اینترنشنال بیزینس تایمز: از نشست آتی اوپک در وین چه انتظاراتی داشته باشیم؟

نشست اوپک قرار است پنجشنبه این هفته در وین برگزار شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اینترنشنال بیزینس تایمز، یک هفته پس از آنکه نفت برای نخستین بار در سال جاری میلادی بهای 50 دلار در هر بشکه را تجربه کرد، تولیدکنندگان برتر نفت در جهان قرار است روز پنجشنبه در وین گرد هم آیند. اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) قرار است در این نشست در خصوص مسائلی از جمله ذخایر جهانی نفت، تقاضا و سطح تولید طلای سیاه گفتگو کنند؛ اما به نظر می رسد احتمال اینکه 13 کشور عضو اوپک سیاست مداخله نکردن در مسئله نفت را تغییر دهند، وجود ندارد. سیاستی که به مازاد تولید طلای سیاه در بازار و کاهش بهای نفت به پایین ترین سطح در 13 سال گذشته منجر شده است.

به نوشته این وبسایت، تنها مسئله ای که انتظار می رود تغییر کند تعداد اعضای اوپک در این نشست است. قرار است کشور آفریقایی "گابن" به اوپک بپیوندد و روزانه 240 هزار بشکه به تولید نفت کشورهای عضو بیفزاید. کشورهای عضو اوپک در ماه آوریل روزانه 32.44 میلیون بشکه نفت تولید کردند.

در چند سال گذشته، عربستان سعودی مانع مداخله کشورهای عضو اوپک در تغییر بهای نفت شده است. حالا که بهای نفت به حدود 49 دلار در هر بشکه رسیده است و در سه ماه گذشته حدود 26 دلار افزایش یافته است، احتمال می رود عربستان اعضای اوپک را تشویق کند که تولید نفت را در همان سطح گذشته حفظ کنند.

پرسش بزرگ این است که آیا کشورهای عضو اوپک از سود بردن از بهای بالای نفت در روزهای اخیر اجتناب می کنند؟ کشورهای فقیرتر اوپک از جمله اکوادور و نیجریه که با کسری بودجه مواجه هستند در خصوص تمایل نداشتن کشورهای عضو اوپک برای کاهش تولید و افزایش بهای نفت ابراز نگرانی کردند. گزارشها حاکی از آن است که ذخایر نفت آمریکا در هفته های اخیر به دنبال آتش سوزی در شهر "فورت مک موری" کانادا و قطع تولید روزانه نفت در این کشور با کاهش چشمگیری روبرو بوده است.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار