مرد همیشه نایب قهرمان شطرنج جهان درگذشت

گور چنوی که هیچ وقت به قهرمانی شطرنج جهان دست نیافت در سن 85 سالگی به دیار باقی شتافت.

مرد همیشه نایب قهرمان شطرنج جهان درگذشت
به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ ویکتور گور چنووی استاد بزرگ شطرنج جهان که به مرد همیشه نایب قهرمان شطرنج معروف است در سن 85 سالگی بادنیای شطرنج وداع کرد .

وی سال 1385 به دعوت فدراسیون شطرنج به ایران آمد وبرای اعضای تیم ملی شطرنج چندین جلسه برگزار کرد .

گور چنووی زندگی خودش را براین جمله خلاصه می کرد که عشق به شطرنج آنقدر ارزش دارد که زندگی راصرف آن کنی وبرای آن بجنگی حتی اگر مجبور شوی ترک وطن کنی .

او از دهه 50 تاسال 1975 برای شوروی بازی کرد وپس از آن به سویس پناهنده شد.وی توجه ویژه ای به روان شناسی داشت وهمچون قهرمان جهان اما نوئل لاسکر با دادن امکانات ،حریف را تشویق به حمله بی مهابا می کرد.داستان مسابقه دوجانبه او با کارپف در سال 1974در فیلیپین  برای تعیین حریف فیشر ،قهرمان آن زمان یکی از جذاب ترین مسابقات قهرمانی جهان است که نتیجه را به او واگذار کرد .

یکی از حاشیه های این مسابقه استخدام یک نفر برای هیپنوتیزم کردن کورچنوی بود .

کور چنوی ماجراهای جالب وجذاب فراوانی در جریان اقامتش در تهران برای حاضرین کلاس تیم ملی تعریف کرد از خاطرات کودکی اش در لنینگراد تا اخرین ملاقاتی که با فیشرداشت .

خلاصه ای از افتخارات ویکتور کورچنوی: کسب 4 بار مقا قهرمانی شوروی،حضور در 10 دوره از مسابقات کاندیداهای جهان از سال های 1962 تا 1991 ،او را ویکتور مخوف می نامنداو به واقع شطرنج باز افسانه ای وسرسخت ترین بازیکنان تمام دوران ها بود .

اکثر مفسرین معتقدند که او قویترین شطرنج بازی بود که هرگز به مقام قهرمانی جهان دست نیافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.