زنجان؛

من به خال لبت "ای دوست" گرفتار شدم

تاریخ ایران اسلامی همواره شاهد افرادی بود که در پیروی از پیر و مراد خود معمار کبیر انقلاب (ره)؛از هیچ کوششی برای به ثمر رسیدن این انقلاب دریغ نکردند .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی، اسلامیت خود را از نتیجه قیام 15 خرداد وسخنرانی های افشاگرانه و آگاهی دهنده امام دارد.

تقریباً در سال 40 بود که شاه در راستای طرح انقلاب سفیدش در صدد برگزاری رفراندومی بود از آنجا که در این انقلاب شاه نکاتی از طرف آمریکاییها دیکته شده بود که استقلال آبرو و حیسیت ملت ایران را خدشه دار می کرد روحانیت به پیشگامی امام (ره) به مخالفت باآن پرداختند .

رژیم در واکنش به این تحریم سخنرانی شدید الحنی علیه روحانیت کرد و در ضمن آن سخنرانی به علما حمله کرد و کلمات زشتی در این سخنان به کار برد.

نتیجه این شد که امام و مراجع در اواخر سال 41 و محرم سال 42 که در ماه خرداد بود به دسته جات حسینی و منبری ها و وعاظ توصیه کردند که خودشان را در دهه محرم در پرتو نهضت اباعبدالله الحسین(ع) برای دفاع از حریم اسلام آماده کنند و پاسخ دربار را که خیلی مفتضحانه به جنگ ارزشهای اسلامی و روحانیت آمده بود بدهند.

نتیجه این آماده باش این شد که دهه محرم به افشاگری علیه نظام پهلوی انجامید.

عاشورای همان سال خود امام هم در مدرسه فیضیه یک سخنرانی بسیار تند علیه نظام انجام داد ،امام خمینی با صدای بلند خطاب به شاه فرمود:آقا! من به شما نصیحت می‏کنم؛ ای آقای شاه! ای جناب شاه! من به تو نصیحت می‏کنم؛ دست بردار از این کارها. آقا! اغفال دارند می‏کنند تو را. من میل ندارم که یک روز اگر بخواهند تو بروی، همه شکر کنند... اگر دیکته می‏دهند دستت و می‏گویند بخوان، در اطرافش فکر کن... نصیحت مرا بشنو... ربط مابین شاه و اسرائیل چیست که سازمان امنیت می‏گوید: از اسرائیل حرف نزنید... مگر شاهْ اسرائیلی است؟

واکنش رژیم این بود که فردای آن روز که 14 خرداد بود امام را دستگیر و به تهران منتقل و خبر از اعدام امام در روزنامه ها از قول رئیس ساواک پخش شد.

به دنبال این خبر مردم در قم و ورامین کفن پوش شدند و طلاب در تهران تحصن کردند که منجر به کشته شدن چند صد نفری مردم ورامین و قم شد. مراجع تقلید و علما در باغ ملک شاه عبدالعظیم جمع شدند تا مانع اعدام امام بشوند.

بالاخره اجتهاد امام مورد تأیید قرار گرفت و بنا بر قانون اساسی مشروطه مجتهد فوق قانون بود و کسی نمی توانست با او کاری داشته باشد. امام را بعد از 8 ساعت زندانی کردن بالاخره آزاد کردند.

پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی، اسلامیت خود را از نتیجه قیام 15 خرداد وسخنرانی های افشاگرانه و آگاهی دهنده امام دارد.

بعد از 15 خرداد هم این سخنرانی ها با قانون کاپیتولاسیون ادامه یافت و آن آگاهی انقلابی را در اقشار ملت ایران گسترش داد. دانشگاه با حوزه یکی شدند و بیشتر روشنفکران که مخالف نظام بودند همراه با روحانیون به صورت علنی بر علیه رژیم شاه فعالیت کردند که سرانجام منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد.

در این میان افرادی بودند که از هیچ کوششی برای به ثمر رسیدن این انقلاب دریغ نکردند یکی از این افراد محمد امیدی متخلص به عاصم از شعرای بنام زنجان است که در حرکتهای انقلابی زنجان همگام با مردم نقش آفرینی موثری داشت.

وی پس از آن نطق تاریخی امام در سال 1342 وارد جرگه انقلاب شد و این درحالی بود که فرزند برومندش وافد که او نیز از شعرای همین دیار است پدر را در تحقق اهداف انقلابی یاری می نمودعاصم برای اجرای فرامین و حمایت پشتیبانی ازامام خمینی ره طوماری چند متری را با امضای ا فراد مختلف تهیه کرد.

از دیگر اقدامات عاصم در سالهای انقلاب ودر حالیکه وقایع 15 خرداد سایه سنگین کشتار را بر کشور فرو آورده بود زبان به مدح و توصیف آن زعیم عالیقدر گشود.

مضمون اشعار عاصم به وقایع فیضیه قم ارتباط داشت.و همین اقدامات وی موجب شد مزدوران طاغوت تاب بر نیارند و عاصم به همراه فرزندش وافد را دستگیر نمایند در هجوم عوامل طاغوت به مغازه و منزل ایشان مقادیری اعلامیه ، عکس امام و کتاب نمایان شد عاصم 6 ماه در زنجان و قزوین زندانی بود ابیات زیر از سروده های عاصم در سال1342 هنگام تبعید زعیم عالیقدرانقلاب امام خمینی ره می باشد.

ای ناصر اسلام که از اهل خمینی

الاحق بهمه هیئت اسلامی زینی

برختم رسول زاده و همنور دوعینی

در نصرت دین مطلع انوار حسینی

امروز بر این دین نیست چون تو فدایی


انتهای پیام/ن

 

برچسب ها: خال ، لبت ، گرفتار ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.