مشت‌های خالی سینما در ماجرای قیام 15 خرداد/ دِین بزرگ بر گردن فیلمسازان انقلابی

سینمای ایران برای مهمترین قیام تاریخی انقلاب اسلامی چه کرده است؟

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قیام بزرگ و ملی 15 خرداد که در کلام امام خمینی (ره) به «یوم‌الله» تعبیر یافته است، در پی دستگیری شبانه و مخفیانه امام خمینی (ره) توسط رژیم پهلوی در سال 1342 رخ‌ داد. این رویداد را می‌توان مهمترین اعتراض تاریخی سراسری مردم کشور لقب داد. اعتراض خونین و گسترده‌ای که از شهر قم آغاز و به سراسر کشور منتشر شد.

قیام 15خرداد با این ابعاد و زوایای تاریخی می‌تواند الهام بخش فیلمنامه‌نویسان و فیلمسازان بسیاری برای پرداخت و تولید اثر باشد. اثری که قابلیت اکران جهانی داشته باشد و دنیا را با ماهیت اصلی و صحیح اعتراضات، قیام‌ها و حرکت دسته‌جمعی مردم در مسیر انقلاب اسلامی آشنا کند. اتفاقی که در سینمای جهان نیز می‌افتد و رخدادهای تاریخی کشورها با پرداخت و شرح و تفصیل به جهان معرفی می‌شود.  
 
*جفای سینمای ایران به قیام 15خرداد


به تصویر کشیدن وقایع مهم تاریخی در تمام رسانه‌های تصویری و سینمای جهان، یکی از مأموریت‌های مهم و اساسی فیلمسازان کشورهای شرق و غرب جهان است. کارگردان‌های مطرح و مشهور خارجی به این رخدادهای تاریخی و مهم کشور خود افتخار می‌کنند و برای فیلمسازی در خصوص معرفی و انعکاس آن‌ها خلاقیت، خیال‌پردازی و تکنولوژی را ترکیب می‌کنند و از قهرمانان اتفاقات تاریخی کشورشان نیز اسطوره‌ محبوب جهانی می‌سازند.

53 سال از این قیام تاریخی که نقطه عطف انقلاب اسلامی است، می‌گذرد ولی هم‌چنان در حوزه سینما به این اتفاق مهم جفا شده و ابزار هنر و سینما برای معرفی ابعاد و پیامد‌ها و اثرات آن ناکارآمد بوده است.  می‌توان گفت هیچ اثر بزرگی در مدیوم سینما، ساخته نشده که حتی گوشه‌ای از  این رخداد را به تصویر بکشد.

سینمای ایران با این تعداد سینماگر متعهد و انقلابی که در حوزه سینمای انقلاب و دفاع مقدس دارد، غافل از این واقعه بزرگ مانده و می‌توان گفت سینمای انقلابی ما، با ساخت این تعداد فیلم ارزشمند در حوزه دفاع مقدس و انقلاب به این اتفاق تاریخی و شهیدان آن که مردم کوچه و بازار و از همه کشور بودند مدیون است. دین بزرگی که پس از گذشت 38سال از پیروزی انقلاب اسلامی، ادا نشده و با مرور ژانرها و موضوعات فیلم‌های تولیدی این‌سال‌ها هنوز هم نمی‌شود. 

بارها در سخنان فیلمسازان و مسئولان سینمای ایران به فقر سوژه تاکید و دعوت به تجربه  ژانرهای و موضوعات غیر کلیشه‌ای شده اما هم‌چنان فقر سوژه‌های جدید و جذاب پاشنه آشیل سینمای ماست. هم‌چنان اتفاقات بزرگی در تاریخ کشور ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا دهه 90مغفول مانده و کسی به سراغشان نرفته است. حتی در حوزه دفاع مقدس که فیلم‌های ارزشمند بسیاری ساخته شده، به بعضی از اتفاقات جریان هشت سال دفاع مقدس بی توجهی شده و بسیاری از اتفاقات برای مردم ناگفته مانده‌اند. 

نیاز به ساخت فیلم‌های جذاب با محتوای اندیشه‌ها و رهنمودهای امام خمینی (ره) و تاثیر آن‌ها در رویداد بزرگ انقلاب اسلامی، اتفاقات جریان قدرتمند انقلاب اسلامی از دهه 40 تا سال 57، ماجراها و رخدادهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... نباید از سمت مسئولان در حد حرف و توصیه یا سفارش باشد. این ضرورت که جای خالی آن در سینمای ما خالی است باید از سوی فیلمسازان احساس شود. مسئولان هم از آن طرف وظیفه حمایت و تامین بودجه و تلاش برای انعکاس مناسب آن دارند. 


گزارش از: شیما شفیعی
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار