در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

دامنه فرار مالیاتی در بخش های مختلف بین 13 تا 30 هزار میلیارد است/ سال گذشته از فردی 630 میلیارد تومان به عنوان فرار مالیاتی مالیات دریافت کردیم

بررسی سایه روشن های فرار مالیاتیبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "تقوی نژاد" رئیس سازمان امور مالیاتی کشور امشب 17 خرداد در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی فرار مالیاتی در کشور پرداخت.

تقوی نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این که میزان فرار مالیاتی را در کشور چقدر تخمین می زنید گفت: تمامی اشخاصی که درآمد دارند و از خدمات این کشور بهره مند می شوند باید حق دولت را پرداخت کنند لذا مردم نیز حق دارند در زمینه نحوه مصرف مالیات اطلاع پیدا کنند.

 دامنه فرار مالیاتی در بخش های مختلف بین 13 تا 30 هزار میلیارد است

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به این که کشورهای در حال توسعه تا 30 درصد با فرار مالیاتی یا اقتصاد پنهان مواجه هستند افزود: دامنه فرار مالیاتی در بخش های مختلف بین 13 تا 30 هزار میلیارد است

وی با اشاره به این که  فعالیت های بورس شفاف است 40 درصد از درآمد در بخش مالیاتی بر شرکت ها است و این امر مربوط به بخش های دولتی و غیردولتی نیز می شود.

تقوی نژاد با بیان این که مالیات بر ثروت بالا نیست اظهار داشت:  در مسئله واردات بحث عمده ای وجود دارد و آن این است که متاسفانه در برخی مناطق فعالیت هایی انجام می شود که از دید پنهان است.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به این که عمده فعالان اقتصادی طبق قانون امسال باید اظهارنامه بدهند تصریح کرد: باید بسترهای قانونی برای جلوگیری از فرار مالیاتی فراهم شود.

وی همچنین در ارتباط با اقدامات سازمان امور مالیاتی در رابطه با ورزشکاران نیز اظهار داشت: هم اکنون هیچ باشگاه و ورزشکاری نیست که برای او پرونده مالیاتی تشکیل نشده باشد به معنای این که آن ها شناسایی و مودی ما شدند.
تقوی نژاد اضافه کرد: البته باشگاه ها تخلفاتی از این بابت که باید از طرف های قراردادشان مثل مربیان و کادر ورزشی شان مالیات کسر می کردند و نکردند یا باید مالیات مربوط به ورزشکاران را پرداخت می کردند که نکردند و یا این که درآمدهای دیگری غیر از درآمدهای ورزشی داشتند که اطلاع ندادند داشته اند که ما این تخلفات را شناسایی کردیم و کتابچه ای تهیه شده که در آن برای تک تک ورزشکاران و باشگاه ها پرونده تشکیل و آن ها را فراخوانده ایم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور همچنین درباره این که چرا نام افرادی که فرار مالیاتی دارند مطرح نمی شود گفت: این ظرفیت قانونی از سال 1395 به وجود آمده و در اصلاح قانون مالیات های مستقیم بحث جرم انگاری اولین بار است که دیده می شود.

وی اضافه کرد: بر اساس ماده 274 این قانون افرادی که اختفای فعالیت اقتصادی دارند و اطلاعات دقیقی به ما نمی دهند یا افرادی که همکاری می کنند تا پرداخت مالیاتی صورت نگیرد هم در پرداخت مالیات ضامن هستند و هم این دست اقدامات برای آن ها جرم تلقی خواهد شد.

در ادامه این بحث محمدعلی پورمختار رئیس سابق کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این سوال که کدام صنف بیشترین تخلف مالیاتی را داشته گفت: در زمینه فرار مالیاتی ما با مجموعه گزارشاتی در مجلس نهم روبرو بودیم که  این فرار مالیاتی از سوی اشخاص حقیقی و به ویژه اشخاص حقوقی، شرکت ها و همچنین فعالان عرصه های مختلف اقتصادی صورت می گرفته که تقریباً درصد فرار مالیاتی نیز بالا بوده است.

وی تصریح کرد: بر اساس فرار مالیاتی عدم تحقق آن بخشی از بودجه ای که در گرو درآمد مالیاتی گذاشته شده بود و محقق نمی شد موجب شده تا در رابطه با کسانی که به صورت شفاف عمل می کنند  در حق این افراد اچحاف شود.

پورختار با بیان این که بیش از دو پرونده فرار مالیاتی در مجلس نهم مطرح بود گفت: در حوزه فرار مالیاتی نزدیک به 8 تا 10 پرونده داشتیم که نتایج بررسی های خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام کردیم.

وی یادآور شد: در یکی از این پرونده ها که موضوع ارزش افزوده بود حدود 20 میلیارد تومان فرد متخاطی جریمه شد ضمن این که اصل رقم را نیز باید پرداخت می کرد.

سال گذشته از یک مودی 630  میلیارد تومان به عنوان فرار مالیاتی مالیات دریافت کردیم

تقوی نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی کشور نیز بیان داشت: از کسانی که در بخش بازرگانی در حال فعالیت هستند سال گذشته ما از یک مودی 630 میلیارد تومان به عنوان فرار مالیاتی مالیات اخذ کردیم

وی با بیان این که مشمولین بند ج سازمان امور مالیاتی کشور اصناف هستند که 800 میلیارد تومان مالیات پرداخت می کنند گفت: سازمان امور مالیاتی به صورت قاطع به دنبال افرادی است که فرار مالیاتی دارند تا با برخورد با این افراد مالیات حقه وصول شود.

تقوی نژاد همچنین با انتقاد از طولانی شدن رسیدگی به پرونده ها در هیئت حل اختلاف نیز گفت: بنده قول دادم که تا پایان امسال رسیدگی به پرونده ها را در هیئت حل اختلاف به نصف زمان حال حاضر کاهش دهم.

پورمختار رئیس سابق  کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی نیز با تایید طولانی شدن رسیدگی به پرونده ها در هیئت حل اختلاف گفت: علاوه بر این موضوع در ساختار رسیدگی به مسائل مالیاتی آسیب هایی را ارزیابی کردیم که این آسیب ها را به سمع و نظر سازمان امور مالیاتی خواهیم رساند.

تقوی نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی کشور نیز با بیان این که سال گذشته 5 هزار پرونده در شورای عالی مالیاتی داشتیم گفت: این شورا از نظر شکلی به پرونده ها ورود پیدا می کند تا مشخص شود که رسیدگی به این تخلفات با قانون انطباق داشته باشد.

بخش عمده ای از مفاسد توسط یقه سفیدها رقم می خورد 

در بخش دیگری از این گفتگو پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که بخش عمده ای از مفاسد توسط یقه سفیدها رقم می خورد گفت: بخش عمده ای از مفاسد توسط یقه سفیدها به خاطر منافع نامشروعی که از قبل این کار نصیبشان می شود رقم می خورد و بعضاً واسطه هایی هم وجود دارند که به دنبال حل و فصل محرمانه این موضوعات هستند. 

تقوی نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی کشور نیز در بخش دیگری از صحبت های با تاکید بر این که بیش از 95 درصد کارکنان این سازمان افراد شریفی هستند که وظیفه شان را انجام می دهند گفت: اگر تخلفی صورت گیرد ما با این افراد برخورد می کنیم و شعاری که امسال در سطح سازمان مطرح کردیم این است که برخورد بی رحمانه ای با فساد خواهیم داشت.

در بخش پایانی این بحث علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران نیز به عنوان یکی دیگر از مهمانان گفتگوی ویژه خبری امشب درباره بحث صندوق های فروش گفت: در بحث صندوق های فروش توسط بنگاه ها ما دنبال این هستیم که حتماً بنگاه ها به صندوق های فروش مجهز شوند تا شفافیت در حوزه عملکرد آن ها افزایش یابد اما متاسفانه شرایط کار هنوز فراهم نشده و آیین نامه این موضوع نیز تازه ابلاغ شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار