اختراع "پوست الکترونیکی" با کارکردهای پزشکی و ورزشی

یکی از اختراعاتی که می‌تواند در آینده کارکردهای مهمی در زمینه پزشکی داشته باشد پوست الکتریکی است.

به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاکائو سومیا، پروفسور در رشتۀ مهندسی الکترونیک در دانشگاه توکیو است که از سال 2003 روی ساخت پوست الکتریکی کار کرده و مجلۀ تایم عنوان «بهترین اختراع 2005» را به آن داده است. از ویژگی‌های پوست الکترونیکی این است که دارای حس لامسه است و فشار دست و تغییرات دما را حس می‌کند.

اختراع پوست الکترونیکی، با کارکردهای پزشکی و ورزشی

این پوست مصنوعی، اولین پوست الکترونیکی انعطاف‌پذیر است به این معنی که می‌تواند خم شود بدون اینکه بشکند و آسیبی به آن برسد. سومیا و تیمش کارکردهایی مانند حساسیت فوق‌صوتی را نبز به آن اضافه کرده‌اند، به این ترتیب این پوست الکترونیکی تغییرات نامحسوس فشار را تشخیص می‌دهد. این پوست الکترونیکی می‌تواند برای تشخیص سرطان سینه نیز به کار رود. برای این کار باید مثل دستکش آن را به دست کرد تا حسگرهای موجود در آن تومورهای موجود را شناسایی کنند.

به‌گفتۀ سومیا «هنوز زود است که بخواهیم از جایگزین‌هایی برای ماموگرام‌ها حرف بزنیم. ما باید تمام دانش خود را روی هم بگذاریم تا راهی برای تشخیص درست تومورها  پیدا کنیم».   مزیتی که این حسگرها دارند این است که مونیتورینگ راحت و بدون درد تومورها را بدون نیاز به قرار گرفتن در معرض اشعه را امکان‌پذیر می‌کند.

اختراع پوست الکترونیکی، با کارکردهای پزشکی و ورزشی

این پوست الکترونیکی کاربردهای دیگری نیز دارد مثلاً می‌تواند سیگنال‌ها را از مغز دریافت کند و به یک عضو مصنوعی منتقل کند. همچنین می‌تواند سطح اکسیژن را که در جراحی استفاده می‌شود را کنترل کند.

پوست الکترونیکی کاربردهای غیرپزشکی نیز دارد به‌عنوان مثال در بحث ورزشی می‌تواند فشار دست به راکت تنیس یا ضربۀ گلف را محاسبه کند.

انتهای پیام/                                               


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار