رئیس قوه قضاییه؛

کمبود بودجه 2هزار میلیاردی در قوه قضاییه

رئیس قوه قضاییه از کمبود بودجه 2هزار میلیارد تومانی در قوه قضاییه خبر داد.

کمبود بودجه 2هزار میلیاردی قوه قضاییه
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیت الله صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی اظهار داشت:بسیاری از مشکلاتی که از سوی مسئولان قضایی در خصوص مشکلات و کمبود های دستگاه قضایی کشور مطرح شد ،قبلا مورد بررسی قرار گرفته است به خصوص در رابطه با تامین نیروی انسانی و بودجه قوه قضاییه که متاسفانه گاهی در این خصوص وعده هایی داده می شود.

وی افزود: گاهی عنوان می شود با جذب قاضی و افزایش بودجه  موافقت شده است ولی در کمیسیون ها مجلس با آن مخالفت می شود و دولت با افزایش 2هزار میلیاردی تومانی برای قوه قضائیه موافقت نکرد و ما مجبور بودیم برای تامین بودجه افزایش تعرفه ها تا حدی که به مردم فشاری وارد نشود را پیشنهاد دهیم.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: دولت با عدم افزایش بودجه مواجه است و قوه قضاییه نیز یک نهاد حکومتی و حاکمیتی و از ارکان نظام محسوب می شود و اگر دستگاه قضایی نتواند به فعالیت های خود درست عمل کند درکل نظام مشکل ایجاد می شود.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی بیان داشت: قوه قضاییه جزیره‌ای جدا نیست و دولت هم دارای مشکلاتی است و باید آنها را بپذیریم اما باید مشکلات در بین دستگاه‌های مختلف تقسیم شود. ما 2 هزار میلیارد تومان برای کف نیازهای قوه قضاییه را در نظر گرفته بودیم و این موارد با دقت سنجیده شده بود این طور نبود که عددی را بدون مطالعه بیان کرده باشیم.

وی افزود: دستگاه قضایی از طریق بودجه‌های خاص که از  الطاف مقام معظم رهبری است استفاده میکند که ساخت 16 ساختمان در سطح استان تهران که 2 هزار متر مربع به مجموع ساختمان‌های بودجه قوه قضائیه استفاده میکند نیز از طریق بودجه خاص احداث شده است

آیت‌الله آملی‌لاریجانی تصریح کرد: کاستی‌ها در تمام دستگاه‌ها وجود دارد کما اینکه وزارت بهداشت و آموزش و پرورش نیز با این کمبودها مواجه هستند و تلاش داریم این نیازها را از راه‌های ممکن تامین کنیم. 

رئیس قوه قضاییه گفت: بعد از صحبت‌ها و مشورت‌های زیاد مشکلی حل نشد و به مقام معظم رهبری نامه‌ای نوشتیم و ایشان به مجلس شورای اسلامی تاکید کردند که برای تامین نیازهای قوه قضائیه بودجه‌ای در نظر گرفته شود که مجلس با بخشی از تامین 2 هزار میلیارد تومان موافقت کرد که در این خصوص از مجلس تشکر می‌کنم. 

آیت‌الله آملی‌لاریجانی بیان داشت:‌هنوز برنامه ششم توسعه در مجلس تصویب نشده و ما تلاش می‌کنیم قبل از تصویب آن مشکلات را برطرف کنیم و آنچه مسلم است تلاش همه دوستان و بنده در این مسیر است.

وی تصریح کرد:‌باید از تمام کارکنان دستگاه قضائی که بار وظایف این دستگاه را به دوش می‌کشند تشکر کنم اینکه گفته میشود 15 میلیون پرونده در دستگاه قضائی رسیدگی میشود آسان است اما در عمل مشکلات زیادی وجود دارد که نیروی انسانی با توجه به کمبود نیروی انسانی این مجموعه خدمات قابل تحسین است. 

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد:‌ نکاتی که همه ما باید به آن توجه داشته باشیم تکریم ارباب رجوع است زیرا ارباب رجوع از دستگاه قضائی انتظاراتی دارد به عنوان مثال اگر قاضی خسته باشد نباید با ارباب رجوع با تندی برخورد کند

آیت‌الله آملی‌لاریجانی گفت: کسانی که به قوه قضائیه مراجعه می‌کنند آن را مامن خود می‌دانند و رفتار ما نباید از سر قدرت باشد مسلما قضات دارای قدرتی هستند که باید از آن به درستی استفاده کنند. 

وی افزود: در زندان‌ها مسئله مهمی به چشم می‌خورد و از قضات می‌خواهم که به مسئله تناسب جرم با مجازات توجه داشته باشند علاوه بر اینکه زمانی حکم صادر می شود جای عفو و تخفیف وجود دارد و هم قاضی صادر کننده رای و هم قاضی ناظر زندان باید در جهت رفع مشکلات توجه داشته باشند. 

رئیس قوه قضاییه گفت:‌در بازدیدی که از زندان داشتم یک زندانی ادعا می‌کرد مدت زندان وی به اتمام رسیده و به خاطر رد 2 میلیون تومان چندین ماه است که در زندان به سر می‌برد که هم قاضی صادر کننده رای  و هم قاضی ناظر زندان می‌توانند این مسائل را به گوش مسئولان برسانند زیرا زندان دارای آسیب‌های فراوانی هم برای خود زندانی هم برای خانواده و هم برای جامعه دارد و تا حد امکان باید از این آسیب‌ها جلوگیری کنیم.

آیت‌اله آملی‌لاریجانی بیان داشت: برخی کارها هستند که از وظایف قاضی خارج است اما وی می‌تواند به عنوان نوع دوستی آن را انجام دهد به عنوان مثال در رسیدگی به امور زندانیان یک نوع نوع دوستی وجود دارد.

وی گفت:‌ نکته بعدی استفاده از فناوری‌های نوین در دستگاه قضایی است که مرکز آمار و مرکز فناوری‌های نوین قوه قضاییه در همین راستا تاکید شده است و ما باید قبول کنیم که این فناوری‌ها به دقت و سرعت کار کمک می‌کند.

انتهای پیام /


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
من خودم یه بار یه موتوری لعنتی تصادف کردم و با اینکه طرف هیچ چیش نشده بود و رفته بود خونه شون خوابیده بود هم ماشینمو خوابوندن هم خودمو یه شب انداختن بازداشتگاه جالب اینکه ماشینم بیمه کامل هم داش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۳ ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
با این اوضاع در قوه قضائیه اگه صد هزار میلیارد هم خرجش کنن فایده نداره
آخرین اخبار