کشف سیاره ای قابل سکونت در خارج از منظومه شمسی

محققان از احتمال قابل سکونت بودن یک سیاره خارج از منظومه شمسی خبر دادند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛اولین سیاره بیرون از منظومه شمسی که به دور یک ستاره مانند خورشید می چرخد بیست سال پیش کشف شدو از آن زمان تاکنون این تعداد به سه هزار و 268 سیاره فراخورشیدی رسیده است اما متاسفانه تنها تعداد انگشت شماری از این سیاره ها قابل سکونت است.

گروهی از ستاره شناسان در قالب یک تیم تحقیقاتی مطالعه ای با هدف کشف بهترین سیاره فراخورشیدی قابل سکونت آغاز کردند، آنها تصاویر و داده های این سیارات را برای کشف اقیانوس، کوه و حتی نشانه های زندگی در رایانه شبیه سازی کردند.

تلسکوپ کپلر سیاره "کپلر-62 اف "را در سال 2013 کشف کرد، این سیاره تقریبا 40 درصد بزرگتر از زمین بوده و هزار و 200 سال نوری با ما فاصله دارد، کپلر 62-اف در منطقه قابل سکونتی قرار دارد که که شرایط تشکیل آب در آن وجود دارد.

کشف سیاره ای قابل سکونت در خارج از منظومه شمسی

آئوماوا شیلدز از دانشکده فیزیک و نجوم لس آنجلس شبیه سازی داده های جوی و شرایط مداری این سیاره را مورد مطالعه قرار داد.

محققان ضخامت های مختلفی از جو و غلظت های متفاوتی از دی اکسیدکربن این سیاره را با زمین مقایسه کردند و در بیشتر آزمایش ها به این نتیجه رسیدند که این سیاره قابل سکونت است.

شیلدز با بیان اینکه کپلر-62 اف ترکیبات جوی متعددی دارد، گفت: این ترکیبات جوی شرایطی را به وجود می آورند که آب مایع در سطح آن وجود داشته باشد.

محققان اظهار داشتند: این سیاره برای اینکه قابل سکونت باشد به اتمسفری متشکل از کربن دی اکسید و با ضخامتی سه تا پنج برابر ضخیم تر از زمین نیاز دارد.

اطلاعات مداری این سیاره با رایانه ای به نام " HNBody" محاسبه وسپس آب و هوای آن در کامپیوتر شبیه سازی شده است.

گفتنی است، این روش می تواند برای کشف دیگر سیارات فراخورشیدی قابل سکونت که تلسکوپ ها داده هایی از آن ارائه کردند نیز قابل استفاده است.

منبع:gizmag