به فاصله 6 روز مانده به جام ملتهای اروپا 2016

6 نکته جالب در مورد یورو 2016

شانزدهمین دوره جام ملتهای اروپا در حالی از 21 خرداد آغاز می شود که در ادوار اخیر این رقابت ها نکات جالبی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ؛ یورو 2016 در حالی از 21 خرداد و با دیدار تیم های فرانسه و آلبانی آغاز می شود که در پانزده دوره اخیر این رقابت ها ، آلمان و اسپانیا با کسب 3 جام پر افتخارترین تیم ها هستند و پس از آنها نیز فرانسه قراردارد.
حال تنها 6 روز به آغاز این رقابت ها مانده و قصد داریم در این گزارش به نکات جالب پانزده دوره اخیر جام ملتهای اروپا بپردازیم.

1- یورو چگونه بوجود آمد؟

 ایده برگزاری مسابقات یورو در سال 1927 توسط آنری دلونای رییس فدراسیون فوتبال فرانسه مطرح شد و وی در روز 5 فوریه 1927 در اجلاس فیفا پیشنهاد کرد تا با توجه به بعد مسافت، مسابقات قاره ای در تقویم فیفا گنجانده شود اما این موضوع به جایی نرسید  تا در تاریخ 15 ژانویه1954 اتحادیه فوتبال اروپا )یوفا) شروع به کار کرد و آنری دلونای اولین رییس یوفا شد و پس از آن از اختیاراتش استفاده کرد و مقدمات برگزاری جام ملت های اروپا را فراهم کرد اما متاسفانه یک سال بعد و در تاریخ 9 نوامبر 1955 دار فانی را وداع گفت و پسر وی ، پیر دلونای  هزینه های برگزاری مسابقات را داد تا در سال 1958 اروپایی ها تصمیم بگیرند که هر چهار سال یک بار، یک دوره مسابقات را با نام جام آنری دلونای برگزار نمایند و سرانجام اولین دوره این مسابقات در سال 1960 برگزار شد.
تا به حال 15 دوره از این مسابقات  گذشته و میزبانی خروس ها در سال 2016 ، سومین میزبانی فرانسه در یورو است.

2- مسن ترین بازیکن یورو: لوتار ماتئوس (39 سال و 91 روز)

لوتار ماتئوس بازیکن افسانه ای آلمان با حضور در دیدار ژرمن ها مقابل پرتغال در یورو 2000، با 39 سال و 91 روز سن به مسن ترین بازیکن تاریخ یورو تبدیل شد ، وی همچنین برای 150 مین و آخرین بار پیراهن ژرمن ها را در آن دیدار بر تن کرد تا در یورو رکورد دار شود.
هافبک سابق تیم های بروسیا مونشن گلادباخ، بایرن مونیخ و اینترمیلان موفق شد رکورد مورتن اولسن دانمارکی را که در شکست 2-0 مقابل ایتالیا در یورو 88 با 38 سال و 308 روز رکورددار بود، قطع کند.
پس از ماتئوس ، مورتن اولسن دانمارکی و  پیتر شیلتون انگلیسی قراردارد.
حال در فرانسه گابور کرالی از مجارستان و شی گیون از جمهوری ایرلند 2دروازه بانی هستند که می توانند با حضور در مسابقات یورو 2016 با 39 یا 40 سال سن رکورد اسطوره فوتبال آلمان را بشکنند.

3- اولین ها در یورو 2016:

یورو 2016 در حالی با 24 تیم آغاز می شود که در تمامی ادوار گذشته این رقابت ها هیچ گاه بیش از 16 تیم در این مسابقات حضور نداشتند و برای اولین بار در کشور خروس ها 24 تیم حضور دارد.
کشورهای ولز ، آلبانی ، ایسلند، ایرلند شمالی و اسلواکی تیم هایی هستند که برای نخستین بارز در این رقابت ها شرکت کردند و انتظار می رود با ستارهای شان بتوانند شگفتی ساز شوند.
همچنین انگلیس اولین تیم صعود کننده از دور مقدماتی به مرحله گروهی بود و چهار تیم سوئد ، اوکراین ، جمهوری ایرلند و مجارستان به عنوان آخرین تیم ها از مرحله پلی آف راهی دور گروهی شدند.

4- مسن ترین قهرمان یورو: آرنولد موهرن (37 سال و 23 روز(

فینال یورو 88 در مونیخ با گل والی زیبای مارکو فان باستن به یاد آورده می شود اما آن دیدار از اهمیت خاصی برای آرنولد موهرن نیز برخوردار بود ، هافبک سابق تیم های آژاکس آمستردام، توئنته، ایپسویچ تاون و منچستر یونایتد توپ را در اختیار مارکو فان باستن قرار داد تا وی موفق به گلزنی شود تا لاله های نارنجی با کسب قهرمانی تاریخ ساز شوند ، همچنین موهرن با 37 سال و 23 روز به مسن ترین بازیکن قهرمان تاریخ یورو تبدیل شد.
حال جان لوییجی بوفون  در صورت قهرمانی همراه با آتزوری ها در یورو 2016 می تواند رکورد موهرن را بشکند ، همچنین گابور کرالی  ازمجارستان، شی گیون از جمهوری ایرلند، ایدور گوجیانسون  ازایسلند، روی کارول از ایرلند شمالی، آدرین موتو از رومانی و ریکاردو کاروالیو از پرتغال  دیگر بازیکنانی هستند که می توانند با قهرمانی در یورو 2016 به رکورد قهرمان موهرن پایان دهند.

5- رکورد داران قهرمانی:

 در تاریخ رقابت های یورو ، فقط 13 بازیکن موفق شده اند 2 بار قهرمانی را جشن بگیرند که از 13 بازیکن 12 نفر سهم ماتادورها بوده است.
راینر بونهوف ستاره سابق آلمان غربی اولین بازیکنی است که موفق به کسب دو عنوان قهرمانی شده است. وی در سال های  1972  و  1980   قهرمانی در یورو را جشن گرفت ، همچنین بونهوف تنها بازیکنی است که موفق به حضور در سه فینال یورو شده ، وی در دو فینال 1972 و 1980 که با قهرمانی آلمان خاتمه یافت در ترکیب ژرمن ها حضور نداشت امادر فینال  1976  که آلمان مغلوب چکسلواکی بود، در ترکیب آلمان حضور داشت.
ژابی آلونسو، ایکر کاسیاس، سسک فابرگاس، آندرس اینیستا، ژاوی ارناندز، فرناندو تورس، سرخیو راموس، رائول آلبیول، پپه رینا، داوید سیلوا، آلوارو آربلوا و سانتی کازورلا، 12 بازیکن عضو تیم ملی اسپانیا هستند که موفق شدند در دو دوره متوالی در سال های 2008 و 2012 قهرمانی در یورو را جشن بگیرند. از جمع شاگردان دل بوسکه ، کاسیاس،  فابرگاس، راموس، سیلوا و اینیستا این فرصت را دارند سومین قهرمانی شان در یورو را تجربه نمایند.

6- تیم منتخب اولین دوره یورو:

در نخستین دوره جام ملتهای اروپا که در فرانسه برگزار شد ، چهار تیم فرانسه میزبان ، یوگسلاوی ، شوروری و چکسلواکی حضور داشتند و در پایان شوروی و یوگوسلاوی راهی دیدار پایانی شدند.
در دیدار فینال این مسابقات که در تاریخ 10 جولای 1960 و در حضور 17966 نفر در استادیوم پارک دو پرنس شهر پاریس، میان تیم های شوروی و یوگوسلاوی به قضاوت آرتور ادوارد الیس از انگلیس برگزار شد ، در حالی که یوگوسلاوی به وضوح تیم برتر میدان بود، در دقیقه 43 با گل میلان گالیچ پیش افتاد، اسلاوا مترولی در دقیقه 49 حساب کار را به تساوی کشاند، تا وقت اضافه سرنوشت بازی را روشن نماید. ویکتور پوندلنیک در دقیقه 113 پیام آور شادی در اردوی شوروی بود و گل پیروزی بخش شوروی را به ثمر رساند، تا این تیم اولین قهرمان تاریخ یورو لقب گیرد، اتفاقی که روزنامه های انگلیسی و آلمانی به آن روی خوش نشان ندادند و فقط به درج اخبار کوتاهی در خصوص آن بسنده کردند.
پس از این دیدار ، مسئولان مسابقات به فکر تشکیل تیم منتخب دادند تا نخستین تیم  تایخ رقابت های یورو تشکیل شود.
دروازه بان: لئو یاشین (شوروی)
مدافعان : ولادیمیر جورجویچ (یوگوسلاوی) ، لادیسلاو نواک (چکسلواکی) ،ایگور نتو (شوروی)، جوزف ماسوپوست (چکسلواکی)
هافبک ها: والنتین ایوانوف (شوروی)، اسلاوا مترولی (شوروی) ، میلان گالیچ (صربستان) ، ویکتور پوندلنیک (شوروی)
مهاجمان: دراگوسلاو شکولاراک (یوگوسلای) ، بوریووژ کاستیچ (یوگوسلاوی)


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار