وجود 200 میلیون سند ارزشمند در آرشیو ملی کتابخانه ملی تهران

نزدیک به 200 میلیون سند ارزشمند در آرشیو ملی سازمان اسناد کتابخانه ملی ایران وجود دارد که تمام یا قسمتی از آنها اسکن شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در محل بازدید خبرنگاران از آرشیو ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران که امروز برگزار شد، عباس فاتحی مدیر عامل بخش اطلاع رسانی آرشیو ملی کتابخانه ملی گفت: هم اکنون نزدیک به 200 میلیون سند در مخازن آرشیو ملی کتابخانه ملی نگهداری می‌شود که تمام یا بخشی از‌آن‌ها اسکن شده است و در تالار پژوهش آرشیو ملی در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ ابه این سوال که اگر کسی بخواهد در منزل از اسناد تاریخی محافظت کند، باید چه شرایطی را فراهم کند گفت: اسناد و آثار تاریخی می‌تواند برودت 18 تا 24 درجه و رطوبت 56 تا 80 درجه را تحمل کند. بنابراین نگهداری آثار و اسناد تاریخی در استان یزد، استان‌های شمالی و جنوبی کشورمان دشوار است.

مدیر کل اطلاع‌رسانی و ارتباطات آرشیو ملی اظهار داشت: از نظر نور، نور آذرخشی که ترکیبی از رنگ زرد و سفید است، بهترین نور برای نگهداری اسناد و آثار تاریخی است. البته آنچه در مخازن آرشیو ملی کتابخانه ملی نگهداری می‌شود معمولا در تاریکی محافظت می‌شود. یعنی گاهی ممکن است تا یک هفته لامپ‌های مخازن ملی روشن نشود زیرا وجود نور باعث فعل و انفعالاتی در رنج‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: سیستم اعلام اطفاء حریق هوشمندی در تمامی مخازن آرشیو ملی کشور نصب شده که با انتشار گاز co2 حریق‌های احتمالی را خاموش می‌کند.

فاتحی ادامه داد: وزرات اطلاعات همکاری خوبی با آرشیو ملی دارد و چون اسنادش از 20سال قبل از انقلاب اسلامی تا به امروز قدمت دارد نیاز به حفاظت چندانی ندارد.

گفتنی است؛ در بخش اسناد ویژه آرشیو ملی هزار آلبوم بیوتات «اصطلاحی که در دوره قاجار به جمع‌آوری اسناد و کتاب‌ها در قالب دفاتر خاص اطلاق می‌شد» وجود دارد که 991 عنوان آن‌ها دفترچه و 4000 برگ دیگر اسناد دوره قاجار هستند، این بخش یکی از ویژه‌ترین مخازن آرشیو ملی است که قدمتش به دوره صفوی و قاجار برمی‌گردد.

یادآور می‌شود؛ بخش تمبر آرشیو ملی نیز تمبرهایی را در خود جای داده که متعلق به پهلوی اول و پهلوی دوم هستند. در این بخش 4400 قطعه تمبر و نزدیک به 1000 برگه اوراق بهادار وجود دارد.

شایان ذکر است تالار پژوهش آرشیو ملی نیز کدهای قابل بازیابی در مخازن این ساختمان را در اختیار کسانی قرار می‌دهند که تصمیم به پژوهش داشته باشند.

تابلوی روبان‌دوزی پروین اعتصامی و اثری که مرتبط با معافیت مالیاتی درزمان ایلخانان است دو اثر ارزشمند محافظت شده در مخازن آرشیو ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی هستند.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار