شهشان پور در همایش چشم انداز اقتصاد ایران؛

وصول 24 هزار میلیارد ریال از بدهی‌های صندوق بازنشستگی

معاون اقتصادی صندوق بازنشستگی کشور گفت:بااقدامات صورت‌گرفته، 24 هزارمیلیارد ریال از مطالبات معوق صندوق از دولت وصول شد.

وصول 24 هزار میلیارد ریال از بدهی‌های صندوق بازنشتگی/تشکیل 6 هولدینگ تخصصی در اقدامات ساختاری
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود شهشان پور معاون اقتصادی و سرمایه گذاری صندوق بازشستگی کشوری در همایش چشم انداز اقتصاد ایران در سال 95 که صبح امروز (سه شنبه) برگزار شد، اظهار داشت: صندوق بازنشستگی برای پرداخت مستمری بازنشستگان با کسری نقدی مواجه شد که توانستیم 24 هزار میلیارد از مطالبات معوقه را از دولت، دستگاه‌ها و سازمان‌ها پیگیر و وصول کنیم.

وی با اشاره به اقدامات ساختاری و زیر بنایی تاکید کرد: هولدینگ حمل و نقل گردشگری، هولدینگ قضایی، دارویی کشاورزی، عمران و ساختمان، بورس، بانک، بیمه و امور سهام و نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاه‌ها از 6 هولدینگ تخصصی ساختاری و زیر بنایی تشکیل شده است.

شهشهانی پور در خصوص تدوین ساختار و روابط استراتژیک در شرکت های زیر مجموعه از طریق هولدینگ های تخصصی افزود: هماهنگی استراتژیک و پرهیز از رقابت شرکت های هم رشته در بازار ، هم افزایی تمرکز یافته در معاملات ، مبادلات  و ارتقا چانه زنی با اشخاص ثالث ، بهره برداری از امکانات تخصصی گروه و رفع نیاز ها، تبادل دانش ، تجارب و مهارت ها ، ارزش افزایی از طریق سهم بیشتر بازارهای داخلی و خارجی و توسعه سرمایه گذاری ها، تامین مالی و نقدینگی و اصلاح ساختار هزینه ها از جمله اقدامات مهم تدوین شده در تشکیل هولدینگ ها هستند.

وی از ساماندهی چارت معاونت سرمایه گذاری و امور اقتصادی خبرداد و گفت: دستورالعمل مراحل تنظیم و انعقاد قرارداد در هولدینگ ها ی تخصصی ، دستورالعمل اجرایی کمیته امور سرمایه گذاری ها و سرمایه برداری ها ، دستورالعمل بودجه سالانه شرکت های تحت پوشش صندوق و سرمایه گذاری ها نیز از اقدامات موثری هستند که سعی کرده ایم با ایجاد این دستورالعمل ها ، حجم وظایف 2 مدیریت کل را غنی کنیم.

شهشهانی پور ادامه داد: با تشکیل کمیته ساماندهی، پس از شناسایی شرکت های مشترک ، اخذ گزارش و نظرات کارشناسی هولدینگ های تخصصی مربوط، با بررسی وضعیت و تحلیل دقیق هر یک از شرکت ها ، استراتژی مناسب تدوین می شود و نیز این اعمال نظارت بر بودجه ها و دنبال کردن برنامه ها تداوم خواهد داشت.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به بخش اجرایی مطرح کرد : با تمرکز بازرگانی خارجی کلان شرکت های بزرگ خارج از کشور، به کارگیری نیروی انسانی محلی در راستای بهره برداری مفید از فضای پسا برجام و با استفاده از نیروی متخصص داخلی شرکت ها، توفیق پیدا کرده ایم تا شرکت صبا اورسیز را در لندن به ثبت برسانیم.

وی تصریح کرد: خرید 51 درصد از سهام شرکت پتروشمیران، پروژه پتروشیمی اوره آمونیاک مسجد سلیمان ، ساخت هتل لوکس در خیابان مریم و ... با همکاری و تمرکز بین همکاران و هولدینگ ها به سرانجام رسید.

** ثروت صندوق بازنشستگی 20 هزار میلیارد است/ بدهی به بانک نداریم

در ادامه این همایش محمود اسلامیان مدیر عامل صندوق بازنشستگی اظهار داشت: صندوق بازنشستگی کشوری 20 هزار میلیارد تومان سرمایه دارد که با اتکا به آن، می تواند شرایط مناسب تری را در ارتقا حوزه های اقتصادی ایجاد کند.

وی ادامه داد: با توجه به هم افزایی در هولدینگ های تخصصی و علی رغم مشکلات اقتصادی کشور، روند سود آوری شرکت ها و هلدینگ ها در طی 3 سال گذشته، 30 تا 35 درصد در حوزه های اقتصادی افزایش داشته است.

اسلامیان با بیان اینکه در حال حاضر صندوق هیچ عمده بدهی به بانک ندارد، افزود: پس از برجام و مذاکرات انجام شده با شرکت ها، تمرکز اصلی ما بر حوزه اعتبارات و سرمایه ها قرار دارد تا بتوانیم سود بالای شرکت های مشخص شده را تبدیل کنیم، بنابراین در حال حاضر صندوق، بدهی به بانک ندارد.

وی ادامه داد: با ثبت شرکت صبا اورسیز در لندن و تعامل با بیمه و شرکت های بزرگ صنعت هوایی در دنیا ، به دنبال گسترش فعالیت ها و بهبود شرایط فعلی هستیم.

مدیر عامل صندوق بازنشستگی با اشاره به اینکه برای انتقال تکنولوژی و دانش فنی آمادگی داریم، مطرح کرد: امیدواریم بتوانیم با هم افزایی در شرکت  و هو لدینگ ها، تا آنجایی که مقدور است سود مجموعه را برگردانیم.

وی ادامه داد: ما در مجموعه صندوق بازنشستگی متاسفانه از فرصت های به وجود آمده در کشور، به دلایل ساختاری کمترین استفاده را کرده ایم در حالی که با حل مسئله برجام ، هنر ما باید عبور از بحران اقتصادی و تقویت اقتصاد صندوق باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار