درمان از کار افتادگی کبد با نوعی ویروس

محققان روشی استثنایی برای درمان از کارافتادگی کبد یافته اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، از کارافتادن کبد یکی از بیماری های مهم در عصر حاضر به شمار می آید که سالانه سلامت میلیونها تن در سراسر جهان را تهدید می کند. اکنون محققان با استفاده از ویروس درمانی به سراغ این بیماری رفته اند تا میلیونها انسان را به زندگی عادی بازگردانند. این درحالی است که تنها در آمریکا سالانه ۳۵ هزار تن به دلیل بیماریهای کبدی جان خود را از دست می دهند.

در روش جدیدی که محققان ابداع کرده اند از ویروس اصلاح شده ای برای ترمیم کبد آسیب دیده استفاده می شود. در واقع این ویروس سلولهای از کارافتاده را به سلولهای مؤثر و سلامت تبدیل می کند.

از کار افتادگی یا بروز هر نقص مهمی در کبد زمانی روی می دهد که سلولهای سالم موسوم به «هپاتوسیت» توسط بیماری های مختلف و مصرف الکل تخریب می شوند. در نتیجه شکافی میان این سلولها ایجاد می شود که با «مایوفیبرولست»ها پر می شود که از اینجا به بعد از کارافتادگی کبد عملا وارد مراحل جدی می شود. در نهایت کبد توانایی تولید هپاتوسیتهای جدید را از دست می دهد.

اکنون محققانی از دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو بر روی پروژه ای کار می کنند که مایوفیبرولستها را به هپاتوسیتهای سالم و مؤثر برای عملکرد بی نقص کبد تبدیل می کند. آنها در این پروژه مهم از ترکیبی از سویچهای ژن کبدی موسوم به «فاکتورهای transcription» استفاده می کنند.

در این پروژه حساس به کارگیری فاکتورهای transcription در کبد آسیب دیده سخت ترین مرحله به شمار می آید که محققان برای غلبه بر آن به سراغ ویروسهایی موسوم به AAV رفته اند که با ورود به مایوفیبرولست آن را به هپاتوسیت یا همان سلول سالم کبد تبدیل می کند.
منبع:مهر
انتهای پیام/


برچسب ها: ویروس ، کبد ، کارافتادگی ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار