آمانو: توافق با ایران هنوز شکننده است/ باید برجام را پایدار و مستحکم کنیم

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت کار دشوار راستی‌آزمایی توافق ایران به احتمال زیاد سالها به طول بیانجامد.

آمانو: توافق با ایران هنوز شکننده است/ باید برجام را پایدار و مستحکم کنیم
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه واشینگتن پست، «یوکیا آمانو،» مدیر کل آژانس بی‌المللی انرژی اتمی، گفت: ایران به مفاد توافق اتمی سال گذشته پایبند بوده است و بازرسان آژانس با تلاش فراوان وظیفه نظارت را انجام می دهند. کار دشوار راستی آزمایی توافق اتمی به احتمال زیاد برای سالها ادامه پیدا خواهد کرد. درباره ایران تنها نیمی از کار انجام شده است و ما لازم است که آن را پایدار و مستحکم کنیم.


وی که در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین سخن می گفت، افزود قصد دارد برای سومین بار ریاست آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای حکام را برعهده بگیرد تا شاهد تکمیل این موضوع باشد. 

آمانو گفت: به دنبال پرهیز از اختلافات سیاسی و تنها تمرکز بر روی نتایج قابل اندازه گیری هستم. از ما خواسته نشده است که نوع نگرش ها را راستی آزمایی کنیم. از ما خواسته شده است که حقایق را راستی آزمایی کنیم. 

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره این موضوع که چرا وظیفه نظارت بر موارد احتمالی کوتاهی ها در توافق به شمار کمی از مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی سپرده شده است گفت که تیم وی هنوز در حال افزایش تلاشهایشان برای نظارت غیرمنتظره هستند و آنها نیروهای جدید و دفاتر جدیدی را برپا کرده اند و در این حال رابطه همکاری خود را با میزبانان ایرانی حفظ کرده اند. 

وی درباره منابع مالی مورد نیاز آژانس گفت: ما هنوز در فرآیند تأمین مالی قرار داریم تا این موضوع را تضمین کنیم که بازرسان بتوانند به طور کامل دهها مورد از تأسیسات از  معادن اورانیوم گرفته تا کارخانه ها و بخش های مربوط به  سانتریفیوژ  را بازرسی کنند.

آمانو در پاسخ به انتقادات درباره کلی بودن گزارش‌های آژانس گفت: اگر ایران قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را  نقض می کرد، آنگاه من دلیلی در اختیار داشتم تا آن را مطرح کنم و آنگاه کشورهای عضو حق داشتند که این موضوع را بدانند. اما این قطعنامه ها دیگر از بین رفته اند و ایران اجازه دارد فعالیت های مرتبط با غنی سازی را در چارچوب محدودیت های خاص انجام دهد و آنها این کار را انجام می دهند.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه گفت: «از نظر ما، انکار ایران درباره آزمایش های اتمی گذشته خود هنوز  نامعتبر هستند؛  اما به طور قطع این اقدامات در حال حاضر در پارچین انجام نمی شوند.»

آمانو افزود: «من به آنجا رفتم. آنجا به طور تقریبی خالی است. می توانم با اطمینان بگویم آزمایش هایی که در آنها از قطعات انفجاری استفاده می شود، انجام نمی پذیرد.»

او به واشنگتن پست گفت شاید بازرسی های اتمی درباره کره شمالی را که به سرعت در حال بسط و توسعه برنامه تسلیحاتی خود است، از سر بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
از این محکم تر ؟؟؟؟؟؟ واقعآ که !!!!!! نکنه میخای بجای 20000 هزار سانتریفیوژی که به 4800 تا تقلیل دادیم برسونیم به یک عدد تا فکر نافکر شما و دارندگان غنی ترین ذخایر سلاح هسته ای دنیا راحت بشه ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
ارتباط با شیطان = خشم غضب خداوند بی همتا . هرکه دارد هوس جهنم بسم الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
تصور کنید امروز برجام شکسته شد . چقدر به گذشته برمیگردیم ؟یعنی چیزی نزدیک به صفر .حدودا 15 سال قبل.ایا میتونیم 30 تن آب سنگین داشته باشیم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
شیطان بزرگ بزرگترین ذخایر سلاح های اتمی را در اختیار دارد تنها استفاده کنندهء سلاح اتمی در دنیاست ام الفساد قرن است استکبار جهانی است تروریست بذات است اما ما باید از صفر تا صد چرخهء کاملا متعارف و صلح آمیز هسته ایمان مورد بازرسی های گسترده قرار بگیرد . با این شرایط کجای این توافق نشانی از عزت و سربلندی و برد برای این ملت دارد !!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
امانو
به شغالهای در برجام بگو ایران ایران است محل شیران همان دلیران که میبرند شمارا اگر خطا بکنید به زیز زیران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
جناب آقای رئیس جمهور محترم ، پس از گذشت 6 ماه از توافق ، چه شد آن گفته شما که " شکست تحریم ها بخصوص تحریم های بانکی از همان روز توافق اجرایی خواهند شد" ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
لطفا بطور شفاف با مردم سخن بگویید و جواب این مورد را بازگو کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
تا وقتی همه به وعده های خود عمل نمیکنند و بر تحریم ها می افزایند خوش بینی بیش از اندازه هم بدرد نمیخورد و براستی که شکننده خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۵ ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
کوچکترین همکاری وقراردادباآمریکا قابل اعتماد نبوده وشکننده خواهدبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
اینم باسه ما ادم شد.خاک بر سر تو چرا تو نقشه امریکا بازی میکنی.امریکا که به خاک سیاه نشوندتون.البته اختیاری نداری
آخرین اخبار