راه‌هایی معجزه‌آسا برای کاهش تشنگی روزه‌داران

اکثر روزه‌داران بخصوص در فصل تابستان با مشکل تشنگی و سردرد مواجه می شوند اما با برخی راه‌های ساده می توان این تشنگی را رفع کرد.

شهاب اولیایی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛درباره تأمین آب بدن در ماه رمضان بیان کرد: معمولا به دلیل کاهش مصرف مایعات و آب بدن در تابستان، روزه‌داران با کاهش فعالیت‌های داخل سلولی و درنتیجه اختلال حرکات مواد درون روده مواجه و برخی از افراد هم به یبوست مبتلا می شوند.

وی با بیان اینکه مصرف تدریجی آب از زمان افطار تا موقع خواب کمبود را جبران می کند، اظهار داشت: وعده سحر مهم‌ترین وعده است که روزه‌داران می‌توانند با مصرف سبزی‌ها و مواد نشاسته‌ای به مقدار مناسب جذب و هضم روده‌ای را کنترل کنند. چون آرد سبوس‌دار و فیبرهای معمولی مانند سبزی ها و میوه‌ها کمک شایانی به تأمین آب در بدن افراد روزه‌دار می‌کند.

اولیایی گفت: برای تامین آب بدن در این ماه، مصرف میوه، ویتامین و املاح مهم است چون باید با آبرسانی، بدن را برای روزه روز بعد آماده کرد. 

این متخصص تغذیه عنوان کرد: نوشیدن مقدار کافی آب و آبمیوه در فاصله افطار تا سحر و خوردن غذاهای آبکی همچون سوپ می تواند کمبود آب بدن را جبران کند، این نیاز در حدود 30 تا 35 سی سی به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است ( یعنی یک فرد با 70 کیلو وزن باید در حدود 2تا 2.5 لیتر آب مصرف کند). 

وی توصیه کرد: از یک ساعت بعد افطار تا نیم ساعت قبل از سحری باید بین 6 تا 8 لیوان آب نوشیده شود. گفتنی است؛ از خوردن چای و قهوه به مقدار زیاد باید خودداری شود چون کافئین موجود در آنها آب بدن را دفع می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.