پیشگیری و درمان با طب ورزشی

ورزش به تنهایی چاره ساز نیست

تغذیه صحیح و ورزش در کنار هم منجر به تناسب اندام و از دست دادن وزن اضافی می شود.

به گزارش خبرنگار  گروه ورزش باشگاه خبرنگاران ؛ یکی از اشتباهاتی که حتی با وجود ورزش کردن منجر به افزایش وزن می شود، مصرف غذاهای پر کالری است.همچنین بعد از ورزش کردن بهتر است که ازغذای پرچرب و دارای کالری بالا، پرهیز کنید. . حتی اگر در طول هفته تمرینات خوبی داشته باشید ،اما بیش از کالری مصرفی خود، کالری نسوزانید به نتیجه مطلوب نمی رسیداحتمال این نیز هست که با ورزش کردن شما نسبت به قبل از شروع ورزش گرسنه تر شوید و کالریهای بیش از نیاز دریافت کنید. راهبردی که بسیاری از ورزشکاران آن را مفید می بینند، تقسیم کالریهای مصرفی در طول روز است.

دقت کنید  برنامه غذایی خود را به گونه ای تنظیم کنید که انتخاب وعده ها و میان وعده هایتان سنجیده تر و سالم تر باشد. همچنین پنج یا شش وعده غذای کم حجم را امتحان کنید؛ بدین ترتیب حریص و پرخور نمی شوید و مطمئن شوید غذاهای سالمی مانند میوه ها و غذاهای گیاهی میل می کنید؛ نه غذاهای کم ارزش که کالری بالایی دارند،زیرا این غذاها شما را سیر نمی کنند و موجب گرسنگی نیز می شوند.

محاسبه کالری های ورودی و خروجی
برای داشتن تناسب اندام باید کالری ورودی و خروجی متناسب باشد. به رغم اینکه افراد فکر می‌کنند که برای چربی‌سوزی و لاغر شدن باید کالری دریافتی را کم کرد اما اگر کم کردن کالری بیش از حد مجاز باشد نه تنها فرد لاغر نمی‌شود بلکه روند چربی‌سوزی کم می‌شود. . برخی از ورزشکاران برای اینکه بدانند چقدر کالری مصرف میکنند، ترجیح می دهند میزان کالری های غذای خود را یادداشت کنند.شما نیز باید از میزان دقیق کالری مورد نیاز روزانه خود مطلع باشید.

برای اینکه روند چربی‌سوزی افزایش پیدا کند و در کم کردن وزن موفق باشیم باید حداقل کالری که ذکر شد را برای بانوان 1200 کالری و آقایان 1400 کالری در روز دریافت کنند اما روزانه 3000 کالری مصرف کنند یا به قولی بسوزانند.

شاید به نظر برسد که این 3000 کالری سوزاندنش سخت باشد اما لازم است بدانید که قسمت اعظم این میزان کالری از طریق فعالیت‌های عادی روزانه ناخودآگاه مصرف می‌شود و شما باید 1000 کالری را از طریق ورزش کردن بسوزانید تا لاغر شوید.

متخصصان توصيه مي‌كنند، اگر افراد روز به روز 500 كالري از ميزان مواد‌غذايي مصرفي خود بكاهند و فعاليت‌هاي روزانه خود را افزايش دهند، گام بزرگ و مثبتي در جهت كاهش وزن برداشته‌اند.

 با دنبال‌كردن اين نكته مهم در مدت يك هفته شما مي‌توانيد حدود يك كيلو وزن كم كنيد. اگر بخواهيد سريع‌تر وزن كم كنيد بايد كمتر بخوريد و بيشتر ورزش كنيد و ميزان كالري مصرفي‌تان را تا 1200 كالري برسانيد و چند ساعت ورزش كنيد (مراقب باشيد! كم‌كردن ناگهاني ميزان كالري مصرفي مي‌تواند خطراتي را براي برخي افراد به‌دنبال داشته باشد)

 با کاهش روززانه 500 کالری و افزایش فعالیت  مي‌توانيد هفته اول حدود 1.5 تا 2.5 كيلوگرم وزن كم كنيد. رژيم گيرنده‌هايي كه به‌خوبي برنامه را دنبال مي‌كنند، مي‌توانند هفته‌اي 2 كيلوگرم بابت رژيم و يك كيلوگرم بابت ورزش‌هاي روزانه وزن كم كنند. فراموش نكنيد كه حذف كردن نمك و نشاسته نيز مي‌تواند به ميزان چشمگيري در اين زمينه موثر باشد. با كاهش سديم و نشاسته مصرفي، ميزان مايعات موجود در بدن كاهش مي‌يابد و از اين طريق وزن بدن كمتر مي‌شود.

باید دقت کنیم هر برنامه غذایی چه با هدف افزایش وزن و چه کاهش وزن باید بر اساس هرم غذایی تهیه شود به این ترتیب که مصرف لبنیات به همراه گوشت سفید در راس هرم و برنامه غذایی قرار داشته باشد و سپس سبزی‌ها و میوه‌ها و بعد از آن نیز کربوهیدرات و غلات قرار دارند باید دقت کنیم و رژیم غذایی خود این گروه‌های غذایی را بگنجانیم.

(طیبه خزاعلی)

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار