به بهانه سوگ خورشید؛

دلنوشته هایی از جنس دانشجویان/ جایگاه دانشگاه و دانشگاهیان در نگاه امام خمینی(س)

دانشجویان، سرمایه‌ علمی و پرتوان هر کشوری هستند که با توجه به نقش، دیدگاه و وصایای بزرگان نسبت به خود، می توانند در پیشرفت جامعه سرنوشت‌ساز و نقش آفرین باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، نگاه حضرت امام خمینی (ره) به قشر جوان جامعه همانند نگاه تمامی بزرگان دین مبین اسلام، نگاهی عمیق، واقع گرا، آینده ساز و سیاسی گونه است؛ چنانچه پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز به جوانان اعتقادی خاص داشته و معتقد بودند باید به شجاعت، کارآیی، تعهد و حس مسئولیت پذیری جوانان اعتماد و کارهای مهم و حساس لشگری و کشوری را پس از شناختی ضروری به آنان واگذار کرد.

امام خمینی(ره) از جوانان بخصوص قشر تحصیلکرده و دانشجو، بعنوان ذخایر ملت نام برده و بر این باور بودند که شئونات مختلف کشور در دستان این آتیه سازان است و درحقیقت این دانشجویان هستند که بایستی سایر اقشار جامعه را از ناآگاهی رهانده و نقشه‌های شوم و خانمان‌سوز استعمارگران را برملا کنند.

امام خمینی همواره از دانشجویان به عنوان جوانان روشنفکر ، جوانان ارزنده اسلام ، دانشجویان عزیز ، دانشجویان مسلمان و مبارز ، دانشجویان انقلاب ، فرزندان ایران ، قوه متفکره ملت و ... نام برده و برای دانشجو ارزش و اهمیت خاصی قائل بودند همچنین ایشان سعادتمندی یک کشور را در داشتن دانشجویان مجهز، متحد، یکپارچه و پاک می دانستند.

عشق و علاقه، ایرانی و خارجی نمی شناسد
سید محمد میثم عباس از پاکستان و دانشجوی جامعة المصطفی در مقطع دکتری رشته فلسفه اسلامی است که وقتی درباره امام خمینی (ره) از او پرسیدیم، گفت: در زمان پیروزی انقلاب من کودک بودم و تحلیل درستی از وقایع نداشتم اما خانواده و هموطنانم را می دیدم که چطور از موفقیت‌ مردی بزرگ حرف می زدند و او را تحسین می کردند. حتی در زمان رحلت این بزرگ مرد ایرانی، همه مردم پاکستان ناراحت بودند و از او برای ایران و ایرانی به نیکی یاد می کردند.

او ادامه داد: وقتی دانشجو شدم تازه به اصل ماجرا و موفقیت‌های امام خمینی(ره) برای ایرانیان پی بردم و علاقم به این بزرگ مرد بیشتر و بیشتر شد. همچنان که دوستی را می شناسم که رییس قبیله‌ای در بلوچستان پاکستان بود و روزی به من گفت اگر همان عمامه ای که روی سر امام خمینی است روی سر تو نبود، می دادم سیاه و کبودت کنند! این نشان می دهد که او خدا را قبول نداشت اما امام خمینی (ره) را قبول داشت. 

لذا این امر نشان می دهد که نه تنها امام به جوانان علاقه داشت بلکه دانشجویان ایرانی و خارجی هم شیفته امام خمینی (ره) بودند و هستند. 

وقتی منفعت‌طلبان، چون سرطان ریشه می دوانند
اما خمینی (ره) می فرمایند: «اگر دانشگاه ها خالی از مردانی دانشمند و متخصص شوند، اجانب منفعت طلب چون سرطان در تمام کشور ریشه دوانده و زمام امور اقتصادی و علمی ما را به دست می گیرند و سرپرستی می کنند».

از دید امام خمینی دانشجو یك قشر آگاهی است كه می‌تواند در اجتماع نقش مؤثری ایفا کند، با مرور اندیشه‌های حضرت امام می‌توان گفت كه امام به دانشجویان به عنوان یك قشر بسیار مهم نظر داشتند و معتقد بودند كه اگر آنها علم و ایمان را در دانشگاه با یكدیگر همراه سازند، می‌توانند به عنوان یك قشر تحصیل‌كرده محور "روشنگری" اجتماعی را بدست گیرند. 

به عبارت دیگر دانشجو از نظر امام، عامل روشنگری اجتماعی است و زمانی می‌تواند موفق باشد كه بتواند آگاهی خود را در مسیر ارزش‌های الهی بكار گیرد.

ایشان دانشجو را عنصری تاثیرگذار در حیات سیاسی یک جامعه و اساسی ترین نقش آنها را ایجاد تحولات در عرصه سیاسی یک کشور می دانستند. همچنین تلاش برای پیشبرد نهضت اسلامی، کمک به مردم در ایجاد تحول و افشای نقشه های استعمار و دشمنان داخلی و خارجی را از اهم وظایف دانشجویان برمی شمردند.

مرد عمل باشید و شعار ندهید
امام(ره) معتقد بودند رژیم پهلوی باعث شده بود دانشگاه‌ها پیشرفت نكنند، لذا می‌فرمودند: اینها دانشگاه‌ها را با هر قدرتی عقب نگه می‌داشتند و نمی‌گذاشتند كه استادان ما، جوانان را درست تعلیم دهند، چرا كه می‌دیدند اگر دانشگاه بطور صحیح و مستقل عمل کند، جوانان ضد استعمار از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند.

ایشان همواره تاکید داشتند که باید دانشگاه اسلامی شود تا تحصیل درعلوم مختلف دانشگاه‌ها، در راه ملت و در راه تقویت ملت و با احتیاج ملت همراه باشد.

چنانچه ملاحظه می شود اندیشه امام(ره) این گونه بوده که اگر ملت ایران در مقابل غرب ایستاد، باید دانشجویان هم در مقابلش بایستند و بدین شکل نباشد که جوانان بدون توجه به درس و تحصیل و دیدن آموزش صحیح تمام عمرشان را تنها، صرف شعار کنند.

غرب زدگی ممنوع!
امام خمینی (ره) درباره تربیت نسل جوانان و دانشجو بر این عقیده بودند که آنها خود باید به ارزششان پی ببرند و متوجه شوند که همه چیز در وابستگی به غرب خلاصه نشده است. درواقع اگر صنعتی هم از غرب می آید باید بدون غربی شدن آن را فراگیرند نه اینکه با غربی کردن مغز، از خودشان غافل شوند.

در حقیقت حضرت امام رضوان الله تعالی با تمدن صادراتی مخالف بودند و آن را مسبب روزهای سخت و وابستگی به غرب بیان می کردند.

شاید این بیانات واعتقادات امام (ره) کمتر بر سرزبان ها باشد اما تمام دانشگاهیان هدف و راه را بر سازندگی کشور و نشان دادن ارزش ها به جوانان تعیین کردند و به خوبی واقفند و بهخ این نکته و حرف امام(ره) رسیده‌‌اند که دانشجویان با پشتکار و دانش خود می توانند بیش از پیش در موفقیت خود و کشور نقش آفرین باشند.

یک درس خواندنیِ از وصیت‌نامه
«... و ازجوانان، دختران و پسران، می‌خواهم که استقلال و آزادی و ارزش‌های انسانی را،  ولو با تحمل زحمت و رنج، فدای تجملات، عشرت‌ها، بی‌بند و باری‌ها و حضور در مراکز فحشا که از طرف غرب به شما عرضه می‌شود نکنند؛ که آنان چنانچه تجربه نشان داده جز تباهی شما، اغفال‌ از سرنوشت کشورتان، چاپیدن ذخائر شما، به بند استعمار و ننگ وابستگی کشیدن‌تان و مصرفی کردن ملت و کشورتان به چیز دیگر فکر نمی‌کنند؛ و می‌خواهند با این وسایل و امثال آن شما را عقب مانده، و به اصطلاح آنان «نیمه وحشی» نگه دارند.»

و وصیت اینجانب به جوانان عزیز دانش سرا‌ها و دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها آن است که خودشان شجاعانه در مقابل انحرافات قیام کنند تا استقلال و آزادى خود، کشور و ملت‌شان مصون باشد.
امید است دانشجویان محترم که به تعبیر امام مقدرات آینده جامعه به دست آنان است با آشنایی هر چه بیشتر با افکار و اندیشه های مترقی بنیانگذار جمهوری اسلامی آنچنان که شایسته و بایسته است به وظیفه و مسئولیت خود در قبال کشور و ملت عمل کنند چرا که امام معتقد بودند نجات دانشگاه از انحراف، نجات ملت و کشور است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار