گزارش/

وقتی برای ادامه زندگی مشترک باید پول بدهید/روشی 10.0 درصد تضمینی!

دعوای زناشویی این روزها صدها هزار تومان آب می‌خورد تا روزگار به حالت عادی خود بازگردد.

وقتی برای ادامه زندگی مشترک باید پول بدهید/روشی 10.0 درصد تضمینی!به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،طلاق یکی از چالش های جدی اجتماعی کشور محسوب می شود که در سال های اخیر با نرخی تامل برانگیز و رو به تزاید در میان آسیب های اجتماعی جامعه جولان می دهد.

آنچنان که رئیس کل دادگاه های انقلاب تهران عنوان کرده،در سال 1394 دادخواست قریب به 29 هزار طلاق توافقی مطرح شده که از این میزان تنها 10 درصد آن به سازش و صلح و صفا ختم شده است.

در کل کشور نیز آخرین اخبار در این حوزه به سال1393 معطوف می شود که بر اساس اعلام معاونت آمار و فناوری قوه قضاییه،بیش از 163 هزار زوج در خواست طلاق توافقی داشته اند که در مقایسه با سال ماقبل آن(92)با رشدی 10 درصدی همراه بوده است.

آنچه که در این مجال لزوم پرداختن به آن احساس می شود به ناآگاهی بخش قابل توجهی از عوارض و تبعات طلاق باز می گردد که متاسفانه برخی از متقاضیان طلاق،اشراف بسیار ضعیفی به پیامدهای آن دارند.

بر اساس آمار منتشر شده در رسانه ها ازهر 4/4 ازدواج در کشور،یک مورد به طلاق منتهی می شود و این آمار در کلانشهری همچون تهران به نزدیک به 8/2 ازدواج یک طلاق باز می گردد.

*لزوم توسعه و راه اندازی مراکز مشاوره و فرهنگ

چندی پیش حبیب ا...مسعودی فر،معاون اجتماعی بهزیستی، در همایش پیشگیری از طلاق و مراسم افتتاح 75 مرکز مداخله و پیشگیری از طلاق که در تهران برگزار شد،عنوان کرد:بدون تردید رشد طلاق در پایتخت نگران کننده است،اما نباید از شهرهای کوچکتر نیز غافل شد و می طلبد برای ایجاد مراکز مشاوره و فرهنگ در چنین مناطقی نیز تلاش و دقت نظر مضاعفی لحاظ شود.

*بیگانگی متقاضیان طلاق با مشاوره

در کنار راه اندازی مراکز مشاوره و پیشگیری از طلاق،اتخاذ تدابیر و راهکارهای موثر روحی،روانی و مشاوره سالم و موثر به متقاضیان و دادخواست دهندگان طلاق نیز امر موثری است که باید مورد توجه و عنایت ویژه قرار گیرد در غیر اینصورت نمی توان به توفیق چندانی در حوزه مهار و کنترل طلاق نائل شد.

یکی از مصادیق صحت چنین ادعایی به اظهارات مدیرکل بهزیستی استان تهران،احمد دلبری معطوف می شود.

وی عنوان کرد:در سال گذشته و در مجموع 7 هزار زوج متقاضی طلاق به مراکز دولتی و غیر دولتی بهزیستی معرفی شده اما تنها 10 درصد از این میزان از تصمیم جدایی از همسر خویش منصرف شدند.

به نظر می رسد مراکز مشاوره نیز نتوانسته اند آنچنان که باید زوجین متقاضی طلاق را جذب خود سازند تا با تاثیر گذاری عمیق،مانع تحقق تصمیمشان مبنی بر جدایی شوند.

به عقیده مهدی میرمحمد صادقی،مدیر دفتر مشاوره و خدمات امور روانشناختی سازمان بهزیستی،مشاوره خبره و کارآمد می تواند با مداخله موثر و به موقع خود مانع حصول طلاق شود.

وی در گفت وگویی با رسانه ها گفت :همانطور که عده ای به ازدواج نادرست مبادرت می ورزند،عده ای دیگر نیز به طلاق نادرست اقدام می کنند که با مشاوره و آگاهی بخشی می توان بخشی از آنها را از این مسیر بازداشت.

*گرانی و هزینه های سنگین مشاوره

یکی از موانع جدی در مسیر برخورداری زوجین از مراکز مشاوره،به هزینه های سنگینی باز می گردد که متاسفانه منجر به بی میلی زوجین به بهره گیری از چنین مراکزی می شود.

از سوی دیگر نباید از نقش موثر رویکرد مشاوران نیز به سادگی گذشت زیرا برخی از مشاورین بنای خود را به روی حفظ و صلح خانواده استوار می کنند اما برخی دیگر خود راهکار طلاق را پیشنهاد می دهند.

اگر چه در مواقع ضروری طلاق راهکاری برای برون رفت از مشکلات به شمار می رود اما رسیدن به چنین نتیجه ای در چارچوب های منطقی به ندرت حاصل می شود و در اغلب اوقات با گذشت،صبوری و اتخاذ تدابیر و تمهیدات اصولی و کسب مهارت های صحیح زندگی می توان از چنین امر نامیمونی پیشگیری کرد.

*فرهنگ سازی اجتماعی برای بهره مندی از مشاوره

و سخن آخر اینکه یکی از الزامات جامعه ایرانی به توسعه و فرهنگ سازی اجتماعی در استفاده از کلاس ها و دوره های مشاوره باز می گردد،امری که گویی مطرح ساختن آن برای عده ای نوعی تحقیر محسوب می شود،اما این ذهنیت غلط با فرهنگ سازی و آگاهی بخشی موثر،مرتفع خواهد شد.

نیاز به مشاوره همچون نیاز به طبیب در دوران کسالت و بیماری از نمونه مواردی است که باید در مواقع ضروری آن را مهیا کرد و تامین ساخت در غیر اینصورت ظهور و بروز چالش های رفتاری ببن زوجین امری غیر ممکن به نظر نمی رسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار