مدیر عامل صندوق احیاء:

عمارت مسعودیه را از بخش خصوصی تا 21 تیر ماه تحویل می‌گیریم

در صورت عدم تمکین شرکت خصوصی برای تحویل بنا، از راه مراجع قضایی و اختیارات صندوق احیاء وارد عمل خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روند واگذاری بسیاری از ابنیه آثار تاریخی با تولیت صندوق احیای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صورت می‌گیرد و در این راستا عمارت مسعودیه در سال 89 به یک شرکت خصوصی واگذار شد تا آن را بازسازی کرده و با کاربری اقامتی بهره‌برداری کند.

در بندهای قراردادی که در آن سال میان این شرکت و صندوق احیاء امضا شد، قید شده بود که متقاضی به مدت پنجاه سال امکان بهره‌برداری با رعایت ضوابط سازمان میراث فرهنگی را دارد و در این مدت باید تمامی اشیاء و آثار تاریخی آن حفظ شده و مورد تعرض قرار نگیرند، اما اواسط اردیبهشت ماه امسال در جریان بازرسی از این عمارت تاریخی، بازرسان صندوق احیاء با گروهی از هنروران روبرو شدند که وارد ساختمان قدیمی شده و میز و صندلی‌های تاریخی را در محوطه عمارت و در فضای باز رها کرده و به کف محوطه هم آسیب هایی رسانده‌اند.

در و پنجره‌ها را از جا کنده بودند و حتی تعداد زیادی وارد طبقه دوم ساختمان قدیمی مسعودیه شده بودند که به دلیل مرمت نشدن هم خطرات زیادی برای هنروان وجود داشت و هم امکان ریزش این طبقه از عمارت.

بلافاصله بازرسان، مدیر عامل صندوق احیا را در جریان گذاشتند و آقای مدیر عامل در همان روز (نوزدهم اردیبشهت ماه) قراردادش را با این شرکت فسخ کرد.

محمدرضا پوینده، مدیر عامل صندوق احیای سازمان میراث فرهنگی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: «بعد از اعلام فسخ، این شرکت حداکثر به مدت دو ماه فرصت دارد تا عمارت را به صندوق احیاء تحویل دهد. در صورتی که صدمه ای به بنا وارد کرده باشند، متقابلا هزینه هایی که در این مدت برای مرمت و بازسازی انجام داده تامین دلیل خواهد شد و پس از حسابرسی عمارت باز پس گرفته می‌شود و در صورت عدم تمکین این شرکت خصوصی برای تحویل بنا، از راه مراجع قضایی و اختیارات صندوق احیاء وارد عمل خواهیم شد.»

لازم به ذکر است بین سال های 92 تا 94 بارها توسط صندوق احیای سازمان میراث فرهنگی به مسئول شرکتی که عمارت مسعودیه را تحویل گرفته بود، درباره بهره برداری های غیر قانونی نظیر برگزاری تئاتر و زدن کافی شاپ، تذکرات کتبی داده شده بود.

عمارت‌هایی مانند مسعودیه در مدیریت های قبلی از دولت نهم و دهم با دلایل غیر کارشناسی به بخش خصوصی واگذار شده‌اند که با کوتاهی کردن ناظران، متاسفانه بعضی از شرکت‌های بخش خصوصی با تخلف از مفاد قراردادشان به صورت غیر قانونی از ابنیه و آثار بهره‌برادری‌های سوء کرده‌اند.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.