صادرکنندگان کشور از تغییر قانون واردات عراق ضرر می بینند

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: ابلاغیه اخیر از سوی گمرک عراق به ضرر ایران است و کاهش تجارت را به دنبال خواهد داشت.

ولی الله افخمی راد رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ممنوعیت صادرات کالاهای ایرانی به کشور عراق اظهار داشت: بر اساس قانون گمرکی که به تازگی از سوی کشور عراق اعلام شده است کالاهای وارداتی به آن کشور از این پس باید گواهی بهداشت و فاکتور کالا را داشته باشند.

وی عنوان کرد: عراق در گذشته این گواهی را در مرز تنظیم و آن را صادر می کرد اما از این پس باید این اسناد را ابتدا از سفارت عراق در ایران دریافت کنند که با در دست داشتن آن ، کالاها بلافاصله وارد کشور عراق می شوند در غیر این صورت اجازه ی ترخیص داده نمی شود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه برخی از کالاها دارای استاندارد اجباری بوده تصریح کرد: اسباب بازی، محصولات الکترونیکی، مصالح ساختمانی، محصولات آرایشی و بهداشتی، مواد شوینده، منسوجات، وسایل آشپزخانه، لوازم خانگی، محصولات غذایی غیر از گوشت، ماهی، سبزیجات و میوه های تازه مشمول استاندارد اجباری هستند.

افخمی راد با اشاره به کاهش قیمت جهانی نفت گفت: این کشور با توجه به این اتفاق اخیر، از این طریق سعی در جبران کسری بودجه خود کرده است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه این امر برای صادرات کشور بسیار زیان آور خوهد بود افزود: سختگیری عراق در این خصوص بی مورد است زیرا علاوه بر افزایش قیمت نهایی کالای ایرانی، کاهش  تجارت دو کشور را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار