آیا کشورهای صادرکننده تسلیحات، مسائل نقض حقوق‌بشر را در نظر می‌گیرند؟

دو برابر شدن واردات سلاح‌های سبک در خاورمیانه

بر اساس گزارش‌های جدید منتشر شده، کشورهای منطقه خاورمیانه به میزان قابل توجهی واردات سلاح‌های سبک خود را افزایش داده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین؛ کشورهای خاورمیانه در یک سال گذشته میزان واردات سلاح ها و مهمات سبک خود را تا میزان دو برابر افزایش داده‌اند. با انتشار این اطلاعات این سوال ایجاد شده است که افزایش واردات این سلاح ها تا چه میزان در گسترش درگیری های منطقه‌ای تاثیرگذار بوده اند.

در آخرین آمار گرفته شده در زمینه سلاح های سبک، مشخص شده است که کشورهای عربی منطقه به میزان قابل توجهی واردات سلاح ها و مهمات سبک را در میان سال های 2012 و 2013 افزایش داده اند.

سلاح های سبک تحویل داده شده به وارد کنندگان بزرگ خاورمیانه از 342 میلیون دلار در سال 2012 به 630 میلیون دلار در سال بعدی آن افزایش یافت.

در حالیکه پارلمان اروپا خواستار تحریم عربستان سعودی به دلیل آمار بالای کشتار غیرنظامی در یمن شده است، این کشور واردات سلاح های سبک را از 54 میلیون دلار به 161 میلیون افزایش داده است.

امارات متحده عربی نیز در مدت زمانی مشابه واردات سلاح های سبک را از 71 میلیون دلار به 168 میلیون دلار رسانده است. صادرات سلاح به قطر نیز از 2 میلیون دلار به 16 میلیون دلار رسیده است.

همچنین مهماتی که به قطر فروخته شده، مدتی بعد در لیبی یافت شد، نقضی آشکار در قرارداد عدم فروش دوباره تجهیزات، بدون اجازه کشور تولید کننده.

مدیرعامل موسسه "آمارگیری سلاح های سبک" درباره افزایش واردات سلاح در خاورمیانه گفت: "افزایش دو برابری واردات سلاح در خاورمیانه در سال های 2012 تا 2013، سوالات بسیاری را ایجاد می کند. آیا کشورهای صادرکننده این تجهیزات مسائل نقض حقوق بشر و ایجاد آشوب را در نظر می گیرند؟ تحقیقات اخیر ما نشان می دهد بسیاری از تولیدکنندگان سلاح از روندی برای تصمیم گیری در خصوص اجازه فروش یا انتقال سلاح، بهره مند نیستند."

در میان صادرکنندگان، آمریکا با فروش 1.1 میلیارد دلار سلاح سبک جایگاه نخست خود را حفظ کرده است و کشورهای ایتالیا و آلمان با 644 و 557 میلیون دلار، در جایگاه های بعدی قرار گرفته اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار