اهواز؛

آداب و رسوم متفاوت اهوازی ها در ماه رمضان

رسوم حضور در ماه رمضان در گوشه و کنار کشور متفاوت بوده و از تنوع بالایی برخوردار است ولی در این میان آئین‌های مردم عرب استان خوزستان با سایر نقاط کشور تفاوت فراوانی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در خوزستان که دروازه ورود تشیع به ایران اسلامی است و مردمانش به دوستداری اهل بیت و دین‌داری زبانزد هستند و با وجود قرار گرفتن ماه مبارک رمضان در تابستان، و گرمای بیش از 50 درجه و رطوبت هوای بالای 80 درجه از این که خداوند توفیق روزه‌داری در این گرما را به آن‌ها داده است او را شاکرند.

با آغاز ماه مبارک رمضان آئین‌ها و مراسم‌های ویژه این ماه نیز آغاز می‌شود مردم در دیدار با یکدیگر ضمن روبوسی و تبریک فرارسیدن ماه ضیافت الهی در طول ماه مبارک رمضان با گفت عبارت "تقبل الله اعمالکم" از خداوند طلب پذیرش اعمال برای یکدیگر می‌کنند.

رمضان کریم ، تقبل الله اعمالکم

یکی از مواردی که در ایام ماه رمضان در اکثر کوچه و خیابان‌ها و حتی بازارهای سطح شهرها قابل مشاهده است روزهای آرام و شب‌های پرجنب و جوش مردم است.

به ویژه در سال‌های اخیر که ماه رمضان با فصل تابستان همراه شده است مردم روزه‌دار اغلب در ساعات روز به استراحت و دعا و نیایش می‌پردازند و از همین رو اکثر محله‌ها و کوچه و خیابان‌ها خلوت است.

اما پس از افطار شاهد شلوغ‌ شدن کوچه و بازار با حضور مردم برای رفتن به مساجد و حسینیه‌ها و یا انجام خرید هستیم.

یک رسم زیبا در میان مردم خوزستان وجود دارد که معمولا مردم سعی می‌کنند به علت ثواب بالای افطار دادن به روزه‌داران همواره میهمانی بر سر سفره خود داشته باشند یا اینکه آنها به دعوت یکی از اقوام سر سفره‌ای دیگر حضور یابند.

رمضان کریم ، تقبل الله اعمالکم

به همین دلیل صله رحم و دید و بازدید در این ماه در استان خوزستان به اوج خود می‌رسد و مردم بعد از افطار اغلب در کنار آشنایان و بستگان حضور دارند ضمن اینکه در این ماه اغلب خانه ها و حسینیه‌ها مراسم روضه خوانی دارند و به خصوص مردان ساعاتی را در این مراسم حضور پیدا می‌کنند و از اجرا معنوی آن بهره‌مند می‌شوند.

برگزاری مراسم 30 روزه روضه‌خوانی در خانه ها و اغلب حسینیه‌ها بیشتر در میان مردم عرب خوزستان رایج است که در این روضه خوانی‌ها، پذیرایی غالب قهوه مخصوص اعراب با آن مراسم خاص خود است. در واقع اعراب برای خوردن قهوه مراسم و قوانین خاصی دارند و با اعتقاد و باورهایی که دارند آن را انجام می دهند.

رمضان کریم ، تقبل الله اعمالکم

همچنین در نخستین روز از ماه مبارک رمضان، کوچکترهای خانواده به دیدن بزرگترها می‌روند و حلول ماه مبارک را به آنها تبریک می گویند. زنان و دختران خانواده هم با تهیه انواع شیرینی محلی همانند لگیمات، کاستر، شعریه، رنگینک (که با خرما و آرد درست می‌شود)، حلوای مسقطی و معسل به علاوه فرنی، حلیم و آش سفره افطار را آماده می‌کنند و به همراه آن آبداغ با نبات و چای به روزه داران تعارف می‌شود.

رمضان کریم ، تقبل الله اعمالکم

شیرینی، خرما و فرنی در این خطه معمولا در هر سفره افطاری باید باشد و کمتر خانواده ای یافت می شود که افطار خود را با خرما یا فرنی نگشاید. در این ماه دید و بازدیدها به خصوص بعد از افطار دوچندان می‌شود. اعضای فامیل خود را ملزم به صله رحم می‌دانند و شبها با مهمانی رفتن، از احوال یکدیگر باخبر می‌شوند.

مفتح یکی از غذاهای پرچرب مردم عرب خوزستان است که پخت و پز آن در ماه رمضان بیشتر می‌شود. این غذا در واقع راسته گوسفند است به این شکل که مفتح با تکه های بزرگ گوسفند و ادویه جات خاصی پخته می‌شود و اغلب بر سفره های شیوخ عرب زبان خوزستانی به ویژه مناطق جنوبی استان دیده می‌شود.

غذاهایی که اغلب با ماهی تهیه می‌شود نیز  طرفداران زیادی دارد.

بسیاری سعی می‌کنند قبل از افطار تا از این دسرها و غذاها به تعدادی از همسایگان خود داده و در مقابل همسایگان نیز از دسرهای خود به آن‌ها تقدیم می‌کنند تا در ثواب افطار روزه دار از یکدیگر سبقت بگیرند.

مهمترین رسم در این ماه مبارک یتیم نوازی و دستگیری از فقرا و حل مشکلات و رفع خصومت  است. بطوری که بزرگان هر خانواده برای ایجاد آشتی و رفع خصومت چند نفر را همراه خود کرده و به احترام حضور بزرگان و قدوم آنان رفع خصومت و آشتی صورت می گیرد.

رمضان کریم ، تقبل الله اعمالکم

همچنین سفره های افطاری برای روزه داران یتیم و فقرا پهن می شود و هر کس به اندازه وسع خود در پهن کردن این سفر و تامین ما یحتاج آن کمک می کند.

 لازم به ذکر است علاوه بر این مراسم ، مراسم دیگر همچون جزء خوانی قران کریم و یا آیین استقبال از ماه رمضان و غبار روبی مساجد که در مناطق مختلف کشور رایج است ، برگزار می گردد.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
رمضان مبارك لجميع المسلمين في العالم و خاصة الشعب و أبناء المحافظه خوزستان