدار در کشور است.

وی عنوان کرد: با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی باید به سمت و سوی اقتصاد درون زا و برون گرا برویم چرا که تولید کالای با کیفیت با قیمت مناسب و افزایش تقاضا در خارج از کشور ،شاه بیت اقتصاد مقاومتی را تشکیل می دهد.

کارشناس اقتصادی در ادامه یادآور شد: دولت باید در بخش داخلی با راهکارهایی همچون اعطای کارت های اعتباری تقاضا را تحریک کند چرا که افزایش تقاضا یکی دیگر از راهکارهای خروج از رکود تلقی می شود.

وی با اشاره به افزایش بهره وری گفت: طی سال های گذشته افزایش بهره وری یکی از دغدغه های دولت بوده است و می توان گفت که در برنامه ششم  توسعه رشد اقتصادی سالانه 8 درصد پیش بینی شده است و این درحالیست که سال گذشته تنها نیم درصد بهره وری تحقق یافته است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
سود بالای بانکها بزرگ ترین عامل جهت رکود است زیرا اکثر سرمایه داخل بانکها سپرده شده و گرفت سود از بانکها دیگر تمایلی به سرمایه گذاری ندارند چون بی درد سر هر ما سود خود را می گیرند اگر تمهیدات در نظر گرفته شود که این سپرده ها در بخش تولید مصرف شود شاید وضعیت بهتری داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
کسری بودجه عمرانی , عامل رکود
آخرین اخبار